Български  |  English

Формални експерименти

 

Стефания Батоева, „Отложено недоверие”, галерия „Васка Емануилова”, 22 септември – 17 октомври 2010.
 
С последните си участия у нас (в конкурса за наградата БАЗА и в настоящата изложба) Стефания Батоева отново показва интереса си към предметите и средата, но с малко изместен фокус на внимание. Негов център са самите обекти и по-точно - тяхното състояние и положение.
Отдавна сме свикнали да се срещаме с провокации от страна на изкуството и едва ли нещо би изненадало публиката. В този смисъл изложбата на Стефания Батоева се стреми да провокира, но резултатът като че ли остава по-скоро в рамките на нейното собствено пространство от артистични експерименти.
Младата авторка има способността да открива скритите връзки между предметите в детайл, да намира в тяхната привидно замряла същност необикновен живот и да му придава нов смисъл. Така се е получило и сега, макар и изложбата да изглеждаше донякъде стерилна и недиалогична. Но пък имаше някакво особено дзен излъчване.
В галерия „Васка Емануилова” бяха показани обекти и фотография, конструирани или манипулирани така, че да създават у зрителите усещането за преобръщане на реалните представи за нещата, за разклащане на обичайната стабилност и праволинейност. Стефания Батоева беше организирала пространството на галерията по максимално удачен начин, разполагайки в него работите „Човек винаги е по-свободен, отколкото си мисли”, „Вектори” и „Тежест”. За да ги създаде, тя е използвала като отправна точка литературния принцип на така нареченото отложено недоверие (suspended disbelief), формулиран от английския романтически поет Самюъл Колридж. Принципът е свързан с потискането на недоверието от страна на читателя при възприемане на фантастични сюжети и ситуации, невъзможни в реалността. В този смисъл, нарушавайки нормалното състояние на предметния свят, авторката е искала да създаде нереалистична, илюзорна атмосфера, която обаче да изглежда достатъчно убедително. Представяйки обърнати, тежки метални конуси, притискащи към стената нагъната гумирана материя; обемист балон с текстилна превръзка, висящ от тавана и преобърната фотография на предмет с неясно предназначение, тя е търсила противоречието между леко и тежко, обемисто и стегнато, материя и форма, образ и обект. Друг е въпросът дали зад тези чисто формални експерименти е заложено по-дълбоко съдържание или Стефания Батоева просто иска да ни предизвика още веднъж да се опитаме да погледнем реалността с други очи.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”