Български  |  English

Проправителствената
телевизионна мрежа

 
Поредният конкурс за песен „Евровизия“ приключи успешно за БНТ – второ място за Кристиан Костов, определен да представи България. Този път телевизия „Алфа“ хареса участника, избран от БНТ, въпреки (а може би заради) условностите в произхода му. Конкурентната обществена (по документи) телевизия не похвали БНТ, но пък съобщи, че България постигна най-големия си успех на този конкурс. Идва ново време за тази телевизия – на положителните новини. И журналистите тренират. В друга от „присъдружните“ националистични телевизии – СКАТ, бяха заети да оправдават влизането на „Обединени патриоти“ във властта и не им беше до „Евровизия“.
Всъщност, и тримата лидери от Обединените патриоти, които решиха да участват в коалиционно правителство с ГЕРБ, имат свои телевизионни трибуни. Отрицаващият патос, обвинителната риторика, телевизионната жлъч по „Алфа“ и „България 24“ още преди изборите бяха заменени с мекотата на изказа на водещите от СКАТ спрямо ГЕРБ, които се преориентираха още при второто правителство на Бойко Борисов, подкрепено от Валери Симеонов. Предстои да видим как три телевизии се надпреварват да отразяват дейността на едно правителство.
Една от най-видимите телевизионни метаморфози преживява водещата Магдалена Ташева, бивша депутатка. Войнстващият плам е заменен от благо слово, чуваме как нежно само споменава и забравя да продължи за гешефтите със санирането и частните кредитори. Даже е забутала някъде из разни листчета възгледите си за световния ред и поне за малко е оставила на мира темата за бежанците. Само от време на време припомня, че от „тази катедра“ първа е разобличила мигрантите от Сирия като обикновени мигранти, а не бягащи от войната хора. И правилно отбелязва, че сега всички наричат хората от Сирия „мигранти“, а не бежанци. Най-правилно било да ги наричаме „мохаджири“… Магдалена Ташева се похвали още: От пет години от тази катедра съм разпространила хиляди тома качествена литература. И изреди имената на велики публицисти, като Ориана Фалачи, Волен Сидеров, генерал Решетников…
Водещата раздаде награди на зрителите, познали верния отговор на въпроса й от миналото предаване Кой е най-големият вносител на оръжие в света? Посочилите Индия ще получат книгата на Волен Сидеров „Властта на Мамона“. Само трябвало да изчакат малко, защото „първият тираж се изчерпа за броени дни“. От викторината Магдалена Ташева преминава към зрителските писма. После дълго спори с писмото на проф. Дееничин от Пловдив за значението на словосъчетанието „червеният площад“. Зрителят твърди, че е по-правилно да се нарича „Красивият площад“, но тя разгръща историческите си познания и се съгласява, че „червеното“ е „красив цвят“, обаче има много доказателства, че преводът трябва да е „червен площад“. Като пример даде английския превод „red square”. Надмогнати са дори идеологически догми на патриотичното мислене и английският взе да служи за аргумент.
По телевизия СКАТ водещият на предаването „Паралакс“ Теодор Ангелов няма лукса да получава писма и едва се справя с наплива от емоционални зрители на телефона, които задават един и същ въпрос – защо Обединените патриоти предадоха пенсионерите и не вдигат минималната пенсия на 300 лева? Въпреки че водещият им е избрал вълнуващата тема за историческите послания на Априлското въстание и е поканил учителка, която да поведе разговора във вярната посока, щом отваря телефоните, народната паст зейва срещу него и аха да го погълне.
Водещите може да са забравили враждата между Сидеровата и Симеоновата телевизия, която обемаше доста телевизионно време само до преди година, но не и зрителите. В състояние на телевизионна амнезия, Ангелов трябва да отговаря на зрител, който смята, че ГЕРБ са сгрешили, като са се хванали с тия шантави хора (от „Атака“) и кънти по телефона: Те не са български, те са руски патриоти. Водещият изтъква, че партия „Атака“ е изоставила проруския път и вече се е трансформирала в Обединените патриоти. Зрителят обаче му подсказва да си включи „Алфа“, за да гледа руски филми (само вметвам, че е по-вероятно да попадне на интервю с ген. Леонид Решетников, отколкото на руски филм). Така, освен че трябва да обяснява защо пенсионерите останаха излъгани, водещият на „Паралакс“ има ново журналистическо амплоа – да защитава и ВоленСидеровата телевизия. На недоволен от предложеното повишение пенсионер, Ангелов отговаря с думите на телевизионния си бос Валери Симеонов: Вие искате 300 лева пенсия, но не сте гласували достатъчно на брой, за да може те като първа политическа сила да направят 300 лева пенсията. Но още следващият зрител на свой ред ги обвинява, че са излъгали хората и са хванали мазния кокал. Посланията на Априлското въстание потъват като тема. Ангелов трябва да брани шефа си. И пламенно (доколкото може) твърди, че колкото повече един човек се изкачва, толкова повече се увеличава и озлоблението срещу него. С територията идва и озлоблението!, казва той и призовава да няма такава злоба и такава жлъч помежду ни.
Може би смяната на езика в СКАТ, „Алфа“ и „България 24“ е от полза за политическото съглашателство в страната. Но ако за тези три телевизии, заради зависимостите на собствеността, се разбира от само себе си, че ще хвалят министрите си и правителството въобще, къде трябва да търсим причините за останалите, които го правят сякаш „на доброволни начала“?
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”