Български  |  English

Възкресение Христово 2011 години след Христа


Тази статия всъщност е две статии. Първата е за християнството в днешния свят, а втората - за християнството и Българската православна църква.
 

1.
 

Каква е ролята на християнството 2011 години след Христа?
Западната европейска култура има две родни места. И те са повече или по-малко на Изток: в Древна Гърция и в Древен Израел. В този смисъл, Светата Библия (всъщност, Библия е множествено число: Свещените Книги) има значение, което не е нито чисто религиозно, нито чисто литературно, а нещо много повече и от двете.
Наистина, Старият Завет на Библията е свещена книга и за евреите, и за християните, и за мюсюлманите. Но не за това става дума. Именно Новият Завет, заветът на Иисус Христос, е централен за европейската и западната изобщо култура. Разбира се, не всички големи европейски автори са били християни. Но ако не Франц Кафка, то Йозеф К. от „Процесът“ посещава катедралата и там получава откровение в разговор със свещеника. Християнството неизбежно е повлияло и на нехристиянските писатели в Европа, дори на писателите комунисти през ХХ век.
T.С.Елиът е прав, когато твърди, че християнството e идеологическият гръбнак на европейската култура. Аз бих добавил и това, че американецът Елиът е последният голям европейски поет. Европейски e, защото той отива в Англия, става англо-католик и се опитва да асимилира и обобщи в творчеството си цялата европейска поетическа и културна традиция. И също така е последен, защото неговият християнски европоцентризъм излиза от мода след Втората световна война, когато Елиът, впрочем, спира да пише поезия.
Втората световна война слага край на Британската империя. И начало на американската културна хегемония. Американският мултикултурализъм завладява и Европа, и целия свят. Днес вече е политически некоректно да се говори и мисли за европейската цивилизация като за Цивилизацията - с голямо Ц и пълен член. Индийците, китайците, японците, арабите едва ли биха приели това. А те са все по-важни – и в културно, и в икономическо отношение. Светът вече няма един Център. Нито два – каквито имаше в годините на Студената война. (Впрочем, и комунистическата идеология, подобно на американската, макар и европейска по произход, не беше европоцентрична.)
Парадоксално е, но европейските писатели след Втората световна война, през петдесетте години, в които Европа бавно вървеше към обединението си, могат да бъдат наречени национални или западни, или световни, но не и «европейски». В годините на Студената война, която Западът спечели, Европа се обедини и противопостави на комунизма с една американска идеология. Американският модел е мултикултурен и мултирелигиозен. Това е моделът на днешния свят. Макар че икономическата хегемония, както и авторитетът по света на САЩ, са в упадък, днешният глобален свят е мултикултурен и мултирелигиозен – по американския модел.
Няма вече един цивилизационен център. И всички ние, християни, мюсюлмани, евреи, будисти, индуисти и атеисти, трябва да се научим да живеем заедно – който към която и вяра, нация или раса да принадлежи. Трябва да се научим да се обичаме или поне да се уважаваме, да имаме толерантност един към друг. Иначе глобалният свят ще експлодира – или ще се върнем в джунглата, в света на Томас Хобс, където не спира войната на всеки срещу всеки, където животът на всеки е самотен, беден, лош, брутален и кратък... А нали Иисус е казал да обичаме  ближния си като себе си? И не само ближния си, но и врага си... 
Алтернативата на толерантността e затварянето в собствената традиция, фанатичното й налагане в ужас пред мултикултурния глобалeн свят. Това е фундаментализмът – бил той ислямски, християнски или еврейски. Всъщност, има и атеистичен фундаментализъм - такива са националсоциалистическите и комунистическата тоталитарни идеологии. Девизът на фундаменталистите (който беше повторен и от Джордж Буш- младши) е: “Ако не си с нас, си против нас.” Ако не вярваш в нашияБог, ако не споделяш нашата идеология, ако не принадлежиш към нашатанация – ти си предател или враг. Фундаментализмът може да доведе само до война и хаос нашия взривоопасен, все по-заплашително пренаселен и все по-безцентърен свят.
Християнският фундаментализъм е не по-малко опасен от ислямския. Но за мен християнството продължава да има смисъл и днес, ако следваме завета на Иисус Христос: обичай ближния си като себе си и не само ближния си, но и врага си.
С православните християни тази неделя ще си кажем – Христос Воскресе! Но нека и всички останали сестри и братя – католици, мюсюлмани, евреи, мистици, атеисти – да прегърнем с мир и любов.
 
