Български  |  English

Ходене по буквите

 

Пиер Бурдийо. „Полета”. Т.1 – „Полета на духа”. Съставителство и превод от френски Недка Капралова. ИК „Изток-Запад”, С., 2012, цена 29,90 лв.

Двата тома (т.2 ще е за властта) включват статиите, посветени на понятието „поле” и са първи по рода си в света, според издателите. За ходещите по буквите най-важни тук са класиките„Литературното поле”, „Литературно поле и отношения на доминиране”, „Литература и „паралитература”, „Една консервативна революция в книгоиздаването”…

 

Веселина Вълканова. „Медиен дизайн”. Креативност, консистентност и комуникация на модерните списания. УИ „Св. Климент Охридски”, С., 2013, цена 15 лв.

След книгите „Графичен дизайн. Нови оформителски концепции на всекидневника” (2001, 2007) и „Дизайн на вестника. Традиционни, хибридни и онлайн емисии на пресата” (2008), публикацията на посветената на съвременните списания монография „Медиен дизайн” от уважаваната изследователка беше неизбежна. Нещо повече, желана. Вълканова внася жив смисъл в износени бързо понятия - като креативност и комуникация. Нейният труд внимателно се фокусира върху дизайна на корицата и на вътрешните списания; върху композиционните принципи на списанието; върху експеримента с шрифтовете като възможност за визуална репрезентация на идеите и върху типографските миксове; върху факторите на четливостта на текста (шрифт, кегел, модул, лединг, наборна композиция, разстояние между буквите); върху значението на фотографията, илюстрациите, инфографиките, цвета, текстурите, неотпечатаните пространства. Тоест, Вълканова не пропуска нищо – и така новата й монография предпоставя въвеждането на порядък в професионалното поле на съвременния български дизайн. Застанете, моля, пред първата будка, и ще се уверите в кресливата пошлост, като начало, на кориците на списанията... Разтворете напосоки едно от тях – и ще се уверите веднага в неуважението към словото на самозвани дизайнери. Разбира се, Веселина Вълканова не критикува. Значителните по обем приложения към монографията, представящи световни примери от най-висока класа, избират по-сложния път: да подскажат естетическата норма. За един български писател е много полезно да види корицата на тримесечното списание „Granta” от 25 октомври 2011 г, №117. И веднага може да се натъжи от негласното сравнение между работата на Майкъл Салу, арт директора на списанието, и кориците на двата броя на „Granta България” от м.г. С две думи: като академичен изследовател Веселина Вълканова пише бистро, премерено и спокойно. Но по-важното е, че нейният предан на законите на графичния дизайн текст има способността да вдъхновява. Авторката картографира и тълкува дизайнерските факти така, че да стимулира появата на автентичен дизайн и наистина новаторски „закононарушения”. Защото дизайнът и въобще естетиката са преди всичко въпрос на визуална и мисловна хигиена, въпрос на ред - иначе нямаме достъп до смисъла (и понятия като креативност и комуникация стават черупки на професионалната ни нищета). Вече очаквам „Дизайн на книгата” от Веселина Вълканова, дано я напише.

 

още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”