Косъмче от четка (изкуство), брой 20 (2547), 29 май 2009" /> Култура :: Наблюдатели :: Младежката изложба
Български  |  English

Младежката изложба

Добрата новина е, че изложбата от младежкия конкурс има доста хомогенен вид тази година. Такова поне е впечатлението от общия поглед върху двете зали на „Шипка“ 6. Докато на миналото издание можех да си позволя да разделя и участниците, и наградените според изобразителните принципи, към които са избрали да се придържат, сега като че ли иначе двуликата същност на изкуството ни не се забелязва така, или поне не доминира.

Лошата новина е, че участието в този конкурс е доста рехаво. За разлика от предишни години, когато журито отсяваше поне по 100 интересни участници, сега този брой е спаднал значително. Според статистиката е намалял наполовина. И не може да се каже, че промяната на количеството е довела до някакво забележимо повишаване на качеството.

Възможните изводи от това преброяване са няколко. По-голямата част от активно работещите в момента млади художници вече са отличени в предишните издания на конкурса. Малцина от тях са изявили желание да участват извън състезателната програма, като например Нина Русева, Огнян Читаков, Рашо Митев и т.н. А може би сме попаднали в промеждутък при смяната на поколенията и сега се очакват нови попълнения? Някак не ми се иска да включвам като фактор в тези разсъждения творческото безсилие и апатията.

Този и другите сродни конкурси и награди служат доста успешно през последните години като възлови събития, които въвеждат нови имена на артистичната сцена. Заедно с това дефинират и определени критерии и норми.

Освен признание на заявените умения и на постиженията, наградата се превръща все повече във форма на легитимиране на младия художник сред конкретни кръгове, заявяване на принадлежност, отвоюване на лоби. Вероятно това предизвиква и определена избирателност в желанието на художниците да участват в един или друг конкурс.

Специално младежкият конкурс на фондация ‛Св. Св. Кирил и Методий“ има най-дългата история от всички съществуващи в момента и като че ли служи като първо ниво за отсяване на забележителните млади артисти като наследник на известните младежки изложби от недалечното минало. Освен това, ако се съди по наградите, тази година журито е реагирало достатъчно гъвкаво на предварително зададеното видово делене. Инсталацията от керамични обекти и фотография на Лора Димова, вдъхновена от Буто танца, беше показана някак незабелязано в първата й самостоятелна изложба TRANS:FORM преди няколко месеца в ‛Червената къща“. Сега авторката съвсем заслужено е единствената отличена за скулптура в конкурса. Вероятно тук е мястото да спомена и други имена, чиито скулптурни произведения правят впечатление в общата експозиция, като например движените от електричество кинетични обекти на Ангел Петков. Към тях бих добавила също работите на Илия Новачев, Владимир Мичев, Елена Яневска.

След участията си в изложбата на г-н Щефан Боненбергер, а преди това в дебютите, организирани от Йово Панчев в ‛Червената къща“, Стела Василева е сега един от тримата наградени млади живописци. Наистина, нейният черно-бял полиптих е една от най-забележителните работи в изложбата. Авторката е свела до чисти знаци цяла серия от тематични композиции. Синтезирани в малки формати на идеално бял фон, нейните герои са превърнати в анонимни силуети, които извършват някакви монтажни дейности, боядисват...

Редом до Стела Василева са показани платната на другия награден в живописта автор - Димитър Генчев, който беше и сред селекционираните за наградата на Гауденц Б. Руф миналата година. След серията с влакове тогава, той продължава успешно да развива интереса си към мащабните железни индустриални обекти и ефектите на корозия и ръжда, пресъздадени със средствата на живописта.

Третият награден за живопис е Искра Благоева. Композициите й определено се отличаваха в общата изложба на една от новите частни галерии в София наскоро с особената прецизна естетика, която балансира по ръба на чистата илюстративност. Заедно с тях бих отделила по-голямо внимание и на работите на Елена Калудова и Ваня Кръстева.

По отношение на графиката, на фона на отличените, вероятно за техническите си умения в рисунката и отпечатъка Любомир Кръстев и Георги Ковачев, като че ли много по-адекватно действат колажите на Калоян Илиев – Кокимото, и Аватар II на Катерина Дюлгерова.

Накрая няма как да пропусна работите на Момчил Георгиев, който се е включил в извънконкурсната програма с три акварела. На базата на иронични реплики по класически произведения, авторът развива някаква нова форма на негов личен романтизъм. ‛Иронични“ са не заради определена идея, вложена в тях, а заради заглавията, които им е прикачил: Щастливи изкуствоведки разпускат след изложба в съня на художника; Богати галеристки мечтаят за съвременни български автори; Културата води народа... Трудно е да се устои на тези толкова традиционно мачистки шегички...
още от автора


Изложба от конкурса за млади художници, критици и куратори на Международна фондация ‛Св. Св. Кирил и Методий‛, Шипка 6, I и II етаж, 22 май – 14 юни 2009
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”