От пръв поглед ( кино), брой 16 (2543), 24 април 2009" /> Култура :: Наблюдатели :: PR и отгоре
Български  |  English

PR и отгоре

Всяка поява на български игрален филм се чака стръвно, камо ли на Зорница София.

С ‛Мила от Марс“ (2004) младата режисьорка връхлетя в киното, демонстрирайки самочувствие. Заснет дигитално и почти без пари (но частни), дебютът й се втурна в ъндърграунда, показвайки метаморфозата на пънкарчето Мила (Весела Казакова) от грешница в мадона. Завършила живопис в Художествената академия, специализирала реклама в САЩ и завършила режисура при Людмил Стайков, Зорница София съгради маниашки клипова атмосфера, предизвикателна за киното ни и адекватна на младежките зрителски нагласи. И ‛Мила от Марс“ покори невероятен за тогавашните наши измерения боксофис и спечели 16 приза, сред които Голямата награда от Сараево и ½ ‛Златна роза“ във Варна...

Всъщност, може да се открие закономерност в кинозаниманията на Зорница София – в игралния филм ‛Мила от Марс“ героинята се спасява от дрогата, а документалният ‛Смъртта и целият път обратно» (2005) е посветен на наркокомуните; в документалния «Модус вивенди“ (2007) става дума за разни кефски ‛бягства“ на успели млади хора от житейския трафарет и едно от тях е в сърфа. В ‛Прогноза“ почти всичко се върти около уиндсърфа. Само че, когато снима документалния филм, вече бе написала сценария ‛Балкански блус“, който две години по-късно видяхме за първи път на ‛Златна роза“ във Варна като ‛Прогноза“.

Локациите в новия филм са Лондон и турски остров. Млада българска журналистка (Теодора Духовникова) е на стаж в британската столица и я напуска, изоставяйки гаджето си, известен репортер от хърватски произход (Крешимир Микич), и, свивайки сърфа му, отпрашва при брат си и балканската му компания на Егейско море. В началото навитата компания от българи (Део и Юлиян Вергов), сърбин (Стефан Щерев) и македонец (Асен Блатечки) си живее живота, разбирайки се през родните езици. Но вятърът спира, пристига лондончанинът, намесва се политиката, журналистическата етика и интернет... Идилията е стъпкана. Всички заговарят на английски.

Зорница София, майстор на PR-шума, неуморно твърди, че е направила различен балкански филм. И донякъде е така – за първи път страсти, комплекси, гузности... са експлицирани на екрана в безхаберно-екзотичен режим на морска екшън-мелодрама. Тоест, става дума за life style.

Ако ‛Мила от Марс“ радваше с клиповата си екстазност, в ‛Прогноза“ тя е прогнозируема. Вижте ме колко съм освободена от клишетата, сякаш крещи Зорница София. Само че не успява да се спаси истински от тях. Типажите са само скицирани, ситуациите – вторични, а ритъмът, макар и попътен на случващото се – грапав. Да не говорим за баналния финал. Уж всичко на екрана е автентично, а изглежда имитативно – любов, приятелство, вражда, заедност... Не хваща.

Хубавото във втория филм на Зорница София са заглавието, музиката на Румен Тосков, парчетата на Godsmack, Блуба Лу, Ирфан, Бонга и неистовата визия на оператора Крум Родригес. Да ти се прииска да яхнеш вятъра след този гигаклип...
още от автора


"Прогноза", 2008, България, 102 минути, сценарий: Емил Бонев, Алексей Кожухаров; режисьор - Зорница София, продуценти: Мила Кирова, Николай Киров, Зорница София; оператор - Крум Родригес, музика: Румен Тосков, в ролите: Асен Блатечки, Теодора Духовникова, Стефан Щерев, Крешимир Микич, Деян Славчев, Юлиан Вергов, Калина Станчева и др. Разпространяват Александра филмс/Bulgar Beats
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”