Български  |  English

Калина Богоева навърши 60 години

Когато отминават
годините, човек все по-често започва да се обръща назад за равносметка.
И колкото повече са годините, толкова по-взискателна и категорична
става равносметката. Запомнят се само големите успехи или пък
неуспехи, пропускат се малките. А всъщност малките - това са бъдещите
големи. Пропускат се стремленията и желанията, остава само статистиката.
А ако липсва стремежът към самоусъвършенстване, статистиката е
безсмислена. Съобщава се натрупаният опит, превърнал се впоследствие
в постижение, забравя се самото натрупване. А без него не би имало
и постижения. Накрая равносметката обобщава толкова много цифри,
дати, събития, че забравя човекът, който ги е сътворил. И в стремежа
си да бъде все по-пълна, става все по-"цифрова" и все
по-малко човешка. А когато навършва 60 години, има достатъчно
постижения в цифри, но дали е само това?


Възпитаник от Първия (1954)
випуск на известната наша прима балерина Лили Барон, Калина Богоева
специализира като изпълнител и педагог в Московското хореографско
училище при Елисавета Павловна Герт (1956-1958) и се дипломира
по балетна режисура при Олга Тарасова в ГИТИС (1985).


Калина Богоева успешно
се осъществява и в трите основни балетни посоки - като изпълнител,
педагог и хореограф. И това се смята за естествен и успешен творчески
път. Но колко усилия са необходими за съхранение на творческата
енергия и горение, за запазване на балетната форма и за поддържането
на определените килограми, когато се храниш с няколко бисквитки
на ден, а понякога и без тях! И всичко това заради всеотдайната
ти любов към изкуството, заради желанието да си част от българския
балет.


Актьорският й натюрел
включва както класически репертоар - Фея Люляк от "Спящата
красавица", Одета-Одилия от "Лебедово езеро", Мирта
и Жизел от едноименния балет, Китри от "Дон Кихот",
Зарема от "Бахчисарайски фонтан", така и съвременни
балетни спектакли - Дяволицата от "Сътворението на света".
Господарката на Медната планина от "Каменното цвете",
Мехмене Бану от "Легенда за любовта", Папеса Йоанна
от едноименния балет, Жар-птица. Особено й допадат драматични
и разкъсващи с трагизма си роли, но изпълнява и импресионистични
и лирични творби - Лисейон от "Дафнис и Хлоя", "Лунна
соната" от Бетховен, "Арабеск" от Дебюси".
Не отминава и българските произведения - Яна от "Змей и Яна",
Струна от "Нестинарка", Мария от "Дъщерята на Калояна".


Когато се заговори за балерината Калина Богоева, обикновено се
чува: "Тя беше най-добрата Папеса Йоанна!"; "Тя
беше най-добрата Мехмене Бану!"; "Най-добрата Господарка!";
"Най-добрата Мария!". И обикновено се забравят натрупванията,
малките детайли, които оформят облика на артиста - големия шанс
да работи в театъра със своята първа учителка Лили Барон и нейните
думи: "Няма значение дали си първи състав, важното е да си
най-добрият!", търпението и издръжливостта да превърнеш тези
думи в дела. Умението да разпределяш силите си за всички интересуващи
те събития, формирано с години. Защото още докато активно танцува,
Калина Богоева започва и преподавателската си дейност. Три випуска
на Балетното училище се гордеят, че са нейни възпитаници. Самата
тя, носител на сребърен медал от Първия международен балетен конкурс
- Варна'1964, подготвя и осъществява балетни медалисти. А това
са много нерви и издръжливост, и най-важното - умението да внушиш
същото и на състезателите, които подготвяш, да ги убедиш, че всичко
ще бъде наред, дори и когато ти се съмняваш в това. Колко много
нерви и колко много любов и себеотдаване на балета! Затова и след
пенсионирането си като балерина Калина Богоева не отпуска ръце,
а със свойствената си неуморност се втурва в педагогическата и
хореографска дейност.

Преподавател и художествен ръководител на ДХУ (1974-1983); репетитор
на Софийския балет, главен балетмайстор на балета при Варненската
опера (от 1993), директор на балет "Арабеск" (от 1995),
учредител и ръководител на специалностите балетна педагогика и
балетна режисура при ДМА "Панчо Владигеров", учредител
и президент на Международна танцова академия "Варна",
учредител на конкурс за млади български хореографи на името на
Маргарита Арнаудова, автор на класически и съвременни балети.


И зад всичко това - един
неуморен творец, който днес е в Гърция, утре във Варна, вдругиден
в "Арабеск", а малко по-късно в Австралия или пък в
Германия. Творец, който не се задоволява с цифрови постижения,
а търси удоволствието от добре свършената работа и радостните
погледи от одобрението на своите съмишленици. А когато това е
основният двигател, годините не са от значение. Те винаги ще бъдат
краткотрайни за кипящия от енергия и неотменно търсещ творец като
Калина Богоева. Защото не цифрите имат значение, а огромната и
всеотдайна любов към балета и неотклонния стремеж да се прослави
и съхрани именно българският балет. Ето това е истинската равносметка.
Дай, Боже, повече такива възрожденци и запази ги за България!

още от автора


 
  
ПОРТАЛ ЗА КУЛТУРА, ИЗКУСТВО И ОБЩЕСТВО Списание “Християнство и култура” Книжарница “Анджело Ронкали” Фондация “Комунитас”