От пръв поглед ( кино), брой 3 (2486), 25 януари 2008" /> Култура :: Наблюдатели :: Фантазията като дамга
Български  |  English

Фантазията като дамга

Не пропускайте този филм, ако вие домъчняло за изтънчено кино.

Не съм чела романа на Маккюън (очакваме го на български), но познавам творчеството на Кристъфър Хемптън – майстор на елегантната екранизация. А след темпераментния дебют на Джо Райт ‛Гордост и предразсъдъци‛ (2005), най-естествено е да си заинтригуван от следващата му адаптация с Кийра Найтли.

Действието в ‛Изкупление‛ тръгва от неразборията в неизбродимо английско имение през 1935, преминава през ада на Втората световна война и свършва в телевизията сега. Но не си мислете, че така гладко ще ви се размине с времевите пластове – разказът върви напред-назад според капризите на въображението. Бриони Талис (чудното откритие Сирша Ронан) е 13-годишно русокосо ангелче с демонична изцепка. Амбициозно и властно, то пише (пиеса), тича из безкрайните ливади и не може да проумее страстта на сестра си Сесилия (Кийра Найтли) и любимия й, простосмъртния Роби (Джеймс Макавой), тъй като самото се е втренчило в него. След като прочита писмото му до Сесилия, а после ги вижда да правят секс в библиотеката, Бриони го натопява, че е изнасилил братовчедка им – при това след вечеря в имението, на която, сиромашкият, е поканен. Следва килия и разбити съдби. ‛Четири години по-късно‛ Роби излиза от затвора, за да отиде на фронта, Сесилия, зарязала аристократичната си фамилия, го чака в сестринска униформа, порасналата Бриони (възпълната Ромола Гарай) я следва, напускайки Кеймбридж... Младежът пък, напускайки Дюнкерк, гледа целувката на Мишел Морган и Жан Габен от ‛Кеят на мъглите‛... После страстно я реализира ‛на живо‛ със Сесилия. Финалът обаче помита надеждата. В кадър се появява писателката Бриони Талис (Ванеса Редгрейв) на десетки мониторчета, с неизменната от детството прическа ‛каре‛, интервюирана по повод 21-ия й роман (от Антъни Мингела). И остава едната тъга...

Много са красивите визуални решения във филма, но мисля, че след началото на ‛Спасяването на редник Райън‛, епичното оттегляне на британската армия от Франция в „Изкупление‛ е най-внушителният военен епизод в киното напоследък. Има изобилно и спецефекти, най-забавният от които е ‛документалният‛ епизод с посещението на кралица Елизабет ІІ в шоколадената фабрика на Пол Маршал (Бенедикт Къмбърбач) – истинският (ненаказан) виновник за едновремешната гадост в имението...

Кийра Найтли, независимо дали е с полепналото по тялото й мокро бельо край шадравана, с изумителната тревистозелена рокля по време на обяснението в любов или с черната шапчица през войната, е неизменно прелестна, излъчвайки безплътен еротизъм с цигарен шик. Чудна двойка са с Джеймс Макавой: Сесилия – страстна до ужас, Роби – интелигентен до обреченост...

Дамгосаната романтика на „Изкупление‛ сякаш търси подкрепа в самата история на киното - в „Кеят на мъглите‛ (1938) и „поетическия реализъм‛ на Марсел Карне и Жак Превер. И я получава. Кино от класа!
още от автора


"Изкупление", 2007, Великобритания/ Франция, 130 минути, сценарист - Кристъфър Хемптън (по романа на Иън Макюън), режисьор - Джо Райт, продуценти: Тим Бевън, Ерик Фелнър, Пол Уебстър; оператор – Сиймъс Макгарви, художник – Сара Грийнууд, костюми – Джаклин Дюран, музика – Дарио Марианели, в ролите: Кийра Найтли, Джеймс Макавой, Ванеса Редгрейв, Сирша Ронан, Ромола Гарай, Бенедикт Къмбърбач, Бренда Блетин, Антъни Мингела и др. Разпространява Прооптики Награди: "Златен глобус" за филм, 14 номинации на BAFTA Номинация за "Оскар" за филм
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”