Български  |  English

Арт обмен Пловдив-Матера

 

Наскоро пловдивската галерия „Резонанс” представи втора изложба в Матера, Италия. Тя е част от сътрудничество на обменни начала с галерия Arti Visive от италианския град, който заедно с Пловдив ще бъде Европейска столица на културата през 2019 г. Първата гостуваща от българска страна изложба беше реализирана през юни 2017 г., когато „Резонанс” показа проекта си 100 пловдивски ателиета. Чрез него е отправен поглед към творческото пространство на сто пловдивски художници, а в самата изложба можеха да се видят репродукции на подбрани техни произведения (поради невъзможност да бъдат пренесени оригиналите). Визията беше допълнена от колажно видео, свързващо кадри на художниците в техните ателиета. Сред тях бяха Атанас Карадечев, Бисер Дамянов, Васил Стоев, Ицко Мазнев, Лора Пармакова, Милена Бочукова, Милена Мишева, Недко Итинов и др.
Втората изложба представи друг няколкогодишен проект на „Резонанс” – 100 гледни точки към Пловдив, показващ сто пловдивски обекта, които са впечатлили сто художници. Обектите (градски места, архитектурни детайли и др.) са интерпретирани в техни произведения чрез различни изразни средства – живопис, скулптура, графика, рисунка. Проектът се реализира на няколко етапа в галерия „Резонанс”, както и в пътуващи изложби в чужбина. В Матера част от произведенията отново бяха представени чрез фоторепродукции, придружени със снимки на обектите-вдъхновение. Сред участващите художници бяха Станислав Памукчиев, Атанас Хранов, Бранко Николов, Васил Маргаритов, Велина Гребенска, Димитър Грозданов, Мариана Маринова, Надежда Кутева, Пенка Минчева и др.
Двете ответни изложби, гостували в „Резонанс” от италианска страна, са на проф. Франческо Марано, преподавател в Университета на Базиликата в Матера (през март 2017) и на матеранския художник Франко Ди Педе (май-юни 2018). Проф. Марано е представен с рисунки, видео и музика, част от проекта „Per Salsa Ricevuta” – своеобразно изследване на южняшката традиция да се изпращат колети с храна на роднини, заминали да учат или работят в Северна Италия. В изложбата на Франко Ди Педе можеха да бъдат видени 40 подбрани негови произведения – смесена техника на хартия и платно, създадени между 1980 и 2018.
Франко Ди Педе (р. 1937) е един от известните художници на Матера и част от живата история на града. През 1964 г. той открива Галерия за модерно изкуство, наречена по-късно „Arti Visive”, в която представя и някои от водещите италиански и световни имена (Пикасо, Лучо Фонтана, Джорджо де Кирико, Фортунато Деперо, Оскар Кокошка, Марк Шагал, Ханс Хартунг, Анди Уорхол и др). И до днес галерията остава единственото частно пространство в града, където регулярно могат да се видят качествени и некомерсиални изложби.
Артистичните интереси на Франко Ди Педе покриват много полета: архитектура, живопис, скулптура, мебели и дизайн. Но освен да създава изкуство, той следва и мисията да съхранява, възражда и популяризира културното богатство на Матера, съсредоточено в т.нар. „Саси” – скални жилища и храмове, издълбани или изградени във варовиковите скали, където преди векове се заражда града. Днес именно тази характеристика привлича хиляди туристи и става сцена за множество филми и културни събития. Преди време обаче е била напълно непозната и Ди Педе организира серия от документални изложби в САЩ, Канада, Австралия, Япония, Китай и Европа, публикува монографии и книги върху местната история, за да предизвика международен интерес към уникалното в много отношения място.
Освен художник, Франко Ди Педе дълги години е учител по рисуване, директор на Студио за визуални изкуства и създава международна изобразителна платформа в своето училище за работа с местната варовикова скала „tufo”.
Именно пейзажът на „Саси” с неговите очертания и особена геометрия дава вдъхновение за минималистичните абстрактни произведения на Ди Педе, важна част от които бяха представени в Пловдив в изложбата „Матера – процес на идентификация/врати и прозорци“.
Работата на Ди Педе е представяна в изложби в Болоня, Милано, Неапол, Ню Йорк, Сидни, Щутгарт, Хамбург, Страсбург, Копенхаген... За него пишат множество критици, сред които и Пиер Рестани. Чрез интелектуалния и духовен поглед на Ди Педе формата става символ, тъмното отваряне на вратите и прозорците на опразнените „Саси”, изгубили оригиналните си контекстуални връзки, се трансформира в абстрактни фигури, които се комбинират, давайки живот на загадъчно идеограматично писане или символичен език... – коментира Мариаделаиде Куоцо в текста към изложбата. Самият художник се чувства дълбоко свързан с града, със своето време и общност, с местната природа и културни дадености – чрез родовите връзки, но и чрез ароматите, пигментите, почвата, цветовете. Използвам символа на вратата и/или прозореца, за да осъществя тип процес на идентифициране на града, в който живея и който очаква нова идентичност, казва той.
Изложбите на „Резонанс” в Матера очертаха образа на една по-класическа част от българското изкуство в рамките на частен проект и инициатива, без претенцията за представителност и обхватност. Двете гостувания на Матера в Пловдив имаха подобен характер. През 2016 г. беше реализиран и обмен между пловдивското Сдружение „Изкуство днес” и Маверик Кампус, Матера, чрез Фасада видео фестивал, организиран от Емил Миразчиев. Други форми на сътрудничество между двата града вероятно тепърва предстоят.
още от автора


  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”