Български  |  English

Приносът на хората на Геел

 

Миналата есен екип на известния датски архитект Ян Геел и той самият дойдоха в България, запознаха се с проблемите на Софийското градоустройство (главно в аспекта на публичните централни пространства с ударение върху пешеходния и велосипедния начин на живот). След това Ян Геел сключи договор за сътрудничество със Столична община и сега, година по-късно, имаме резултат. Той беше представен във вид на доклад, публикуван на сайта на НАГ. Докладът беше представен пред публиката от Хенриет Вамберг в аулата на УАСГ в сряда, 04.10.2017, при почти пълна зала. Преобладаваше млада аудитория, присъстваха представители на неформални организации, ангажирани с темата, и неколцина градоустройствени ветерани. Преди това Геел разказа своя житейски и творчески път, а след размяна на въпроси/отговори, беше показан филм за реализациите на идеите на Ян Геел по света. Този филм със субтитри на български, интересен и провокативен от гледна точка на Софийското градоустройство, имаше само две прожекции - по една в УАСГ и САБ. Струва си да бъде видян по националната телевизия с подходящ коментар.
Нямаше изненада. Ако някой е очаквал оригинални или работни решения на софийските проблеми, решения, тясно обвързани със софийската конкретика и специфика, ще остане разочарован. Направените "оглед на място и преброяване" само в рамките на два дни - един делничен и един неработен - са недостатъчни за сериозни пресмятания. В името на политическата коректност обаче няма да търся под вола теле в практиката на прочутото бюро. Направеното от тях по света е гаранция, че знаят какво правят. Със сигурност, опитен човек може да научи много и за два дни, и само от разходка. Проблемът е, че това, което Гелевите хора пишат в доклада, е казано и написано от българи многократно в течение на десетилетия и... не е реализирано. Това, което аз лично очаквах да науча от Ян Геeл, е как добрите идеи се осъществяват конкретно. Как направеното в Париж, Москва и Ню Йорк да стане в София, какъв е механизмът. Най-интересен би бил отговорът на въпроса какво стана с автомобилите, напуснали "Тверская", "Шан-з-Елизе" и "Таймс Скуеър". Това Ян Геел не казва; дори запитан в упор, отговаря: "Това аз не знам. Питайте Собянин..." Дали автомобилите са се дематериализирали? Свалени са от движение? Най-вероятно е да са се преместили - така че да натоварят други улици. Както автомобилите от "Витошка" задръстиха "Ангел Кънчев", "Цар Асен І", "Христо Белчев", "Цар Борис І"? Ако това е единственият начин, мерсим, както се казва...
Преди години от "НАКО" срещу много пари ни научиха какво да правим с летището "Враждебна". Послушахме ги - и самолетите продължават да летят над града. Имахме свои, по-добри решения. Когато обаче Ян Геел от Копенхаген каже нещо, то има повече тежест от Геле от Чибаовци. Именно затова поканата, отправена от арх. Здравко Здравков към чужденците, имаше смисъл. Чужденецът има предимство... шансът да бъде чут е по-голям. Не защото е по-умен, а защото пари са платени - как да отидат на вятъра? Докато на местните умници в България никой не плаща. Това ще да е причината, не че не сме патриоти.
45-те декара, освободени от автомобили на "Таймс Скуеър", са нищожен принос за мащабите на "Ню Йорк". 15-те декара, които Геел предлага да "опешеходим" от улица "Алабин" до черквата "Света Неделя", също не са кой знае какво, но са на възлово място. Докато някой не обясни ясно и подробно къде и как, на каква цена, кога да се измести трафикът оттам, ще вия, плача и крещя, че автомобилите и трамваят там трябва да останат! Дано този път това хване дикиш! Колкото и да харесваме велосипедиста и пешеходеца, "Ларгото" и "Витошка" не бива да се затварят, докато градът не се промени драстично, напълно, по нови принципи. За принципите ще стане дума по-долу. Тук само ще вметна, че да се насърчават велосипедистите, докато въздухът на града е толкова мръсен, е престъпление. Велосипедистите дишат дълбоко...
