Български  |  English

Шубертиадата

на
16 октомври в зала 9 на НДК бе начало на музикален фестивал "200
години Франц Шуберт". Тя се вписа в новия концертен сезон
като убедително начало на поредицата от културни събития, организирани
и осъществени от Шубертовото дружество в България.


Все по-често се питам дали новото хилядолетие ще
запази духа на толерантност в многожанровото музикално пространство
и какви романтични напрежения бяха оформили изискания вкус на
бъдещото поколение. Сякаш за да отговори с насочващ пример, наскоро
Националният дворец на културата помести в програмата си едновременно
електронния звук на Форум "Компютърно пространство"
и камерната лирика на Франц Шуберт.


В интерпретацията на Софийския струнен квартет направиха
впечатление меката, благородна звучност и добре обмислената, изчистена
от всякаква външна ефектност, музикална трактовка. Струнен квартет
в си бемол мажор опус 168 и Струнно трио в същата тоналност бе
истинско удоволствие да се чуят в изпълнение на Людмил Ненчев
(цигулка), Нанко Димитров (цигулка), Огнян Константинов (виола)
и Христо Танев (виолончело). Партията на първата цигулка беше
в романтично устремена развълнувана доминанта, която имаше своята
солидна опора в пълнозвучния и активен ансамбъл и се допълваше
от изразителни "реплики" на виолончелото. Така първата
част на концерта изцяло пренесе аудиторията в мелодическия свят
на австрийския композитор, при което българските изпълнители показаха
своя безупречен професионализъм, емоционално и артистично присъствие.


Софийският камерен хор "Васил Арнаудов"
с главен художествен ръководител Ирина Щиглич и диригент Теодора
Павлович поднесе песните "Славеят", "Нощта",
Псалм 23, "Песен на духовете над водите", "Аве
Мария" (в аранжимент на Тодор Попов) и "Бог в природата".
На пианото съпровождаше Мариана Спиридонова. Най-добре прозвуча
"Аве Мария" в пластична и изразителна линия на женските
гласове. В хорово-изпълнителската практика у нас имаме традиции,
върхове за постигане и честно казано, в днешните условия това
съвсем не е лека задача.


Преди да прозвучи Шубертовата музика, Лиляна Барева
представи в едри щрихи дейността на дружеството и програмата на
фестивала: единадесет концерта, лекции, свързани с изпълняваните
произведения, обхващащи почти всички жанрове, неизпълнявани творби,
документална изложба, издания и бюлетин. Предвидени са и два национални
конкурса за Шубертови изпълнители: от 23 до 26 октомври в Габрово,
за деца и юноши, организиран от ДМШ "Емануил Манолов",
и от 1 до 3 декември в София, "Академичен", под патронажа
на Държавната музикална академия "Панчо Владигеров".
За да подготви това културно събитие, Шубертовото дружество от
основаването си през 1994 г. е осъществило 34 "концерти-шубертиади".
С присъствието си и с кратки приветствия към участниците се ангажираха
г-н доктор Юлиан Фридрих, съветник към австрийското посолство
и културен аташе, и г-н Любомир Дамянов, началник управление "Култура
и духовна сфера" към Столичната община.


Все по-често си мисля - добре, че имаме музиканти
на равнище, съизмеримо с европейските мащаби, които преодоляват
финансовите затруднения и свирят, правят музикални празници. Отбелязват
юбилейни годишнини, та макар и "рожденикът" да е самият
Шуберт, а безсмъртието му да трае вече цели два века.


още от автора


 
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”