От пръв поглед ( кино), брой 12 (2804), 27 март 2015" /> Култура :: Наблюдатели :: Пореден връх на Вендерс
Български  |  English

Пореден връх на Вендерс

 

„Солта на земята” (The Salt Of the Earth), 2014, Франция/Бразилия/Италия, 110 минути, режисьори: Жулиано Рибейро Салгадо, Вим Вендерс; продуцент Давид Росие, сценарий - Вим Вендерс, Жулиано Рибейро Салгадо, Давид Росие, Камий Делафон; оператори: Юго Барбие, Жулиано Рибейро Салгадо; музика - Лоран Петиган
Награди и номинации: Кан ’14 – на Екуменическото жури и Специална награда в конкурса „Особен поглед”, Сан Себастиан ’14 и Тромсьо – Награда на публиката, „Сезар” за документален филм, номинация за „Оскар” и др.
Разпространява Арт Фест
 
След „Пина”, Вим Вендерс пак е направил извънреден документален филм, показан на София Филм Фест. Този път - през фотографиите, житейския път и философията на великия бразилец Себастиао Салгадо (1944). И е направен в сътрудничество с неговия син Жулиано Рибейро Салгадо, роден в Париж през 1974.
Невероятна е съдбата на уникалния Себастиао Салгадо – по настояване на баща си завършва икономика и започва престижна работа в International Coffee Organization, пътувайки често в чужбина, включително и до Африка. Но приказката започва от мига, когато съпругата му Лелия си купува камера Pentax Spotmatic II. Погледнал веднъж през обектива, Себастиао Салгадо е омагьосан. През 1973 напуска работа. Обзавежда се с качествена техника. Става фотограф на свободна практика. И започва да обикаля Бразилия и света, запечатвайки златотърсачи и миграции, геноциди и смърт, войни и други бедствия, съсипани земи и девствена природа... Общува с глад и алчност, свирепост и невинност, бели мечки и индианци... Безподобни са човешките лица, фигури и гърчове във фиксираното време на Салгадо, а най-страховити са те в Африка. И така – 40 години. Превръща се в един от корифеите на социодокументалната фотография. Но в един момент, когато снима поредния ужас, причинен от хора на хора, той е напълно отвратен от съществата, които би трябвало да са «солта на земята». Заедно с Лелия се връщат в занемарената му дядова плантация, където водопадът е пресъхнал поради изсечени дървета. По нейна идея засаждат 2 500 000 нови и връщат живота на региона.
Феноменалните фотографии са основата на филма, а Жулиано Рибейро Салгадо е участник в някои от експедициите на баща си и ги е запечатал през своята камера. Сам изкушен от фотографията и преди всичко - черно-бялата, Вим Вендерс не само показва изключителните произведения на Салгадо, а и превръща филма в своеобразен мултиезичен диалог за смисъла. От една страна, героят разказва пред Вендерс живота си на френски, както и Лелия (живели са във Франция с двамата си сина над 10 години), баща му говори на бразилски, задкадровият глас на Вендерс е на английски...
Конструкцията на филма е строга, логична, хипнотична. Съчетани, фотографиите и документалните кадри разширяват координатите на езика. Постигната е грандиозна екранна публицистика – пореден завоюван връх на Вендерс. И поредно доказателство за важността на мястото му в киното като обогатител на екранната изразност с будна съвест.
„Солта на земята” се гледа в транс. Въздейства по-ударно от всякакви манифести и постулати за спасяването на природата. Превръща се в апотеоз на живота. И ни показва не само грамаден фотограф, а и уникален човек. И още - колко съдбовно важно е да се вглеждаме наоколо. И да засадим поне едно дърво.
Не го изпускайте! София Филм Фест свършва, но филмът остава.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”