Изложба на Велизар Крстич

Изложба графики на белградския художник Велизар Крстич е открита в галерия ‛Арт Алея“. За пореден път малките пространства на галерията се оказват учудващо подходящи за произведения, които на теория не би трябвало да стоят добре там. В случая това са големи тъмни експресивни глави, преднамерено огрубени и странно веществени, които настойчиво се вглеждат в зрителя. Повечето са портрети на близки и приятели на художника, наред с тях са известни личности, а е показана и серия по Бейкън. Истинско удоволствие е да се разглеждат творбиje на художник, който е прецизен професионалист и който, играейки с техниката, съсредоточава целия си артистизъм в излъчването на образите. ‛Съсредоточава“ е уместна дума, защото главите, дори на близките, са вглъбени, отстранени, понякога отчуждени, ‛обективизирани“ – дори и чрез надписите, които в телеграфен стил по рамката обясняват кой кой е.

От каталога научаваме, че Велизар Крстич (р. 1947) е преподавал графични изкуства в университета ‛Аристотел“ в Солун, а понастоящем е професор по живопис във Факултета по изящни изкуства в Белград. И тук е голямата изненада: каталогът представя вкусни имитации на сладкиши – от триизмерни обекти през релефи до живопис.. Контрастът между тези поп-артови творби и тъмните безстрастни глави в изложбата се смекчава донякъде от картините, които са своеобразни портрети на плодове. Някои са групови: сливи, ягоди, киви и прочие, надлежно маркирани с надписи и номера. Следват самостоятелни ‛портрети“, а после, на принципа на приближаването, само нюансирана живопис, представяща (имитираща) повърхността на плодовете.

Изложбата и каталогът изявяват художника като изследовател в класическия смисъл на думата: познаващ, но недоволен от видимостта на обектите, той настойчиво се взира в нея, търсейки по-дълбоки същностни пластове.