Ходене по буквите , брой 16 (2940), 27 април 2018" /> Култура :: Културен коктейл :: Ходене по буквите
Български  |  English

Ходене по буквите

 

Владимир Левчев. “Марс”. София: Издателство за поезия “ДА”, 2018. Цена 12 лв.
Бях скептичен към “Марс” заради литературното свръхпроизводство на Владимир Левчев през последните години, вероятно свързано и с неговата 60-годишнина през 2017 г. Не съм и сред ценителите на понякога твърде “правилната” му публицистика. В “Марс” обаче виждам нов Левчев. Виждам голям поет. Виждам онзи автор, който вече не превръща актуалните теми на света в свои собствени, а, напротив, неговите собствени теми имат мощта неусетно да се превърнат в наши. Политическите и интимните безпокойства на един добър и объркан от ставащото на планетата човек пълноценно общуват със собствените ни страхове, сенки и сънища. Говорят без заобикалки. Книгата е страшно тънка - и в нея няма празно стихотворение. Владимир Левчев е напипал онази критическа дистанция към съвременността, при която резигнацията се превръща в мъдрост, а срамът - в надежда. Затова, когато в “Марс” говори наистина на едро, Владо говори с тиха доблест - и вече напълно му вярвам. Всеки е сам в коридора си. И всеки,/ който стигне/ до сърцевината на света/ бива изяден.
 
Осип Манделщам.”Двата трамвая”. Превод от руски Ася Григорова. Илюстрации Свобода Цекова. Поредица “Детски шедьоври от велики писатели”. София: ИК “Лист”, 2018. Цена 10. 98 лв.
След Даниил Хармс и “Как Колето Панкин летя за Бразилия, а Петята Ершов хич не вярваше”, още една руска книга в поредицата на “Лист” с детски творби на прочути не детски писатели - поредица, която предизвиква и други издателства да копират успешната й стратегия. “Двата трамвая” е стихотворение на Манделщам, писано през 1924-25 г. То бързо сменя ритмиката си - и затова удържа, въпреки сложността на конструкцията, вниманието на малкия читател/слушател. От своя страна, художничката Свобода Цекова с пестеливи жестове е възпроизвела свежестта на (софийския) градски шик на 20-те години. Модерен град, за който тъгуваме. “Ще попитам конете дали те нямат вест/ за трамвая - млад, глупав и често злочест,/ че вече го търсих навсякъде днес”, бъбри жизнерадостно Манделщам в тази книжка не само за приятелството между два трамвая… (Да припомня, че в поредицата вече излязоха Улф, Джойс, Уайлд, Твен, Мери Шели, Гъртруд Стайн и Анатол Франс, Валери Петров…)
 
Сп. “Следва”. Списание за университетска култура на НБУ. Брой 36, есенен семестър 2017-2018 г.
Моят акцент е разговорът на главната редакторка Биляна Курташева с биографката и литературен критик Джийн Строс (1945), между 2003 и 2017 г. директор на Центъра “Кулман” за изследователи и писатели в Нюйоркската обществена библиотека. Богатите и умни дарители Дороти и Луис Кулман (той е жив, на 99) предоставят възможността всяка година 15 души да работят задълбочено с архивите и сбирките на една от най-важните библиотеки в света. (За съжаление, дарителството у нас е свързано предимно с гузно препиране на миналото или заявка за политически амбиции - примери доста...) И още един “библиотечен” текст - “Библиотеката на Осман Пазвантоглу във Видин” от Невен Илиев…
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”