Има ли нещо полезно в доклада на Геeл? Да, има. Според мен, това е идеята за "зрителните коридори" по предварително избрани, проучени, доказани и устройствено защитени, свободни от застрояване направления - от важните точки на града (на ниво тротоар) към планината Витоша. Сиреч - да не се пречи на присъствието на планината в града. Такива ограничения вече действат в Лондон, но не заради планина, а заради погледа отдалече към важни сгради и ансамбли. Дали Ян Геел има пръст в онази работа, не знам. Чужденците са забелязали, че Витоша е най-голямата ценност, най-полезната природна даденост на София. Това ние също прекрасно знаем, неслучайно Витоша фигурира в герба на София. Ако обаче знанието беше действие, още преди 50 години можехме да направим така, че Витоша да се вижда от всяко ново жилище, не само "от избрани точки". Само че тогава беше важно "народната власт" да приюти "новите хора" в нови казарми от бетон, а при казармите не се мисли за панорами, ослънчаване, проветрение и други глупости. Сега, когато властта не е народна, а демократична, положението с панорамите е още по-зле - "новите богати" си гледат в прозорците, дори когато Витоша е насреща. Останал е шансът за "коридори". Не е малко, особено като се има предвид на колко влиятелни хора ще обърка сметките, ако се реализира.
Паралелно с идеята "да се вижда", докладът плахо прокарва идеята "Витоша да се посещава". Как да се посещава повече отсега обаче, съветникът не казва. А би могъл да каже: "Поне една (по-добре две) метролиния трябва да завършва на "долна лифтова станция" и новият лифт трябва да бъде мощен, евтин и общински.” Така разбирам аз съветничеството. Щом от Мюнхен можеш да идеш на ски с метро в далечните Алпи, от София на Витоша що да не можеш?
На второ място по значение, като природна и благоприятна даденост, чужденците отбелязват минералните извори. В конкурса за Общия план преди 28 години един от премираните проекти беше центриран именно върху тях. Е, оттогава нищо! Колко важни, полезни и нужни са те именно като топла лековита вода, всички ние (с изключение на кмета Софиянски) знаем прекрасно. Хората на Ян Геел ни съветват да ги ремонтираме, използваме, облагородим, озеленим, опешеходим и да велосипедстваме. Прекрасно! Щеше да е още по-прекрасно да беше казал: "Първият "диаметър" на метрото трябваше да бъде от минералния извор в Банкя до онзи в Панчарево. Сега тази липса трябва да се компенсира..." Поне така разбирам аз полезното съветничество.
На трето място, Геeлевите хора (в раздела природа) предлагат двете рекички - Перловска и Владайска - да получат масов пешеходен и велосипеден достъп, да получат нови рекреативни функции (плажове!), изобщо да засилят човешкото присъствие. Е, тук, според мен, се оляха тотално. Като се има предвид, че Орлов мост и Сточна гара са двете най-най-замърсени точки на града, как да послушаш такива съвети? Същото Стефано Боери (и той не е кой да е) предложи навремето, Общината го послуша и е на път да реализира проекта на арх. Добрев за Перловската река. Няма как - премиран проект! Че парите ще бъдат хвърлени не само на вятъра, а във вреда на града, знаят прекрасно и обявителите на конкурса, и журито, и самият Добрев. Знаят го природозащитниците. Сега и вие знаете. Дайте да дадем, другари? Докато автотранспортът не се махне от двата канала (къде, кога и как?), дишащи същества там не бива да припарват доброволно. Не бих го сторил дори на кучетата... но за велосипедистите може!
Ако Ян Геел не беше тесен специалист, а "цял градостроител", от него (точно в случая) можеха да се очакват ред полезни съвети. Например, във връзка с "видимостта на Витоша": След като трябва да се откриват гледки и панорами (дори само частично от колкото може повече места, не само заради панорамата, но и заради ослънчаването и проветрението), то новата застройка и в стария град, и в комплексите трябваше да стане и остане свободна, а не свързана! Колко просто! Само че това решение бърка далаверата на реститутите и предприемачите, а в приоритетите на Общината (те са й приоритетите) платеният пак от нея съветващ не се бърка.