 

2.
 

Като православен християнин, ще кажа няколко думи и за Българската православна църква. Не за православната вяра, а за тези грешни хора в църквата, които би трябвало да са божии служители. И не за всички, а само за някои от тях.
Напоследък във Фейсбук имаше кампания за спасяване на българските черкви в Америка, които, по някаква си тайнствена причина, били преминали от Светия синод на БПЦ към Orthodox Church of America – Американската православна църква. За мен причината за това “преминаване” изобщо не е тайнствена. Доскоро живеех във Вашингтон. Преди 8 години в града имаше две български православни черкви – едната към ОСА (Orthodox Church of America), другата към БПЦ.
Искам първо да вметна колко важно нещо е черквата в Америка. Американската нация е многоетническа, обществото е мултикултурно, общество на неизбежна религиозна толерантност. Например, на “Масачузетс авеню” във Вашингтон съжителстват огромна джамия с мощен високоговорител на минарето, синагога, няколко различни протестантски черкви, Националната катедрала, руска и гръцка православна черква. Но хората в Америка не враждуват помежду си на религиозна основа.
Все пак, американският народ живее, “сегрегиран” на професионални, етнически и религиозни общности. Това изглежда също е неизбежно в мултикултурния свят. Затова, както българското училище, така и българската черква, са много важни места за нашата емиграция отвъд океана. В черквата ходят, за да се видят с други българи, дори и атеисти, или поне агностици. Там те се държат почтително към ритуала и вярата на сънародниците си.
И така, преди осем години, на храмовия празник на българската черква “Св. Иван Рилски” във Вашингтон дойде да служи Нюйоркският митрополит Йосиф. Той ни съобщи веднага след службата, че черквата ще се затваря и продава. Хората, силно притеснени, го попитаха: “Ама, дядо владика, ние сега какво ще правим, като останем без черква?”. На което получиха следния недвусмислен отговор: “Тази черква не е ваша. Тя е на Светия синод. Вие колко пари сте дали за нея? Съберете си пари и си постройте ваша черква!”... Цитирам по памет, но тези думи са се врязали дълбоко в съзнанието ми. И така, черковната сграда, бивша резиденция на българския посланик, беше продадена. Къде отидоха парите – не знам. Но сега във Вашингтон пак има две български черкви. И двете – естествено – са към ОСА. И за това не са виновни православните българи в Америка.
Наскоро видях в интернет, че същият дядо Йосиф е написал някакво покаятелно писмо с много повторения на гръмкия призив: “Прощавай, български народе!”, в което си признава, че дълги години е бил доносник на Държавна сигурност. Не знам дали народът ще му прости - и дали народът чак толкова се интересува от греховете на дядо Йосиф. Но е по-важно за него, струва ми се, дали Господ ще му прости. Освен това, дядо Йосиф е единственият, който си е признал за връзки с ДС, но никой не се съмнява, че има много други като него.
Наскоро слушах двама сливенски свещеници по bТВ, не запомних имената им, но те били наречени от един достоен наш епископ “талибани”. Двамата свъсени брадати мъже, с не безкрайно интелигентни слова, но затова пък с голяма убеденост, обявиха Петър Дънов за антихрист, а Ванга за „оръдие на злия дух”.
Струва ми се, че ако Българската православна църква иска да се възроди, да си възвърне близостта до сърцето на българския народ, комуто църквата е призвана да служи, а не народът да служи на нея, трябва свещениците да престанат да се занимават със заклеймяване на вери и секти и с гонене на вещици. (Освен може би на тези вещици, които са се заселили уютно в храма Господен.) Вместо да се занимават с анатемосване и храмова търговия, свещениците би трябвало да отидат по-близо до народа. Аз бих искал да мога, когато разговарям с един свещеник, да чувствам, че той наистина има интелекта и моралната висота да ме напътства и учи, да ми бъде духовен баща. Ако срещахме повече такива свещеници, към които да изпитваме искрено уважение, българите нямаше да имат нужда да търсят духовна светлина в други изповедания и учения.
Да не забравяме, че Христос е изгонил с бич търговците от храма. А за блудницата е казал: “Който от вас е без грях, нека пръв да хвърли камък върху нея!” И да не забравяме, че “Бог е любов” [2], че Иисус Христос е жертвал живота си за хората. И така, според Великденската песен (“...смертию смерт поправ...”), е победил смъртта със саможертвата си.
 


