Български  |  English

Как да лишиш пирата от закуска

 
Редовно като наркотик, писател на заплата, 120 000 продадени абонамента за първата година... Новият бизнес модел, който набира скорост, е разработен от двама украинци – вече трета година те продават електронни художествени книги на руския пазар, а в момента проучват българския, полския, турския. За начина да се спасим от пиратите и коя книга ще стане бестселър в България, разказва Сергей Грушко, който се състезаваше за 200 000-те евро на тазгодишното издание на WEBit в София. Естествено, с ясното съзнание, че ако получи наградата за най-перспективна прохождаща компания, това ще означава, че е попаднал, без сам да разбере, в друго измерение...
Кой е той?Единият му крак е в компютърните игри, другият - в литературата. Като малък мечтаел да стане писател, а по образование е финансист и специалист по маркетинг. По негова идея украинската компания GSC Game World, на която е търговски директор, издава сама серия от 80 книжки по сюжета на своята световно известна компютърна игра С.Т.А.Л.К.Е.Р. Общият тираж на серията е над 6 милиона копия.
Сега Сергей Грушко със своя съдружник писателя Андрей Левицки (който сам има над един милион продадени книги от горния тираж) обгрижва територия, за която много писатели биха могли само да мечтаят. Не по-малко читатели – също. Докато пиратите гледат отстрани и се почесват.
 