Докладът констатира, че "Околовръстният път в южната си част препятства много лошо връзката между града и планината", но не казва, че град като София може и без "околовръстен път", че целият транзит можеше и трябваше да бъде поет от "северния обход". Южната "дъга" и без това вече е градски булевард. Два дни наблюдения са недостатъчни за подобен извод, а от българска страна явно е нямало кой да му го каже. Защото Общината е не само инвеститор, но и съставител и арбитър на плановете, които сама си прави и узаконява, в случая с малко външна помощ. Външната помощ легитимира, качва авторитета...
Докладът препоръчва "активизиране и облагородяване на вътрешните квартални пространства" с оглед те да станат достъпни за "външни хора", да бъдат наситени с обществени функции. Не е имало кой да каже, че "народната власт", в условията на пълно самоуправство и без оглед на частната собственост и нейните права, национализира дворовете на кооперациите, бутна оградите, някъде дори постави пейки и лампи... И от цялата работа излезе ето какво - местните пропищяха от шум, кражби и вандализъм, дворовете се превърнаха в сметища, които нито общината, нито местожителите имаха намерение да пазят и чистят. Това стана. После общината върна собствеността, но не върна оградите. Фиданките изчезнаха, боклуците останаха. И сега дойдоха датчаните да ни кажат да направим същото... без обаче съвет и представа как да стане добре. Нещо повече, в доклада пише черно на бяло, че се разчита на добрата воля и сътрудничеството на гражданите в територия, която дори не е тяхна...
В същата (първа от четири) част на доклада се споменават тротоарните настилки - че са неравни и разбити. И че това е много лошо, защото "градът на нивото на очите" и удоволствието, което би допринесъл на гражданите пешеходци, са много важни. Редом София е силно похвалена заради зеленината си, най-вече онази по улиците. Съветът е да си поправим тротоарите (скъпо удоволствие, ако речем да попречим на корените да надигат плочите) и да използваме колкото може по-малко асфалт по тротоарите и платното. Същевременно няма съвет покрай бордюрите винаги да има тясна ивица паваж (както правят из Турция), под паважа да минават инсталациите, а паважът да поеме част от влагата, която асфалтът спира... Поне това!
На следващото място са спирките на обществения транспорт - нямали достатъчно място за сядане. Правилно, но новите стъклени спирки имат - по за четири стройни баби - пак добре. Ако Геел обаче беше "цял градостроител", със сигурност щеше да забележи във връзка със спирките и добруването на пешеходците, че трамвайна линия по средата на булеварда е въпиюща глупост. Трамвай покрай бордюра, двустранно (така, както е вече на две места в София) е много по-доброто решение - поне половината от пътниците не преминават в подлез под улицата, автомобилите не изчакват трамвая да спре и тръгне, не мачкат и не притискат пешеходците-пътници. В последните години "Цар Борис ІІІ", бул. "България", преди тях "Ботевградско шосе", днес "Дондуков" дори при генерален ремонти оставиха трамвая по средата (а така и така, спирането край бордюра там е забранено)... Мястото на трамвая е край тротоара. Когато трамваят все пак остава по средата на булеварда, умните виенчани се сещат да пуснат по трасето и общинските автобуси, използвайки същите острови-спирки. Съвременната електроника позволява това да става безболезнено. Ян Геел беше в правото си (поне по този повод) да каже: "Майната й на вашата Община, на нейните съветници, чиновници и проектанти." Ян Геел не го каза - Общината му се явява работодател, а и алтернатива на съветите му няма - Чибаовци няма думата.
Едно от малкото конкретни предложения на доклада е да се затвори за автомобилно движение (подразбира се - и всякакъв друг транспорт) улица "Съборна" от "Света Неделя" до Археологическия музей. Хау найс! ! Оставаше докладът да уточни, дали президентът ще прехвръква, дали почетният караул ще марширува оттам където го остави автобусът до смешните си будки и дали не е по-добре - напротив - по или под "Съборна" да мине трамвай, идвайки от "Стамболийски", за да продължи по "Аксаков", примерно... Това обаче би могло да стане при едно много по-обширно, подробно и отговорно "съветничество", за каквото в случая не говорим.
Павел Попов
(Следва продължение)
още от автора


