От пръв поглед ( кино), брой 28 (2734), 26 юли 2013" /> Култура :: Наблюдатели :: Вълшебен Джефри Ръш
Български  |  English

Вълшебен Джефри Ръш

 
„Най-добрата оферта” („La migliore offerta”), 2013, Италия/САЩ, 124 минути, сценарист и режисьор Джузепе Торнаторе, продуценти: Изабела Кокудза, Артуро Палия, Гуидо де Лаурентис, Енцо Систи; оператор Фабио Дзамарион, художник Маурицио Сабатини, костюми Маурицио Миленоти, музика Енио Мориконе. В ролите: Джефри Ръш, Джим Стърджис, Силвия Хьокс, Доналд Съдърланд и др.
Награди: 5 „Давид на Донатело” (за филм, режисьор, музика, художник, костюми), 5 Silver Ribbon на Съюза на италианските журналисти (за режисьор, продуцент, монтаж, художник, музика).
Разпространител Форум Филм България
От 26 юли в мултиплексите.
 
 
„Във всеки фалшификат се крие нещо автентично” тук се повтаря доста повече от „Никое произведение на изкуството не струва колкото човешкия живот” в „Транс” (2013) на Дани Бойл, но и в двата филма звучи като мантра. Връзката между тях се изчерпва с художествено-аукционната завръзка и жанра. А към картината като обект на страст и прецакването на прецаквача, „Най-добрата оферта” запраща към новия „Гамбит” на Майкъл Хофман (вж. „Култура”, бр. 16 от 2013). Във филма на Джузепе Торнаторе няма нито екстравагантната психеделичност на Дани Бойл, нито бляскавите каламбури на братята Коен, а се гледа в абсолютна хипноза. Куриоз е, че три филма от началото на годината са фокусирани върху разиграването на стари шедьоври. И „Най-добрата оферта” е не просто отличникът, а един от най-добрите, излизали на екран досега през 2013.
В центъра на интригата е Върджил Олдман (Джефри Ръш) – 63-годишен самотен гений в оценяването на антиквариат, девственик със суперего, пренасочил инстинкта си към събиране на ръкавици и по-важно – на женски портрети. Високомерната му непристъпност е подчертана с маниакална гнусливост и суета. Самодържец в своя свят на аукциони, шедьоври и фалшификати, той прецаква без напън де, що види, и често с помощта на унижаван от него художник (Доналд Съдърланд). Устоите му обаче се сгромолясват след телефонна атака от страна на млада наследница (Силвия Хьокс) за оценяване на имуществото й. Той е уцелен от неустоимата й красота и вълнуваща фрустрираност, а ролята на психоаналитик играе млад инженер-реставратор-женкар (Джим Стърджис), който сглобява не само древен робот, а и любовния пъзел на Върджил... Спирам дотук, защото филмът трябва да се преживее.
Въпреки че в драматургията има предвидимости, Торнаторе е изградил разкошен любовен трилър. Въпреки че с английския език залита към Холивуд и напомня за лъскавото отупване на неореализма в „Малена”, емоционалният градус на „Най-добрата оферта” заличава разочарованието от фреската „Баария” и възражда доброто кино на италианския майстор като „Ново кино „Парадизо” и „Легенда за пианиста”. Въпреки че на моменти музиката на Енио Мориконе е натрапчива, тя също е органичен сегмент от величествената атмосфера на филма, запечатана като ренесансово платно от Фабио Дзамарион.
Сниман в Триест, Виена, Болцано, Парма, Рим, Милано и Прага, «Най-добрата оферта» показва величествен амбианс от интериори и екстериори, по стените се мярват известни портрети на Рафаел, Тициан, Рубенс, Дюрер, Реноар..., а стойността им се вдига многократно през погледа на Олдман. Всъщност, магнитът на филма е Джефри Ръш – с боядисана или естествена коса, по време на аукцион или на секс, скрит или съкрушен... След нестандартния австралиец-логопед-шекспирофил Лайнъл Лог в „Речта на краля” на Том Хупър (вж. „Култура”, бр. 4 от 2011), превърнал се в психотерапевт и кралски приятел на Джордж VІ (Колин Фърт), сега актьорът е в ролята на пациент и постига вълшебство. А когато се усмихва, е дори хубав! И заедно с тийнейджърите-крадци от „Блясък” на София Копола (вж. „Култура”, бр. 27 от 2013) осмисля лятното гледане на кино.
 

 

още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”