- Тази идея ваша ли е или е заимствана?
- Не знам друг подобен сайт. Такава практика имат програмисти, които предлагат книгите си на части, още докато ги пишат, просто защото при тях нещата остаряват с часове и няма време за хартиени версии.
-  Как се появи идеята?
- Заедно с Андрей Левицки имахме сайт за фантастика и фентъзи и в него направихме страница, където автори публикуват свои книги – на части или завършени. Тя стана любима и на писатели, и на читатели, защото в Русия самиздатът е много популярно занимание – авторите публикуват книгите си, а читателите ги четат безплатно. Много известни писатели са „излезли” именно от samlib.ru, който съществува вече 20 години.
Преди две години ни дойде на ума, че когато хората четат нещо, те са готови да платят, за да го дочетат до края. Така решихме да направим специална платформа, където авторът не само може да публикува цялата си книга или да я публикува в процеса на писането – тоест, на части, но и да иска пари за това. Той казва: Давам ви честна дума, че ще допиша тази книга, а вие, за да проследите какво се случва, платете еднократно цената на обикновената електронка (така наричат електронните книги в Русия).
- По колко върви една електронка?
- По 50-100 рубли (3-4$), най-много до 5$, ако я продава самият автор. И с тази идея излязохме на пазара. Постарахме се платформата да има различни жанрове, да е удобна за писателя и най-главното – максимално удобна за читателя. И тъй като вече имахме подръка писатели от сайта за фантастика и фентъзи, веднага предложихме заглавия.
- Какъв е пазарът на електронките в Русия?
- В Русия пиратството е развито толкова, колкото и в останалата част на Европа. Сега пазарът на електронките е около 3% от пазара на хартиените издания именно заради пиратството. А нашият модел защитава автора от пиратите - когато книгата излиза на части, пиратската библиотека не може да я пусне, защото тя просто не е цяла. Авторът получава пари предимно в процеса на писането, а не по стандартната схема – дай ми продукта си – ето ти хонорар. Естествено, след като книгата бъде завършена, пиратите намират начин да я откраднат. И ние имаме защити, но сме наясно, че всеки хищник може да се справи с тях. Затова решихме да обявим продажбите още в началото на писането на книгата и така от старта до самото й завършване има 2-3-4 месеца продажби без пиратство. На това се дължи и нашият успех в Русия, и постоянният ръст на абонаментите.
- Може ли да направите сравнение с купуването на „обикновените” електронки?
- Един от най-популярните писатели в Русия е Виктор Пелевин - той е в топ 10 по продажби. Издава средно по една книга годишно от началото на прехода досега. В първия ден от продажбата на поредния му бестселър бяха купени 3 000 електронни екземпляра. Това е много добър показател и с него се похвали порталът Litres.ru, който е, така да се каже, руският Амазон (притежава 65-70% от книжния пазар в Русия, а ние - 2-3%). Малко след това един от нашите популярни автори обяви абонамент за новата си книга и получи 1000 покупки още в първия ден. Как да разшифроваме тези числа? Хората, които харесват Пелевин, знаят, че утре могат да си свалят книгата му безплатно. А нашият читател си купува абонамент за любимия си автор, защото през следващите 2-3 месеца няма откъде да свали тази книга. Ако иска да я прочете още „топла”, той си плаща авансово. По този начин ние до голяма степен решаваме проблема с пиратството и авторите получават доходите, които заслужават.  
- Колко струва средно една книга в Русия и какъв е средният тираж?
- 3000 - 4000 броя за хартиено издание, като цената е от 3 до 7$. Естествено, има книги и по 20$ – на известни писатели. По-рано беше по-изгодно да имаш хартиено издание, но сега някои печелят повече от електронките.
- Всички ли автори искат заплащане за труда си?
- Повечето още в анотацията пишат, че ще има абонамент. Но книгата тръгва като безплатна – първата, втората седмица хората четат, преценяват и когато дойде моментът на плащането, вече са решили дали си струва да дадат тези пари. Има автори, които обявяват абонамент, след като са публикували половината книга, тоест, когато се уверят, че тя се харесва. Естествено, това дразни читателя и той мърмори: „Не е честно, не знаех, че ще има абонамент, иначе нямаше да почна да чета”. В трети случаи авторът вижда, че книгата му не се чете и се отказва от абонамента, който е поискал в началото – просто продължава да я публикува безплатно. Може и да я „замрази” – ако вдъхновението му е отишло на кино или му идва наум друг сюжет.
- А ако реши да тръгне по нова сюжетна линия?
- Няма проблем – просто съобщава, че изтрива последната глава и читателят приема това като съвсем нормално нещо.
- Колко знака дневно трябва да качва един автор?
- Нямаме такова условие. Месечно се изискват минимум 30 000 знака, като най-продаваните автори качват от 60 000 до 100 000. Някой качва всеки ден, друг – един път седмично или един път месечно. Но тук става въпрос за следното – абонамент плащат тези, които обичат редовно да четат. И ако вие им давате „храна” един-два пъти месечно, следващия път те няма да се абонират за ваша книга, а ще почакат, докато я допишете и тогава ще си я купят. Четенето на части е своеобразно развлечение за читателя. Това е друг вид четене – на малки порции, но всеки ден на път за работа. То стимулира въображението и е изпълнено с очакване. А също с вълнение, че си свидетел на създаването на една книга. Читателите обичат да четат на части, затова половината от книгите ни с голям тираж са завършени. Трябва да се разбере следното - готовите книги, които се продават, са стотици, но абонаментите са десетки и един автор може да има 5-6 готови книги, а абонамент - само за една-две. Но затова пък, по време на абонамента книгата повече се продава, защото тя е нова, хората обичат да купуват нови книги.  
- Авторите в момента ли пишат или предпочитат да завършат книгата и тогава я качват глава по глава?
- Различно е – мнозина наистина пишат в момента - връща се вечер от работа и сяда да пише. Но за около 20% това вече е професия – те се занимават само с писане, защото изкарват месечно повече от средната заплата в Русия.
