Крешендо/декрешендо (музика), брой 37 (2610), 29 октомври 2010" /> Култура :: Наблюдатели :: Втори международен конкурс по композиция <i>София 2010</i>
Български  |  English

Втори международен конкурс по композиция София 2010

 

Миналата седмица Първо студио на Българското национално радио се изпълни от публиката, която предпочита новия, съвременен звук за струнни инструменти. В контекста на сериозната липса на подкрепа за иновативни идеи, организираният от Столичната община международен конкурс по композиция “София 2010” проблясва с идеализъм и с качество на идеите си. Не е тайна, че идеята за конкурса е на Пламен Джуров и на Камерния ансамбъл “Софийски солисти” – затова композициите са за струнен ансамбъл. Второто издание на конкурса тази година бе подкрепено от Съюза на българските композитори, Българското национално радио и няколко много авторитетни международни творчески организации: Международното дружество за съвременна музика, Международния център на новата музика и Форума на европейските композитори. Именно тази подкрепа е “изсипала” 84 партитури от 28 държави, количество, достойно, за да се изгради равнището на един добър конкурс. Всеки член на международното жури е разглеждал партитурите самостоятелно, без да знае името на автора. Председател на журито е композиторът Георги Минчев, а членове - Паул-Хайнц Дитрих (Германия), Сорин Лереску (Румъния), Велислав Заимов и Пламен Джуров (България).
Четирима са авторите, които получиха скромните за света и “героичните” като размер за България награди; техните творби бяха изпълнени на концерта. Авторите бяха пристигнали за случая. И събитието си бе конкурсно отвсякъде, независимо че нямаше светски блясък, че не просветваха прожектори и фотоапарати. Единствено микрофоните на БНР регистрираха награждаването на четиримата лауреати, записаха и премиерните за света изпълнения на творбите им от Камерния ансамбъл “Софийски солисти”.
В Дивертименто за струнни – трета награда, белгиецът Йеле Тасинс( 1979) показва преимуществено рефлекса си към публиката с “намигването” към класическата традиция. И с добре изработени “хватки” в съотношението форма-развитие. Произведението се слуша без усилие, би спечелило с по-изявена пестеливост по отношение на възходящите и низходящи секвентни движения на определена мелодична или ритмична формула. Това би го направило и по-лаконично, от което несъмнено би спечелило.
Наградата на Камерния ансамбъл “Софийски солисти” отиде при италианеца Франко Кавалоне (1967). Концерт за струнни “След гнева” демонстрира ярко, че авторът му е китарист и че познава Вариациите върху тема от Франк Бридж на Бритън. (А и Барток се мяркаше там.) Преобладаваща фактурна отлика на творбата в нормалната й триделност бе остинатото, което създаваше средата на акомпанимента, върху която конфигурираха мелодични и ритмични мотиви в добре изписано взаимодействие. Действително изпълнителско “парче”, което не създава проблеми на сцената със залата – идеално “разпознато” от Солистите.
Йоанис Ангелакис (1988) от Гърция получи втората награда с творбата си “Старинна приказка на цвете”. Композицията на най-младия награден показа удивителния му слух и въображение по отношение на струнния ансамбъл, с който той знае да борави, без на всяка цена да ни отправя към класиците на ХХ век. Музикалната реч на Ангелакис е спокойна, но и интензивна, увличаща, но и целенасочена, графично положена, но и с темброва (цветова) изобразителност. Музиката му стои съвсем равностойно (а в моята лична класация и над) до творбата на първата награда на конкурса - известният, наложилият се вече турски творец Йоскан Манав (1967) със също едночастната, но триделно положена композиция “Природни картини – Зима”. Творба на зрял художник, в която професионалното перо и опитът на места подвеждат към известна инертност на музикалния поток. Но заложената импровизационност в няколко сегмента от композицията въздейства силно, както унисоните и изчезващите флажолети на финала.
Четири нови композиции срещнаха своята публика в България. Пътят им продължава. Конкурсът – също.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”