Мила Искренова - живот в танца

 

Облечена е като правило в черно. Бледото й лице е впечатляващо с нежността си, с усещането, че всеки момент някоя ежедневна грубост, с която сякаш вече сме свикнали, нея ще я пречупи, ще я срути, ще доведе до блокираща я меланхолия; и тя ще вземе да зареже това проклето търсене на невъзможното и ще си отиде някъде другаде, може би в Италия или Германия, или Англия…
Но Мила Искренова, която неочаквано навлезе в юбилейната си зрялост, е тук, сред нас, до нас, работи без прекъсване, преподава, продължава да вярва (с доза скептицизъм, естествено), че онова, което е животът й – танцът! – ще става все по-потребен на хората, че удовлетворението от изграждане на движенчески пространства в свят на твърде много излишни думи ще остане живо и устойчиво.
Милата Мила е силен човек. Постоянните й тъмни очила не са единствената й броня срещу света, който приема за все по-враждебен. Силна е с преданата си любов към танца, към хората, които не искат да ни надприказват, а да изживеят напрегнатостите на живота чрез поезията и музиката на тялото – олтарът на танцьорите. Техният свят, нейният свят са прекрасни. Те могат всичко да изразят. Отвъд думите, танцът ни казва как да съпреживеем неизразимото, любовта, отчаянието, просветлението.
Мисля, че Мила отдавна стигна до минимализма на движението, до неговата дискретност и универсалност. Тя има свой индивидуален танцов език, на който иска да ни разказва за своята и нашата неуютност да живеем, но и за винаги учудващата прелест на живота – дори такъв, какъвто го живеем.
Никола Вандов

 

 

Танцуващият разум на Мила Искренова. Разум, чиято мяра надраства себе си, превръщайки се в извънредно положение на тялото, в неговхоризонт. На онези тела, които Искренова възпитава, за да даде чрез тях израз на своята чувствена и присмехулна философия.
Да превърнеш отсамното тяло в Отвъд – това ли е задачата на Мила? Защото нейните хореографии в "Арабеск" - и навсякъде - са невинна игра по високите граници на преживяването. Жестоки стих и музика, през които не едно поколение търси в себе си мистерията на модерния танц. Забавна болка. Новаторска болка.
 
За много години, Мила!
 
Георги Арнаудов
Марин Бодаков