От пръв поглед ( кино), брой 37 (2874), 11 ноември 2016" /> Култура :: Наблюдатели :: Брутално road movie
Български  |  English

Брутално road movie

 
„Американски мед“ (American Honey), 2016, САЩ /Великобритания, 163 минути, сценарист и режисьор Андреа Арнолд, продуценти: Томас Бенски, Ларс Кнудсен, Пуя Шабхазян, Джей ван Хой, Алис Уинбърг; оператор Роби Райън, в ролите: Саша Лейн, Шая Лебьоф, Райли Кио и др.
Награди и номинации: Специалната награда на журито и специално упоменаване от Екуменическото жури от Кан, награда на публиката „Независим дух на София“ от So Independent, 6 номинации за Британските независими награди.
 
„Американски мед” носи на талантливата британка Андреа Арнолд третата Специална награда на журито от Кан - след „Червен път” (2006) и „Аквариум” (2009).
Рошавата тийнейджърка Стар (Саша Лейн) изважда от контейнер за боклук пиле с изтекъл срок и го хвърля на братчето и сестричето си. Както махат на стоп в прашната жега, бял микробус с буйни младежи спира на паркинга на супермаркет. Стар фиксира ведрия Джейк (Шая Лебьоф), той й предлага да тръгне с тях. Тя отказва. Но след като пияният й баща я опипва похотливо, Стар грабва децата в нощта и ги завежда в клуб при майка си и новия й мъж. Те танцуват и нехаят. Но Стар побягва и започва нов живот. Мисли си, че ще е волен. Не е съвсем така – групата е събрана от Кристъл (Райли Кио). Тя, по-голяма, хубава и безцеремонна, е тарторът. Кристъл нарежда, следи, заплашва, прибира и разпределя парите. Всъщност, белият микробус обикаля щати от Средния Запад и младежите предлагат по къщи и където сварят фалшиви абонаменти за списания.
В началото Джейк обучава Стар. И не е лесно – тя е пряма и спонтанна. Постепенно действието се съсредоточава върху нея и неустрашимите й стратегии за докопване на пари – дали от спретнати чичковци-каубои, дали от шофьор на камион, който слуша Брус Спрингстийн, дали от мръсен работник в нефтено поле... Междувременно Стар се влюбва в Джейк и правят див секс. Само веднъж звънва от чужд телефон да провери как са децата. Разтваря се в приключението – пътуване, цигари, пиене, песни, дрога, танци, ревност, огньове, стрелби, бягства, екстази...
Филмът е фокусиран върху Стар и отношенията й с Джейк и Кристъл, всички останали са миманс. Дори цинизмът на лъжите не я покварява съвсем, но безперспективността постепенно всмуква игривостта й. Пред погледа се стеле равнинен пейзаж, мярва се каньон, проблясва вода, мъждукат светлини, стърчат сонди, прелитат птички, подскачат насекоми в едър план... Два пъти Стар спасява пчела. Младежите спят от мотел на мотел, веднъж – и в къща. Мъкнат багажи, махмурлуци и страха от Кристъл. Носят се по течението. За мечти се споменава два-три пъти и все са свързани с дом и деца, а Джейк заради това събира бижута, откраднати от къщите, чиито стопани лъже. Това е хоризонтът. Няма телевизия, интернет, новини. Нито дума за учене, политика или подобни глупости - Доналд Тръмп е споменат от Стар веднъж във връзка със смешния панталон на Джейк.
С малки изключения, щатите, през които минават, са бедни, къщите – едноетажни, хората – жалки, атмосферата – аморфна. Дворове няма. И огради. Белият микробус пори асфалта безхаберно, а безнадеждността свисти по-силно от гумите.
След „Червен път“ и „Аквариум“, Андреа Арнолд отново е взряна в младежката безпризорност, но този път – в Америка. Отново звучи хип-хоп и родителите са изверги, но този път са елиминирани още в началото. „Американски мед” пак е с чудни непознати актьори, като изключим Шая Лебьоф, който е неочаквано симпатичен, а Саша Лейн е направо великолепна – тя изнася целия филм.
Прочела в пресата за такава обирджийска компания, Арнолд я представя чрез спецификата на road movie – жанр, въведен от американското независимо кино. И, както пулсира през пътуването и е заснето шеметно, действието е структурирано като трилър – ситуациите се сменят неочаквано, подплатени с филмови препратки. Но ако през 1970 „Забриски пойнт“ на Антониони, например, е вдъхновен от антиконформисткия бунт на хипи-движението, днес road movie - най-дишащият жанр в киното – въздейства като свирепа метафора на времето. С обезкуражителен автентизъм и проблясъци остроумие Андреа Арнолд артикулира безпощаден разпад, подобно на прекрасния „Небраска” на Александър Пейн (вж. „Култура”, бр. 36 от 2013), ала е по-безнадеждно, защото тя се занимава със съвсем млади хора.
В хладнокръвието на безчинствата и действителния случай „Американски мед” е близък с друг силен независим американски филм за тийнейджъри – „Блясък” на София Копола, който обаче е по роман и изследва звездофренията в епохата на социалните мрежи. (вж. бр. 27 от 2013).
В контекста на любопитни независими търсачества от Америка и света, филмът на Андреа Арнолд се открои и на So Independent. Може да е разюздан, брутален и дълъг, но е емоционален и разтърсващ. Следиш малкото радости и многото безобразия без дъх.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”