Български  |  English

Игра на телевизионни тронове

 
От 1 септември БНТ има нов директор, след като СЕМ избра Константин Каменаров с 4 гласа „за“ и 1 „против” (на Иво Атанасов).
Конкурсът показа, че регулаторът излишно изгуби много време уж да съчинява специални правила, които да не допускат до изслушване вечните кандидати. Освен това показа, че в състава на СЕМ са малцина онези, които задават въпроси за съдържанието на програмата и за независимостта на медията.
БНТ може да развие ново телевизионно шоу – изслушване на кандидатите за генерален директор от СЕМ. Явяването на чудодееца, който ще владее света й в следващите 3 години, се излъчи по БНТ2. Този спектакъл - „изслушване по телевизията“, обаче подсказа, че има немалка доза объркване относно смисъла на „обществената медия“ и на самото понятие „обществено“.
Докато говореше за финансирането, Константин Каменаров обясни, че ще разчита на големите компании, които имат вече кампании за социална отговорност. Не стана особено ясно защо БНТ ще получава социална помощ от компаниите. Най-развито въображение по отношение на финансирането на обществената медия показа Емил Кошлуков. Според него, регионалните медии са изчезнали и има свободна ниша за парите на местните бизнесмени за реклама. Проблемът е, че Кошлуков е пропуснал да гледа БНТ2 досега, за да види, че в някои от предаванията местните производители са включени точно като изразители на рекламни послания. Друг е въпросът дали това е най-добрата форма за финансиране на обществената телевизия. Емил Кошлуков – оказал се доскорошен програмен директор на телевизия „Алфа“ – се впусна в бесен монолог как всеки музеен куратор в регионален музей само за 15 минути ще ти разкаже такива истории за града си на по бира, че БНТ ще формира много лесно „българска европейска идентичност“ с тия бирени музейни разкази. Кошлуков набързо обясни мисленето си за БНТ, като сравни обществената медия с шкода, от която трябва да се направи мерцедес. Почти всички кандидати обясниха, че са наясно колко нисък е бюджетът, който държавата отпуска на телевизията. И винаги след поредния избор на генерален директор остава въпросът защо се кандидатират за шофьори на тази стара шкода, след като знаят, че парите не стигат.
Каменаров предпочете да не засяга темата с финансирането от държавата. Вместо това, подобно на Иван Гарелов, се сети да мести новини и предавания в нови кутийки в програмния си органайзер. Гарелов обясни, че ще премести „По света и у нас“ в 19 часа, а Каменаров се запита защо да не премести „Панорама“ в събота. Доста особени идеи за програмно местене изслушахме по време на това телевизионно надбягване за трона на генералния директор. След избора на Каменаров, от „Панорама“ излязоха с позиция, че не са съгласни с идеята му. Усети се лекотата, с която бъдещите директори си представят намесата точно в това политическо предаване. Кошлуков дори обясни как и кого ще кани първо в „Панорама“ по време на топ събитието, което МС предостави на БНТ - да отразява Българското председателство на Съвета на Европа през 2018 г. Сякаш не знае, че в „Панорама“ отдавна не директорът, а екипът на предаването кани гостите.
Последователно членът на СЕМ Иво Атанасов питаше всеки кандидат какво ще се случи със сегашния програмен директор на БНТ1 Севда Шишманова. Но Каменаров предпазливо отклони директния отговор. Всъщност това, което Каменаров представи като идеи пред членовете на регулатора, доста напомняше концепцията, с която кандидатства за генерален директор на БНТ за периода 2013-2016. Звучеше странен онзи плам, с който почти всички кандидати обясняваха, че ще правят мултимедийни платформи и ще привличат по различни канали младежката аудитория. Проблемът на БНТ е, че няма съдържание за тази аудитория.
И вместо предаване за младежка аудитория, в края на надвишения мандат на Вяра Анкова започна ново предаване, водено от Деница Атанасова - „Пътеки“, което удивително напомня самоделен монтаж от ранните години на телевизията, когато стоп кадърът е бил основно средство за изразяване. А продуцентите от „Фреш прадакшънс“ учтиво са изписали, че са ползвали кадри от youtube, сякаш не знаят, че там също има автори и те имат имена.
Игрите за трона на генералния директор показаха, че има пропуски в разбирането за функциите на обществената медия. Дано новият генерален директор и бъдещият Управителен съвет не забравят, че крехката независимост на журналистите в медията е ценност, която трябва да пазят. Особено на фона на притеснителните събития в частните телевизии. В „Нова тв“ смениха водещата на „Здравей, България“ Анна Цолова. Случи се, след като евродепутатът Николай Бареков заяви, че е подал сигнал до прокуратурата срещу бивши колеги от bTV. И само дни, след като депутатът Йордан Цонев отговори на въпрос на водещите какво казва Делян Пеевски за фалита на КТБ така: „Праща ви много поздрави (…) и ви желае творчески успех!“. Официално Анна Цолова ще прави ново лайфстайл предаване.
За пореден път в частна медия журналистите продължават да са сами срещу публични фигури с имунитет. Ето защо е важно кой управлява обществената медия.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”