От пръв поглед ( кино), брой 16 (2940), 27 април 2018" /> Култура :: Наблюдатели :: Феноменалната Калас
Български  |  English

Феноменалната Калас

 

„Мария и Калас“ (MariaByCallas), 2017, Франция, 113 минути, режисьор Том Волф, продуценти: Емануел Льоперс, Гаел Лебланг, Еманюел Чейн, Тиери Бизо и Том Волф.
Награда за документален филм за музика и танц на фестивала „Master Of Art“.
Разпространява  6A MEDIA Entertainment
 
Препълненото кино „Одеон“ бе заредено с обожание. Сред възрастните поклонници на неповторимата Мария Калас (1923-1977) имаше и млади хора. Никой не помръдна по време на близо двучасовата прожекция.
Родената в Ню Йорк гъркиня Мария Анна София Кекилия Калогеропулу е известна на света като Мария Калас. Започнала да пее от 13-годишна с амбициозна майка, тя се превръща в най-великото сопрано на ХХ век.
„Мария и Калас“ не е просто поредният документален филм за нея. Посветен на 40-годишнината от смъртта й, той е резултат от обсебеността на неизвестния млад Том Волф, роден в Санкт Петеребург, от малък живеещ в Париж, учил медицина в Ню Йорк и пребродил света подир спомените и документите за нея. Филмът е пътешествие от 50-те до 70-те из шеметните успехи и гръмките провали на нечовешкия й глас и разните превъплъщения на уникалната й актьорска харизма. Чо Чо Сан, Кармен, Норма, Тоска, Лучия ди Ламермур... По градове и сцени. По летища и с журналисти. В светска среда и в уединение. Различните изпълнения на Калас се редуват с нейни непоказвани досега интервюта, смятани за изгубени, където тя говори ту на английски, ту на френски език, ту е шеговита, ту е вглъбена. Разказва за живота и съдбата, за операта и работохолизма, за самотата на славата и несбъднатите мечти, за брака и раздялата с Менегини, за големия си личен провал с Аристотел Онасис... Искреността на Калас е поразителна. Усмивката й е ослепителна. Виждаме я с Лукино Висконти и Виторио де Сика, на снимките на „Медея“ (1969) на Пиер-Паоло Пазолини и после двамата на почивка... Доста място е отредено и на фаталната й връзка с нейния сънародник милиардер Онасис. Дори е показан с новата си съпруга Жаклин Кенеди, заради брака с която брутално зарязва Мария Калас през 1968. Въпреки че този факт действително разбива живота на певицата, преекспонирането му на екрана изглежда леко жълто.
И въпреки това, „Мария и Калас“ е уникален филм, защото в кадър звучи само нейният глас (като изключим интервюиращите и учителката й по пеене в началото) – феноменален, ангелски, игрив, драматичен, тъжен, уморен, глух... Има още един важен женски глас, но зад кадър - на Фани Ардан. Тя чете писмата на Калас. Връзката е топла – тъкмо френската актриса я изигра безупречно в изобретателния игрален филм на Франко Дзефирели „Калас завинаги“ (2002) – за последните месеци през 1977 на отчаяната 53-годишна певица без глас, самозаточила се в парижкия си апартамент. Прочее, изненадана съм, че Дзефирели дори не се мярва в „Мария и Калас“ – всеизвестно е колко са близки (връстници, приятели, режисьор на спектакли с нейно участие в Ла Скала, автор и на документалния филм „Мария Калас в Ковънт Гардън“, 1964 ). Монтиран от архиви на видео и ленти в различни формати, филмът визуално е разбираемо неравен, а на моменти звукът „скърца“ – минали са десетилетия от записа.
Том Волф, издал луксозна книга за Калас и организирал импозантна изложба в нейна чест в Париж през есента на 2017, споделя в интервю: „Срам ме eда си призная, но за първи път попаднах на опера в Метрполитън – „Мария Стюарт“ на Доницети. Когато се прибрах, веднага започнах да търся в YouTube други записи на композитора. И тогава за първи път чух как Калас пее Лучия ди Ламермур. Бях потресен. Не можех да повярвам, че човешкият глас е способен на такова нещо... Бях чувал името Мария Калас, но нямах представа с какво се е занимавала, в каква епоха е живяла... Запознанството ни започна така стремително и спонтанно, че много скоро започнах да я възприемам като близка роднина. Може да звучи странно и дори смешно, но преживях четири години с невероятна жена. Монтажът на филма е като изкачване на Еверест, тъй като е адски трудно от целия материал да събера почти двучасов филм и да намеря баланс между съдбата на жената и великата певица“.
Постигнал го е. Не откъсваш поглед от екрана, следиш и неподражаемото сопрано, и изключителната жена Мария Калас.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”