Български  |  English

Телевизионно баене
срещу агресията

 

Служебното правителство провери всички обществени поръчки в министерствата. И когато то прави ревизия и известява за усъмняването си, журналистите са длъжни да съобщават подобни вести – но при едно условие. Да търсят факти, които да потвърдят или да отхвърлят съмненията. Могат да използват съмненията като повод за собствени разследвания. Вместо това, служебният кабинет осигурява допълнително време на ГЕРБ и БСП в новините, за да обяснят кой каква политическа реакция имал. Да чуем подробностите!, казва Юксел Кадриев и зачаква репортерката да изреди всички съмнения. Сред подробностите обаче липсваха сигурните факти.
Чухме и всички „подробности“ как са извършени две убийства на деца – едното през 2015 г. в Борисовата градина с нож, другото – (дали е убийство, още не знаем, но вече го нарекоха така в новините) – с ритник в корема на 11-годишно момиче в столично училище.
В тези новини има много изречени „факти”, но не беше казан най-сигурният – че от първи клас до висшето учебно заведение децата са мислени като бройка, носеща пари в бюджета на училището или на университета. Криминални психолози обявиха в новините, че семейството на Йоан Матев има една основна ценност – парите. Но никой не обяви, че в образователната ни система има същата ценност. Не беше казан още един сигурен факт – всеки в тази система на родители-учители-деца мечтае друг да носи отговорност за детето.
В края на февруари телевизиите показаха лицето на Йоан Матев – заподозрян за убийството на 15-годишния Георги Игнатов. С уговорката, че не е потвърдена от прокуратурата, bTV потърсиха вина и у директорката на второто частно училище, в което е преместен през последната година на обучението си Йоан Матев. Според телевизията, точно директорката е посъветвала Йоан Матев да вземе бележка за отсъствие в деня на убийството и е разпознала момчето на видеозаписа. В репортажа от 27.02 най-напред Канна Рачева търси директорката с микрофон в училище, но тя е в болничен. След това е излъчено категоричното мнение на служебния министър на образованието проф. Николай Денков: Тази директорка няма място в системата. Обаче обяснява: От друга страна, това е частно училище и МОН няма правомощия. Ами ако съдът не докаже вината й? Или ако бъде доказана, обаче две години никой не е имал правомощия да провери какво се случва в едно частно училище?
На 6 март медиите питат за съдебномедицинската експертиза за смъртта на още едно малко дете, този път в 52-о ОУ в кв. „Бояна“. Журналистите обясняват, че от експертизата ще стане ясно кое е причинило смъртта на момиченцето, ритнато от съученик в корема. Докато чакат, гледаме интервюта с Деян Стаматов, бивш зам.-министър на образованието, със сегашния министър Николай Денков, с директора на училището Данко Калапиш. Няма нужда от експертиза, виновникът е обявен. Всички са единодушни – трябва да има повече педагогически съветници и психолози. Министърът разпорежда подобряване на охраната и видеонаблюдението, за да се справи с проблемните деца. Така наричат в министерството, а оттам и в новините, 11-годишни хора – „проблемни деца“.
„Проблемно“ дете ще го направим ние с думите си. Журналисти се явяват като шамани и зоват за още и още тело- и душевни охранители на децата. Всяко дете с психолог до него! Всяка потърсена помощ е изричана като диагноза. Телевизионно баене срещу агресията.
Преди лозунга за психолозите, беше издигнат лозунг да осигурим лекари в училище. По „Нова тв“ директорът на 52-о ОУ каза: Средствата от делегирания бюджет ни стигат да имаме медицинско лице за 4 часа. Уточнявам, че имаме медицинска сестра. От новините разбрахме, че на 800 ученици трябва да има едно медицинско лице – фелдшер или медицинска сестра. При 425 ученици се полага медицинско лице на четири часа. Служебният здравен министър спря калкулациите, като каза, че не стигат лекари дори за „Пирогов“… Така че, няма надежда.
И накрая - в новините от кв. „Бояна“ директорът на 52-о ОУ казва, че тяхното училище е „качествено“ и затова говори фактът, че от 135 децата в него са вече 500. Но не е ли по-логично разговорът на учителите със 135 деца да е много по-лесен, отколкото с 500?
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”