Български  |  English

Галерия Аргос представя Абрашеви

Преди близо два месеца Консултантска агенция "Аргос" откри едноименна галерия. Тогава беше обявена и програмата на галерията – нейната отвореност към всяко живо изкуство – без разлика в стил, жанр или време. Също така беше обявено желанието на новата галерия да стане притегателен център, готов да приеме и подкрепи и други инициативи в различни области на културата.

Сега с първата си изложба – след общата начална експозиция – галерия "Аргос“ доказва тази своя избрана и осмислена позиция.

Първо за изложбата. От тридесет години – след близо полувековна забрава – името на Николай Абрашев, макар и не гръмко, но се появи в България. Първо като участник в Международната изложба на реалистичната живопис - 1975, после няколко негови творби постъпиха в колекцията на Националната художествена галерия – 1977 година, където бяха показани в изложбата "Двама българи в Америка“, а неотдавна намериха място и в постоянната експозиция. Портретът на Гео Милев беше насочен към художествената галерия на Стара Загора. През 2005 година Николай Абрашев беше представен в голямата изложба "Гео Милев и българският модернизъм“, организирана по случай 110-годишнината от рождението на поета.

Изложбата, която галерия "Аргос“ открива, има за цел да покаже най-доброто от онова, което се е завърнало в България след смъртта на художника. Основно място в експозицията заемат произведенията на Николай Абрашев (1897-1978), главна фигура в артистичната фамилия. За първи път имаме възможност да видим творби от различни периоди. Тук са ранните модернистични картини от 20-те години, по-късни пейзажи от Бразилия и САЩ и вече познатите ни фигури от края на живота му. Тук е и последната му, останала недовършена, работа в синьо – избрана за емблема на изложбата. Николай Абрашев не само ръководи художествено училище в Бостън и Ню Йорк, през което минават десетки ученици, но е автор на оригинална теория на цветовете, която тепърва ще трябва да преоткрием и ситуираме сред другите подобни системи от първата половина на ХХ век. Особено внимание заслужават многото рисунки на художника, създадени в различна стилистика през различни периоди на живота му. Всъщност изложбата има много по-широк обхват. Тя включва произведения на по-малкия му брат Иван Абрашев (1903-1960), който достига до по-радикални решения в полето на абстракцията. Изложбата представя и пейзажи и натюрморти на съпругата на Николай Лидия Морсън Абрашева (1909-1974).

Така изложбата ни връща към едно артистично емигрантско ядро в Ню Йорк. Архивът на художника, който съдържа голям масив документи, ни позволява да получим представа за този живот.

За това е книгата – второто събитие. Тя е дело на юриста и дипломата Христо Тепавичаров. Преди десетина години в качеството си на директор на Националната художествена галерия издирих г-н Тепавичаров. Оттогава започна нашият диалог на тема Абрашеви. Ето че днес благодарение на него имаме възможността да ви представим тази изложба, съпроводена с току-що излязлата от печат книга на Христо Тепавичаров "Цветолюбецът Николай Абрашев“. В нея авторът се е върнал към годините си в Ню Йорк, когато ненадейно се натъква на художественото училище на Абрашев и установява контакт с художника. По това време той е останал сам – отишли са си брат му и съпругата му. А Христо Тепавичаров е внимателен и желан събеседник. Младият дипломат има отношение към изкуството и с интерес слуша теориите на художника, останал и през 70-те години в плен на модернизма.

Но за всичко това вие ще прочетете в книгата, която за първи път прави достояние мислите и много факти от бурното, понякога като в приключенски роман, житие на художника. Написана увлекателно, с уважение към личността на Николай Абрашев, тя ни запознава с един от онези българи – мнозина още чакат своето завръщане в родината, които още преди век със свободен дух тръгват да покоряват големия свят.

Изложбата се нарича "Абрашеви в Европа и Америка“, защото преди да пресекат океана художниците получават европейска мая – в средата на парижката школа и тя поддържа артистичния им тонус години наред. В Бразилия под псевдонима De Garo братята имат признание в артистичните среди и слава на модернисти. С този ореол те пристигат в Щатите и остават тук до края на дните си. Интересно е да знаем, че в Ню Йорк те общуват с известни в художествения авангард имена като Давид Бурлюк, Судейкин и др.

Представянето на Абрашеви от галерия "Аргос“ предлага обилен материал за размисъл относно съдбата на българските художници по света, а също така обогатява картината на модернистичните тенденции в творчеството на нашите автори.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”