[1] “ Слушали сте, че бе казано “обичай ближния си и мрази врага си”. Аз пък ви казвам: обичайте враговете си, благославяйте оня, който ви проклина, добро правете на ония, които ви мразят, и молете се за ония, които ви обиждат и гонят, за да бъдете синове на вашия Отец Небесен, защото той оставя Своето слънце да свети над лоши и добри...” Евангелие от Матей, 5:43-45.
[2]“...Бог е любов; и който пребъдва в любовта, пребъдва в Бога и Бог - в него.“Първо съборно послание на св. апостолЙоан Богослов,4:16.
 

 

още от автора


16 - 11.01.2012 18:14

За грамотността
От: Иванка Иванова
Извинявам се за късния коментар малко встрани от темата, но ми се струва неестествено един уважаван автор в издание за култура да напише "Днес вече е политически некоректно да се говори и мисли за европейската цивилизация като за Цивилизацията - с голямо Ц и пълен член." За члена ми е думата. В българския език понятието "пълен член" съществува само за съществителните и прилагателните от мъжки род, а "цивилизация" е от женски.
15 - 23.12.2011 17:03

Христос със бич ги разгони, а те разпродадоха храма (имот!имане)
От: Ecce Ego
Нека припомня засвидетелствуваното като очевидец във в-к КУЛТУРА бр 15 от 22 април 2011 -великденски- от Владимир Левчев = http://www.kultura.bg/bg/article/view/18310 =

" ... преди осем години, на храмовия празник на българската черква “Св. Иван Рилски” във Вашингтон дойде да служи Нюйоркският митрополит Йосиф. Той ни съобщи веднага след службата, че черквата ще се затваря и продава. Хората, силно притеснени, го попитаха: “Ама, дядо владика, ние сега какво ще правим, като останем без черква?”. На което получиха следния недвусмислен отговор:

“Тази черква не е ваша. Тя е на Светия синод. Вие колко пари сте дали за нея? Съберете си пари и си постройте ваша черква!”...

Цитирам по памет, но тези думи са се врязали дълбоко в съзнанието ми. И така, черковната сграда, бивша резиденция на българския посланик, беше продадена. Къде отидоха парите – не знам. *) Но сега във Вашингтон пак има две български черкви. И двете – естествено – са към ОСА (Orthodox Church of America, за разлика от БПЦ = BOC, Bulgarian Orthodox Church). И за това не са виновни православните българи в Америка."

Противопоставянето на "Светия" Синод (Пастира) срещу Паството (вие, ваша-наша) издава ЗАДНИТЕ помисли на П. Организация БеПеЦе които нямат нищо общо със ... дядо Боже (чети Веселина Седларска в Редута.БГ).

"Духовенството" е грубо материалистично до степен на безочлив грабеж: откъде този имот е собственост на "Св." Синод (състоящ се от простосмъртна номенклатура впрочем; дядо Боже ни при чом в нотариалния акт!) ако не от Паството, бе попе, от нашите приношения?