- Колко е тя?
- Около 700 $. Познавам доста хора, които напуснаха работата си, тъй като получават много добри доходи като писатели.
- Вашите клиенти са предимно от Русия.
- Да, защото основната ни версия е на руски език. Може да се публикува на всеки език, но интерфейсът и менюто са на руски и затова повечето читатели са рускоговорящи, включително от Украйна, Казахстан, Германия и пр. Имаме писатели от Китай, Франция, тоест, всеки, който пише на руски, може да работи с нас.
- Какво показва вашата база данни?  
- Дневно имаме около 110 000 посетители, а редовно в сайта (над 5 пъти месечно) влизат до 250 000 души (с уникално IP). Болшинството четат безплатно, някои са си купили 20 книги, други – една, но това са хора, които четат редовно. Миналата година продадохме 120 000 абонамента, а за първите 4 месеца на 2017 - 100 000.
- Колко получава авторът от всяка продажба?
- 70% - ако ексклузивно публикува при нас. Нашето условие е всеки нов автор да има поне една публикувана книга. Хубаво е той да пусне първата си книга безплатно и така да привлече читатели, а за втората, третата вече може да поиска абонамент.
- Значи, от една страна, авторът е материално мотивиран да пише, от друга – получава емоционална подкрепа чрез коментарите на читателите.
- Да. Ако в Аmazon.com под най-популярната книга стоят стотина коментара, при нас книга със средна популярност получава поне 1000 коментара. Тъй като читателят я „отваря” всеки ден или през ден, у него се натрупват емоции, въпроси във връзка с новопубликуваната част, които той иска веднага да сподели. На неговия коментар може да отговори друг читател или самият автор. Така се започва едно обсъждане около книгата, която се превръща в център за социализация - съвсем различно преживяване от това да купиш книга и да си я прочетеш сам под одеялото. Вие създавате нова общност около всяка нова книга и в същото време събирате нови и нови почитатели. Блога може да четат 1500 души, а 10 000 души чакат книгата да бъде завършена. Създали сме различни механизми за промоция на книгата, както се прави промоция на нов бранд.
- Колко време отделя читателят средно за четене на книги – колкото да стигне до работното си място?
- Средностатистическият посетител прекарва повече от един час дневно в сайта. Чете, беседва, пише в блога. 110 000 души правят около 300 000 визити месечно. Тъй като има и хора, които случайно са попаднали, всяка визита средно е 22 минути. Това е вид наркотик – регулярно го искаш. Но не е магазин, а социална мрежа.
- Колко автори работят сега при вас?
- Около 1000, но не работят, те се забавляват. 200 от тях продават.
- Кои са най-популярните жанрове?
- Тези, които обичат жените. Това са любовни романи, любовни фентъзи, попаданство или попаданчество (нов жаргон в руския език – когато главният герой – попаданец - попада в непознат свят – в друго време, на друга планета и пр.). Добър пример за попаданчество е книгата на Марк Твен „Един янки в двора на крал Артур” или „Алиса в страната на чудесата”. Жените обичат и романи с тежък сюжет – децата са двойкаджии, съпругът получава малко, началникът издевателства над героинята. И е приятно да прочетеш как тя, една обикновена касиерка, попада в друг свят и става принцеса.
- А какво четат мъжете?
- Особено популярен сред подрастващите и мъжете е новият жанр на литературната фантастика лит.RPG, основан на ролевите компютърни - Role Playing Games. Той се появи преди няколко години в САЩ с книгата на Ърнест Клайн „Ready Player 1”, тя стана бестселър и в момента Стивън Спилбърг прави филм по нея. Подобен е на киберпънкът (cyberpunk - отразява упадъка на човешката култура на фона на кибер прогреса и технологиите.) Днес много руски автори вече пишат на лит.RPG, превеждат се на английски и добре се продават в Amazon.com (което е прецедент, защото Amazon.com не обича преводна литература).
- Кое е особеното на този жанр?
- Част от действието се развива в реалността, а 70-80% - в компютърната игра с всички нейни игрови особености. Главният герой, който описва преживяванията си, знае, че попада в играта с помощта на някакво устройство, например, виртуална капсула. Той изпълнява някаква роля заедно с всички останали герои. Този жанр още не е популярен в България, но, повярвайте ми, потенциалната аудитория е много голяма и първата добра книга на български автор ще стане бестселър.
- Как започнахте сайта – с ваши средства?
- Да. Новата фирма е регистрирана в България, а самият Левицки и семейството му станаха родопчани. Имаме офис и в Киев, работим дистанционно с руски сътрудници...
- Какви са плановете ви за близкото бъдеще? 
- Сега търсим средства, за да направим мултиезична версия, за което е нужно да се открият нови офиси в чужбина, където работните заплати са доста по-високи от българските и украинските. Говорим за скъпи пазари – английски, немски, испански. Там са нужни минимум 200-300 000$ за старт, дори 400 000$ за английска версия - за офиси, за местни рекламни агенции. Сега планираме платформа, на която лесно да се добавят езици, само като се превежда интерфейсът. А целенасочено откриваме украинска, турска, полска, българска версии, защото са необходими по-малки инвестиции. И след като увеличим аудиторията си, чрез инвеститор или със собствени средства, ще излезем на големите пазари.
Павлина Михайлова
 
P.S.Според Сергей Грушко:
- Редовното четене е като наркотик – човек е готов да плаща, за да го получава всеки ден.
- Четенето на порции по пътя за работното място е особен вид четене. То е като гледането на поредната серия, но не на телевизионен, а на литературен сериал.
- Колкото по-често, толкова по-изкусително. Колкото по-изкусително, толкова повече пари.
- Ако продадеш книгата си на честна дума, но много преди да си я завършил, лишаваш пиратите от закуска. И това не е crowd funding.
- Книгата може да се превърне в център за социализация, което е съвсем различно преживяване от това да си купиш книга и да си я четеш сам под одеялото.
 
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”