Златни сребърници
Новият живот на рекламата" /> Култура :: Политическа Култура :: <font size="2"><font color="#228B22"> Златни сребърници </font> </font><br>Новият живот на рекламата
Български  |  English

Златни сребърници
Новият живот на рекламата

 

Когато световни медии като “Гардиън” те убеждават да се абонираш за платен достъп до електронното им издание, въпреки че можеш напълно легално да го намериш в пълната му цялост онлайн съвършено безплатно, офертата трябва наистина да звучи неустоимо. Засега агитационните им послания са две: първо, така ще помогнеш на независимата журналистика (въпрос на морал), и второ, ако си платиш, няма да виждаш на страницата им никакви реклами (въпрос на удобство). Рекламите от десетилетия са това, което обичаме да мразим дори в любимите медии, но едва напоследък скриването им от погледа на читателя/зрителя се превърна в комплимент към склонните да платят по-скъпо за достъп до информация и забавление. Първо HBO, а после Netflix, Amazon, Hulu и прочее платени чрез абонамент доставчици и създатели на медийни продукти изхвърлиха рекламата от услугата си. Междувременно начинът, по който четем вестници и гледаме ефирна телевизия, коренно се промени. Няма какво да се лъжем, телевизионният екран вече никого не може да събере за общо преживяване и някак между другото да ни губи по двайсетина минути на час, за да ни пробутва разнообразни продукти. Днес повечето от нас възприемат нещата сами пред собственото си мобилно устройство. В момента битката за аудитория дори при ефирните телевизии не е толкова между телевизионните канали, колкото между абонатите на канали в Youtube. Където гледаме най-доброто от това, което ни интересува, без да си губим времето с рекламни клипове.
Как при това положение ще оцелее тази велика сила – рекламата, дала на човечеството такива културни стожери на нашата цивилизация, като Дядо Коледа (заради Кока Кола), годежния пръстен (заради Де Беерс) и Попай Моряка (заради производителите на спанак)?
Отговорът вече се вижда в успешни онлайн медии като BuzzFeed и телевизионни продукции като Saturday Night Live, които започват да произвеждат видеа и скечове със същото качество като обичайната им продукция в полза на рекламодателите си. Усилието безспорно изисква висока интелигентност и чувство за хумор от страна на спонсора, но резултатите са завидни. Независимо дали става дума за разтапяща сърцето серия от съвети за живота на мъдър стар котарак към новодошлото у дома малко котенце (реклама на котешка храна Purina в BuzzFeed) или самоподигравателния скеч с Крис Хемсуърт в полза на MasterCard за SNL, тези кратки видеа са гледани в Youtube и споделяни в социалните мрежи от стотици хиляди хора не заради стойността си като информация за потребителите, колкото заради творчеството, вложено в тях.
Момчетата от Медисън Авеню винаги са били известни със способността си бързо да се ориентират в очакванията на публиката и сега разбират, че ако искат да задържат интереса към рекламирания от тях продукт, трябва да наемат например Уес Андерсън и Ейдриан Броуди за H&M и да им дадат пълна свобода. Така че бъдещето на рекламата там, където медийната и развлекателната индустрия са достатъчно развити, е обещаващо и бляскаво. Тук, където не е, уви, ще трябва да гледаме разни “Булки” и прочее без особен резултат за рекламодателите още известно време.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”