Психотичната крадливост на БеПеЦе е въпиющо доказана от казуса САН КИРИКО в Горно Воден със исковете да се заграбят постройките от САБ, Съюза на Архитектите в България, който ги издигна със собствени средства без нито стотинка от църквата или държавата. И само от любезност не ги е преименувал.

Менте и църквата ни: мутрополит-изирана, сребърници им дай на "духовниците" и ще продадат не само Иисуса...
14 - 03.05.2011 16:34

"пещерите" на Бин Ладен
От: Петър С. Д.
В отговор на:
"до Петър С.Д.
От: Владимир Левчев
multi-culti is dead. . . и кво? да разтурим Европейския съюз и да продължим да се колим помежду си както до Втората световна? или да заживеем по пещерите като Бин Ладен?" ==
== от два дена от САМОСЕБЕ СИ се самообразува отговорът (ПОЛОЖИТЕЛЕН, и той) и на втория въпрос, за "пещерите":, да, тъкмо така искам да заживея, тъкмо в такава "пещера" - независим, необщителен, неутрален като някаква ... швейцарка.
Положителен отговор на първия въпрос има в коментара ШЕНГЕН, а и другаде из Вестника.
13 - 27.04.2011 21:26

Българският СУВЕРЕНИТЕТ е в ръцете на българския НАРОД.
От: Петър С. Д.
Това даже Симеон (сещате се кой, без "трите имена") може да повърди. Така че изнесеното по-горе и несъмнено достоверно, че "Тази черква не е ваша. Тя е на Светия синод. Вие колко пари сте дали за нея? Съберете си пари и си постройте ваша черква!” изказване е СветоТАТство.

Синодът откъде може да има ИМАНЕ, ТАМ, ако не от богомолеца, от Народеца, от българския СУВЕРЕН, който ако го е допуснал днес да влезе да служи та да се препитава, може утре настоятелството да поиска друг да се изправи на амвона; та как така ти ПРОДАВАШ, бе попе, кой си ти?

Много лесно тук, във стария, сериозен национален седмичник КУЛТУРА, на любезната Великденска страница на Владимир Левчев, Светият Синод на БПЦ може (ако може) да разсее още в зародиш -преди да са плъзнали чудовищни слухове сред населението, та да събудят българското правосъдие- да сподели с православните (макар и на юнашко доверие засега):
1. Какви квадрати беше имотът, метри? футове?
2. Каква цена на квадрат беше спазарена и при каква пазарна конюнктура (доказана с публикации)?
3. Какви пари се взеха от сделката?
4. Какви комисионни се платиха и на кой реалтор?
5. Реалторът какви "Кик-Бакс" (е думата, сиреч подаръчета и ... др.) е дал на отстъпчивия нашенски "продавач"? Лятна вила във Флорида (че те напоследък са две за лев)?
6. Средствата от сделката КАК ТОЧНО СЕ ДАДОХА на собственика, тоест на Настоятелството на Епархията (не на София, бе, те в София доларите не се печатат!); тоест на СУВЕРЕНА?

Освен ако Йерарсите внезапно са си "глътнали граматиката" и устакярите са станали нечленоразделни. А със архитектите ги бива да се съдят.
12 - 27.04.2011 17:49

"Свето - Тат", извод накратко от факта
От: Петър С. Д.
Помня Николай Райнов ни обясни, че светотатството е да откраднеш от СВЕТИНЯ: нищо по-долно.

Законодателят следва незабавно да блокира ТАТовете от БеПеЦе да не се разпореждат с НАРОДНИТЕ недвижимости. Да бъдат обявени за Национални, и да им се ПРЕДОСТАВЯТ.

Инак току-виж катедралата Александър Невски (или манастир Седемте Престола; или посланическата резиденция във Вашингтон) стане "дача" на Олигарха. Който има Охрана, и може да ни пусне да запалим свещица АКО иска.
1 2 3 > »| 
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”