Български  |  English

Геновева Димитрова:

 

1. С какво ще запомните 2017?
С присъствието на „И после светлина“ на Константин Божанов в конкурса на Ротердам. С номинацията за „Оскар“ на късометражната анимация „Сляпата Вайша“ на Теодор Ушев. С видимия подем на българското кино, донесъл не само международни и национални награди, а и интерес на публиката, което не се е случвало отдавна. С класно организирани и плътни фестивали „Златна роза“ и „Златен ритон“. С консолидацията между критика, жури и публика за „Вездесъщият“ във Варна. С избирането най-сетне на изпълнителен директор на ИА Национален филмов център – Жана Караиванова. И с назначаването на нов Национален съвет за кино. Със завършването на документалния филм „Offline?“ на Станислава Калчева по мой сценарий. С вероломната вест за спирането на „Култура“ – любимият вестник, където е минал целият ми професионален път.
2. Българският пълнометражен игрален филм (до 3 заглавия)?
Поне 5 са: „3/4“, „Вездесъщият“, „Възвишение“, „Врагове“, „Посоки“.
3. Българският късометражен игрален филм (до 3 заглавия)?
„Кораба Слънчоглед 1“, „Нощите на един самотен вестоносец“, „Срам“.
4. Българският документален филм? (до 3 заглавия)
„Пощальонът“, „Книжарят“, „Изкореняване“.
5. Българският анимационен филм? (до 3 заглавия)
„Вятър работа“, MadeinBrachycera, „Пътуваща страна“.
6. Чуждестранният филм (до 3 заглавия)?
„Нелюбов“, „Три билборда извън града“, „Лъки“ на Джон Каръл Линч.
7. Очертава ли се нова тенденция?
VR(виртуалната реалност) настъпва агресивно. Ще промени ли нещо – не знам. Много от българските игрални дебюти през последните години са създадени от хора, учили и/или живеещи извън страната. Любопитна съм да видя следващите им филми. Не знам дали е тенденция, но нискобюджетните сесии дават мощни резултати. Не бива да се прекъсват. Българските филми се отварят към публиката. Дано да се срещат по-често.
8. Скандалът?
Хроничната липса на промени в Закона за филмовата индустрия и в Правилника на НФЦ правят все по-безсмислена и без това трудната работа на художествените комисии. Друг е въпросът с постоянното атакуване на решенията от страна на недоволни. Грамадният скандал, избухнал в Холивуд по повод обвиненията в сексуален тормоз на продуцента Харви Уайнстийн, помете синора между истина и инсинуация, грозно изхвърли от екрана талантливия Кевин Спейси, прехвърли се в Европа, но не достигна до нас. Патова ситуация за Холивуд. Пореден лов на вещици.


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”