От пръв поглед ( кино), брой 7 (2931), 23 февруари 2018" /> Култура :: Наблюдатели :: <i>Два пътя излизат от гората</i>
Български  |  English

Два пътя излизат от гората

 

„Принцесата на покера“ (Molly’s Game), 2017, САЩ/Великобритания, сценарист и режисьор Арън Соркин (по книгата на Моли Блум „Играта на Моли: истинската история на 26-годишната жена, която организира най-ексклузивната в света нелегална игра на покер с най-високи залози“), продуценти: Майк Гордън, Ейми Паскал, Мат Джаксън; оператор Шарлот Бруус Кристенсен, музика Даниел Пембъртън, в ролите: Джесика Частейн, Идрис Елба, Кевин Костнър и др.
Номинации: „Оскар“ и BAFTA за адаптиран сценарий и др.
На екран от 23 февруари 2018 г.
Разпространява Форум Филм България
 
За познавачите на покера този филм би бил адски интересен. Но привлича и невежи като мен. Прочее, гледали сме покер на кино неведнъж, но чак такова задълбаване в него досега не съм срещала. За любителите на зимните спортове филмът също би бил любопитен.
Моли Блум е американско момиченце на ски с тираничен баща треньор (Кевин Костнър). Претърпява тежка травма, но успява да се върне в големия спорт и през 2002 да стане олимпийска надежда в ски свободен стил с прекрасното лице на Джесика Частейн. Не й е писано да успее в снега. Когато се окопитва, заминава за Лос Анджелис и скоро започва работа при брокер на недвижими имоти, който държи нелегален клуб за покер. Без самата тя да играе, постепенно навлиза в бизнеса. След скандал открива собствен клуб, привличайки неговите и нови играчи - холивудски и финансови величия. И се превръща в повелителка на покера. Но почтеността й изиграва зла шега и е принудена да започне от нула в Ню Йорк. Там в хотел „Плаза“ открива нов клуб. Към нея има попълзновения от италианската мафия. Отказва сътрудничество и е нападната зверски. После се намесва и руската мафия. Моли става все по-зависима от алкохол и дрога. ФБР със 17 агенти нахлува в дома й. Тя остава без пукната пара. Две години по-късно написва книга, където съобщава имената на неколцина играчи. Зашумява се. За предстоящия съдебен процес Моли се обръща към бляскавия чернокож адвокат Чарли Джефри (Идрис Елба). Той в началото е подозрителен към нея, но след като прочита книгата, отношението му се променя. Чарли й предлага да издаде хора и цифри, за да избегне затвора и да й върнат парите. Моли отказва. Признава се за виновна. В крайна сметка се разминава с пробация и тлъста глоба.
Арън Соркин дебютира като сценарист с адаптацията на пиесата си „Доблестни мъже“ (1992) на Роб Райнър. И постепенно се превръща в един от най-важните нонконформистки сценаристи на Холивуд. Той измисля и написва великолепния политически сериал „Западното крило“ в NBC (1999-2006) и „телевизионния“ „Нюзрум“ (2012-2014) в HBO.
След „Войната на Чарли Уилсън“ (2007) на Майк Никълс с Том Ханкс като продуцент и главен изпълнител (вж. „Култура“, бр. 16 от 2008), „Социалната мрежа“ (2010) на Дейвид Финчър за Марк Елиът Едуърд Цукенбърг, генезиса и експлозията на facebook (вж. бр. 2 от 2011) и „Стив Джобс“ (2015) на Дани Бойл, и в режисьорския си дебют той адаптира книга за реална съвременна личност – този път написана от самата нея.
Малко се паникьосах от изобилието на покер-терминология, но, както обикновено при Соркин, филмът е много по-сериозен от темата. Отново разказът е във флашбек, но монтажът е доста усложнен. За първи път при него главният герой е млада жена, при това – от подземния свят, колкото и да се стреми да е легален бизнесът й. Във филма става дума за успех и падение, власт и унижение, наркотици и залози, цифри и дългове... Всъщност, тази Моли Блум, която знае, че има и ирландка Моли Блум в „Одисей“ на Джойс, се оказва по-силна от силните на деня, до които се докопва. В обилния си задкадров коментар казва: „Уинстън Чърчил дефинира успеха като умението да скачаш от успех на неуспех, без да губиш ентусиазъм“. Джесика Частейн е отново приказна – нейната Моли е красива и сексапилна, волева и ранима, уверена и самотна. Удоволствие е да се следят диалозите и схватките й с адвоката на Идрис Елба.
За героинята си Арън Соркин споделя: „Във филма персонажът на Идрис Елба, който играе Чарли - мой приятел и адвокат на Моли, по отношение на героинята преминава през всичко това, през което преминах и аз. В началото не очаквахме нищо интересно от нея и ни се струваше, че тя просто капитализира 12-годишния си опит в съмнителни отношения със звезди. Но се оказа, че тя е доста по-сложна от образа, създаден от таблоидите. Чарли направо й казва, че тя е модел за подражание на дъщеря му и това страшно му харесва. Солидарен съм с него – доставя ми радост да гледам как моята дъщеря не само се равнява по Моли, но сега искрено дружи с нея“. Що се отнася до властта, създателят на идеалния президент в „Западното крило“ твърди: „Май Ейбрахам Линкълн е казал: “Ако искате да видите истинския характер на човека, дайте му власт“. Да разгледаме тази теза с прост пример на двама американски президенти: Линкълн и Доналд Тръмп. Единият освобождава робите, обединява Севера и върши работата си със скромност, безпристрастност и тактичност. Вторият е просто идиот“.
„Принцесата на покера” е интересен филм, но е толкова обстоятелствен, че на моменти се изгубваш. Щеше да спечели, ако бе по-кратък. Е, все пак е режисьорски дебют на 56-годишния Арън Соркин. След „Оскар“-а за адаптиран сценарий за „Социалната мрежа“, сега пак е в борбата. Но там е и „Призови ме с твоето име“ (вж. бр. 6 от 2018).
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”