Оръжието на жената...

 

Под мотото „В ателието” Националната художествена галерия представя 35 фотографии на Зафер Галибов. Авторът е достатъчно известен в културните среди и е почти невъзможно да намерим част от голямото многообразие в полето на фотографията, в което той да не е работил или да не е правил своите артистични експерименти. От сценичната фотография, джаза и театъра, през пейзажа и фоторепортажа, до неговите запомнящи се образи на танцьори, балетисти и, разбира се, до популярния фотос с образа на Висоцки в театър „Таганка”.
„В ателието” или „Оръжието на жената е в нейния паднал жартиер” представя избрана колекция от актови фотографии на Зафер Галибов. Създадени в годините между 1983 и 2005, „в периода на филмовата лента”, избраните черно-бели снимки носят характера и атмосферата, характерни за класическия фотографски процес на създаване. Всяка една от тях има благородно и меко излъчване и представя модела във възможно най-плавното сливане със светлината и заобикалящата го среда. „Да се премахнат табутата от голото тяло, за да се развива и насърчава въображението”, е идеята на Зафер Галибов, „…понякога еротиката е в един незабележим детайл, друг път изобщо не можем да я видим…” – разсъждава авторът.
В една част от фотографиите са ползвани за декор ателиетата на известни български художници – Ивайло Мирчев, Владимир Пенев, Димитър Яранов. В други можем да видим запечатани моменти от несъществуващите вече ателиета на галерията в Балчик или изложбената зала „Райко Алексиев” и ателиетата в Художествената академия. Идеята за сакралното пространство, в което се създава творбата, е мотивът, подтикнал автора да постави своя модел точно там. Да наблюдава, да изследва и кадрира най-необичайната поза и най-нестандартното движение на тялото в запазеното за художника място, е едно от предизвикателствата за Зафер Галибов. Да намери различна гледна точка и да доразвие възможностите на ателието, е една от интересните му идеи. Той се впечатлява от класическия вариант да представи модела в ателието и същевременно да потърси момента и да постави тялото по начин, който самият той не е виждал, за да извади едно скрито послание и емоция – на уют, комфорт, изящество. Моделите в неговите фотографии с мистериозното съвършенство на застиналия момент ни пренасят в една друга реалност със своята красота и изящество - „Устрем”, „Преливане”, „Тишина”...
Една друга част от фотосите използват за декор природата или различни предмети и аксесоари в режисирания от Зафер Галибов интериор. За тяхното представяне авторът си е избрал един текст от Юлия Йорданова – „Оръжието на жената е в жартиера й” (22 декември 2009). „Нека се засрами този, който помисли нещо лошо за това!...” (крал Едуард ІІІ, 1348 г.).
Авторът се стреми да развива и насърчава въображението и да ни подари една друга красота, красотата на падналите табута в различни исторически периоди и в мислите и възприятията на съвременния човек, не по-малко обременен от епохата на Едуард ІІІ. Защото „еротиката е в един детайл” или мисъл, насочена към детайла.