Български  |  English

Арабска пролет и в изкуството?

 
Жубин Бехрад (1988) е основател и редактор на списание REORIENT, както и съосновател на artclvbонлайн платформа за популяризиране на съвременно близкоизточно изкуство.От най-ранна възраст той има страст към изкуствата и културата не само на родния си Иран, но и на целия Близък изток. Жубин е и автор на нов превод на стихове на Омар Хаям от персийски на английски език. В момента живее в Торонто, Канада.
 
- Какво ще кажете за мястото на модерното изкуство в Иран?
- Това е твърде обширен въпрос. Има изобилие от страхотни, талантливи творци, живеещи и работещи в Иран. Много от тях са известни не само в родината си, но и в чужбина – в Европа, Съединените щати и страните от Персийския залив. Разбира се, епицентърът на съвременната художествена сцена е в Техеран, макар че има редица галерии из цялата страна – в големи градове, като Исфахан и Шираз. Изкуството, заедно с литературата и музиката, винаги е било неразделна част от иранската култура – днешните художници и изпълнители просто продължават по пътя на предците си. Техеран е и дом на една от най-големите колекции на съвременно изкуство в света. Бившата кралица на Иран – Фарах Диба Пахлави, беше сериозен колекционер на изкуство и натрупа колекция от творби на художници, като Пикасо, Уорхол и Полък. Някои от тях са изложени в Музея за съвременно изкуство в Техеран, а други са в депа.
- Има ли натиск в Близкия Изток, например в Иран, върху художниците, хората на изкуството и хората с различно мислене?
- Естествено, има предмети, които художниците не могат да засягат и изобразяват - особено такива, свързани със секс, политика и религия. Поради това местните изпълнители, както и режисьорите ни, са принудени да търсят други начини да изразяват себе си. За съжаление, много ирански художници напускат Иран поради натиска и ограниченията. В много случаи естеството на тяхната работа се променя с времето. Често има явна разлика между произведения на художници, живеещи в Иран, и такива, които живеят в чужбина.
- Ние обсъждаме Иран – страна, интересна за много западни хора. Но какво мислите за развитието на изкуството, литература и други артистични дейности в Обединените арабски емирства? Има ли истински "възход" - или това е само добър PR?
- Вярно е, че иранското изкуство играе огромна роля в развитието на художествената сцена в Персийския залив, както и че ирански художници се радват на голям успех и признание в този регион. Би било погрешно обаче да се пренебрегне феноменът на местната, самородна артсцена. Страни като ОАЕ и Бахрейн могат да се похвалят с много впечатляващи творци, получаващи все по-голямо признание, като например Хасан Шариф. Също така появата на различни награди за изкуство, на културни институции и арт панаири спомагат за зараждащата се сцена за изкуство в региона. Разбира се, ОАЕ винаги са били известни със своя умел PR и реклама, но, според мен, би било несправедливо да се каже, че това е само кампания без съдържание.
- Каква е вашата представа за развитието на изкуството в региона на Близкия Изток и Северна Африка след революциите в тези страни?
- Бунтовете в Близкия изток със сигурност вдъхновиха творци от различни среди. Това сигурно е най-видно в Египет и Тунис, където художниците са особено гласовити в политическите си виждания. Мисля, че революциите определено направиха творците по-смели, макар че нестабилността в региона и възходът на десни консервативни групи ме карат да се чудя дали художниците ще могат и в бъдеще да изразяват свободно идеите си.
- Има ли "артбум" след Арабската пролет?
- Последните събития определено привличат вниманието на арабски художници от целия свят. Хората започнаха силно да се интересуват от страни, като Сирия, Египет и Тунис. Както споменах, определено смятам, че конфликтите в региона вдъхновиха много арабски творци и ги накараха да създадат интересни и провокиращи творби, отразяващи ситуацията в родните им страни. В резултат на това се наблюдава растящ интерес към региона и нова мотивация у местните художници, а напоследък арабското изкуство получава все повече и повече внимание. Това се отразява и на продажбите на изкуство в галерии и на търгове.
- Мислите ли за "утре" и за "следващата седмица"? Или в нас още е жив Омар Хаям - „да мислим за настоящия момент“?
- Посланието на Омар Хаям е вечно, универсално... Трябва да се наслаждаваме и да оползотворяваме днешния ден, да не се занимаваме с незначителни въпроси, защото утре няма да ни има.
 
Въпросите зададе Руслан Трад
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”