Български  |  English

Да ти пламнат гащите

 
Фалшивите новини произведоха един благоприятен ефект – журналистите в телевизиите анализират публично работата си. Огледаха се в огледалото и май не огледалото е криво. Дано това самовглеждане породи и дискусия за отговорността на събеседниците им, и на първо място – на политиците.
През май Николай Василковски в „Темата на НОВА“ по едноименната телевизия потърси отговор на въпросите кой създава и кой споделя фалшивите новини. В средата на юни БНТ излъчи филма на Цветелина Йорданова „Добавена реалност“.
В началото на май пред българското издание на списание „Форбс“ директорът на новините в „Нова тв“ Дарина Сарелска обяви, че „Нова броудкастинг груп“ започва кампания срещу недостоверните новини. Ще създадат платформа за проверка на фалшивите новини, така че „нашите редактори да проверяват информация, която зрителите намират за интересна, и да я систематизират по критерий достоверност“. Засега „Нова тв“ показа само как ще търсят алгоритъм за разпознаване на неверните новини. Май мина, платформа няма, само е започнала кампания.
Всъщност, поне според собствените й авторекламни новини, „Нова тв“ е най-голямата, най-гледаната телевизия. Защо тогава не използва самата телевизия като платформа, в която да даде възможност на редакторите „да проверяват информация, която зрителите намират за интересна“? Защо не използва „силата на журналистиката в телевизията“, за да се бори със „силата на новините“ в интернет? Фалшивите новини подкопаха авторитета не само на журналистите, а и на „случайните“ зрители като автори на сигнали до журналистите, дори на т.нар. гражданска журналистика. Онова, в което авторите от „Темата на НОВА“ сгрешиха, е подозрението (в основата на тезата им), че зрителите и читателите са неспособни да разграничават фалшивите от професионално написаните новини. В „Добавена реалност“ главният редактор на списание „Нешънъл ривю“ казва: И ако мислите, че хората нямат тази способност, то тогава вие имате много по-голям проблем. Във филма на БНТ това подозрение не само липсва, а въпросът е: защо четем фалшиви новини, въпреки че разбираме същността им. И той получава следния отговор: имаме импулс да търсим информация, която потвърждава нашите пристрастия. Интервюирани са журналисти от сайта „Политифакт“, в който има степени на достоверност, като най-абсурдните новини са в категорията „Да ти пламнат гащите!“.
Но това е един от основните въпроси – не произвеждат ли журналистите в желанието си да бъдат първи огромно количество новини, които не засягат зрителите, не намират необходимост да ги проверяват, а камо ли да търсят допълнително информация кой какво е казал и да следят медиите дали работят правилно. Самите журналисти или по-коректно е да кажем - автори, понякога се учудват как една тяхна новина се превръща в мегановина, в световен хит, разтърсва политическата трибуна, преповтаря се, изменя се и заживява в своя реалност. Това разказва в интервю за Цветелина Йорданова и създателят на един от най-посещаваните сайтове за фалшиви новини срещу Доналд Тръмп – Марко Шакон. Той съчинява измислица, която обаче се доближава до реално изказване на Хилъри Клинтън, и неговата „новина“ попада в емисията на Фокснюз. Всички я подемат и се налага телевизията да поднесе извинението си на зрителите за непроверената информация.
Важно е уточнението, че в надписите на БНТ филмът е свързан с програма Media Coop - Държавен департамент на САЩ. Навярно това ще промени нагласата към него, но дори и през съмнението в преднамереността на избора, остават важни послания.
За разлика от „Нова тв“, филмът на Цветелина Йорданова по БНТ „Добавена реалност“ показва нещо, което премълчаваме – че това са лекове срещу симптомите, а не срещу самия проблем. Авторката го назовава „настъпила промяна в публичното говорене“. Проблем, за който отдавна е писано и в българските медийни изследвания (например в сборника „Медии и митове“). Журналистката Анджи Хоулън от „Политифакт“ – един от първите сайтове за проверка на достоверността на изказванията на политиците и достоверността на новините – твърди, че измислянето е започнало от политиците още през 80-те години на миналия век. „Изопачаването на истината“ тръгва от политиците, които си измислят обвинения един срещу друг.
Във филма са потърсени мненията на декани и преподаватели от няколко от най-престижните университети в САЩ. А докато той беше рекламиран БНТ, завършилите студенти на Факултета по журналистика в Софийския университет бяха приветствани от Венелина Гочева. Въпреки неприемливото си съдържание, тази новина беше достоверна.
Джийн Полисински от Музея на новините във Вашингтон казва, че доверието ще е валутата на журналистите през XXI век. А нима валутата не беше същата и през изминалия век? Според авторите на филма, уроци по „медийна грамотност“ във всяко училище могат създадат критично мислене у младите хора и да им помогнат да разпознават коя е достоверната информация и кой е „надеждният източник“. Когато обаче Венелина Гочева приветства студентите, възниква друг проблем: кой ще каже кой е медийно грамотен.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”