2 - 16.10.2017 18:06

Тони Филипов, д-р, u REDUTO днес, понеделник
От: 4UK4A
"""Оня ден шефката на “Паркиране и мобилност” към ЦГМ Румяна Милова вика, че от 1 януари до 31 август в сметката на дружеството са влезли 8 768 413.40 лв. от платеното паркиране в зелената и синята зона. А с „озеленяването“ на “Лозенец” и “Средец” се очаквало приходите да нараснат с още 4 630 937 лв. Обаче те нямало да са чиста печалба, щото ЦМГ направил инвестиции 2 538 077 лв. за „маркировка и сигнализация на новите паркоместа“. Колеги веднага пресметнаха, че масрафите по очертаването на едно паркомясто излизат 540 лв.

Не ни остава друго обяснение, освен, че паркоместата са рисувани от изявени художници, кубисти от ранга на Делоне, Дюшан и Пикасо. Което ни се струва неоправдано разхищение, предвид на напълно реалистичната възможност двама цигани с един мастар да очертаят до 50 паркоместа на ден.

Помнете ми думата! Ще мине време и ще разберете, че епохата Софиянски далеч не е била най-лошото, което се е случило на София. Зад благата усмивка на Фандъкова се прикрива най-грозното ограбване на София и софиянци!"""

Написано е в петък от д-ра, излиза днес. Маловажно. Дребнотемие.
1 - 12.10.2017 18:56

"Хората на Геел" = Омиш? Лудити?
От: Петър С. Д.
Възразявам отново на арх. Попов, че той нямало да пише и да публикува, понеже никой не го чете. Ето пак, половин час след новия брой на КУЛТУРА сме го прочел и сме възмутен. Ако ДАЖЕ ПОПОВ СИ ЗАМЪЛЧИ:

"...не са кой знае какво, но са на възлово място. Докато някой не обясни ясно и подробно къде и как, на каква цена, кога да се измести трафикът оттам, ще вия, плача и крещя, че автомобилите и трамваят там трябва да останат! Дано този път това хване дикиш! Колкото и да харесваме велосипедиста и пешеходеца, "Ларгото" и "Витошка" не бива да се затварят, докато градът не се промени драстично, напълно, по нови принципи..." - то тогава към кого да се присъединим да вием, плачем, крещим И РИТАМЕ повтарям РИТАМЕ и ние, които сме АнтиГеелити?

Които не щем "светло неандерталско бъдеще" в което "ще живеем във колибка, ще си пържим прясна рибка", а? А?

ЛУДИТИТЕ на Геел разнежени от поетическа сълзливост (вегетарианска, транс ... шшт!) си го харесват, оти иде западно от Княжево, добре, ала "... какво стана с автомобилите, напуснали "Тверская", "Шан-з-Елизе" и "Таймс Скуеър". Това Ян Геел не казва; дори запитан в упор, отговаря: "Това аз не знам. Питайте Собянин..." - аха. Мерсим, казвали във висшето общество, докато ние казваме мерсимЕ. Средна БОЗА - толкова струва "съветничеството" на г-на (и апропо, някой погрижи ли се да провери има ли он АРХ. диплома? Тя и г-ца Хадид я бяха набедили за "колега"; а пък напоследък 'секакви датчани както са се развилняли = все СТАРхитекти, мале мила!) Няма нужда: "...това, което Гелевите хора пишат в доклада, е казано и написано от българи многократно в течение на десетилетия и... не е реализирано." Краставичари си имаме, кмете, недей да ДОГОВОРИРАШ фносни.

Нямаше да се отплесвам в Теория на Конспирацията, обаче в Пловдив, където Геелистиката се проповядва не само, ами се въвежда решително, брутално, силово, мутренски от могъщото ВЕЛОСИПЕДАДЖИЙСКО ЛОБИ - Производители и Продаватели - не останаха цивилизовани градски тротоари. Всичко е скоростни писти и бабушкелите ни е страх да припарим. Та в Копенхаген в старите казарми Кристияния, завзети от хипита преди половин век гологърди каки като ми продаваха марихуана (и др., и мн. др.!) ми предлагаха и ... "най-хубавите велосипеди на света ТУК ги правим!" - та да не би към договорираните хонорари бай Геел ... само питам.

АСФАЛТАДЖИЙСКАТА мафия с едни тежки бракувани западни машинарии са друга тема: задигнаха ценените в цивилизованите Градове гранитни паважи, загладени от столетия употреба за да размажат скоростно евтина междуселска чернилка сякаш сред царевиците да изтрае два-три сезона. А самите павета накъде заминаха, след като се оформиха дворовете на по-първи хора: импорт-експорт? Твърда валута $$$? Паважът лесно го отваряш, поправяш, пренареждаш без следа, гордеят се Градовете ...

Павеле, ако публикуваш и продължение, може и Някой Друг да го прочете, не се отказвай!
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО 1000 стипендии Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”