От пръв поглед ( кино), брой 8 (2845), 04 март 2016" /> Култура :: Наблюдатели :: Когато и журналистите, и киното са истински
Български  |  English

Когато и журналистите, и киното са истински

 
„Спотлайт“ (Spotlight), 2015, САЩ, 128 минути, режисьор Том Маккарти, продуценти: Блай Пегън Фауст, Стив Голин, Никол Роклин, Майкъл Шугър; сценарий: Том Маккарти, Джош Сингър; оператор Масанобу Такаянаги. В ролите: Майкъл Кийтън, Марк Ръфало, Рейчъл Макадамс, Джон Слатъри, Лив Шрайбер, Стенли Тучи и др.
Награди и номинации: 5 награди „Независим дух“ (за филм, режисура, сценарий, монтаж и актьорски ансамбъл), 6 номинации за „Оскар“ (за филм, режисьор, поддържаща мъжка роля на Марк Ръфало, поддържаща женска роля на Рейчъл Макадамс, сценарий и монтаж), награда на BAFTA за сценарий и още 97 награди и 108 номинации.
 
Най-силният филм в осморката за „Оскар”.
Бостън, 1976 – арестуван е католически свещеник, блудствал с дете. Полицаи обсъждат случая. Единият отсича: „Какъв съд?!”.
Юли 2001. Spotlight (в превод - в центъра на вниманието, под светлината на прожекторите) е ударният разследващ екип на вестника „The Boston Globe”. Съществува от 1970 г. Състои се от четирима репортери: шефът Роби Робинсън (Майкъл Кийтън), Майк Резендес (Марк Ръфало), Мат Керъл (Брайън Д’арси Джеймс), Саша Пфайфър (Рейчъл Макадамс). Те са работохолици и перфекционисти – разследванията им продължават от няколко месеца до година и повече. От Маями идва нов главен редактор –симпатичният и решителен евреин Марти Барон (Лив Шрайбер). Тутакси вниманието му привлича статия във вестника за свещеник, блудствал с деца в 6 отделни енории през последните 30 години. Именно главният редактор е инициатор на разследването на Спотлайт. И се започва епична битка за истината.
Срещу журналистите са огромната власт на католическата църква, страхът и вярата. Четиримата бостънци, с подкрепата на Марти Барон, смело и безотказно ровят – подкупни и свестни адвокати, дело за разсекретяване на документи, т.е. срещу католическата църква, срещи с кардинала и жертви предимно от бедни семейства, ловка надпревара с конкуренцията... Особено важен в разследването е своенравният адвокат арменец Гарабедян (Стенли Тучи). Особено опасен е кардинал Лоу. Запитан дали е продължил като малък да се поддава на попълзновенията на отче-изрод, нервен мъж отвръща: „Как можеш да кажеш „не” на Господ?”. Всъщност, той е активист на каузата срещу издевателствата на католически свещеници над деца и отдавна вече е алармирал вестника с данни, ала някой целесъобразно не му е обърнал внимание... Друга жертва е гей от Дорчестър, който се разридава. Трета – днес глава на семейство и готов да сътрудничи със собственото си име... Прочее, доста от насилниците са били на свой ред насилвани като малки...
Междувременно се случва адът на 11 септември 2001, показан във филма деликатно, но категорично. В края на 2001 в „The Boston Globe” излиза бомбата. През цялата 2002 екипът на Спотлайт публикува близо 600 истории, свързани със скандала. Разследването получава „Пулицър”, а кардинал Лоу е преместен не къде да е, а в римската базилика Санта Мария Маджоре...
„Спотлайт” не е първият филм, който засяга тази травматична тема – в момента се сещам за полския „В името на...” (2013) на Малгожата Шумовска. Но за първи път тя е представена през окуляра на журналистиката и автентичното разследване. Благодарение на него 249 свещеници и монаси от бостънската епархия са публично обвинени в секс и насилие. В надписите след края на филма са посочени още над 200 места по света с подобни проблеми. Не е и първият, фокусиран върху вестникари с гражданска позиция. Веднага от паметта изскача „Цялото кралско войнство” на Алън Пакула (1976) по случая „Уотъргейт”. Но „Спотлайт” не е вторичен по отношение на класическия филм – професионалната тактика на екипа се разгръща в променена обществена и технологична ситуация, а филмовата поетика е почти документална. Изумително е как само през диалози, внимателна камера, умел монтаж и забележителни актьорски присъствия в пълен синхрон Том Маккарти съгражда атмосфера на ужас, паника и съвестно свършена работа.
Какъвто и да е изборът на Американската филмова академия утре (29 февруари), независимият „Спотлайт” е сред пиковете на м. г. Не го изпускайте – той е чудесен повод да видите истинска журналистика в истинско кино.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”