Елизабет Тейлър (1932 -2011)

 

Последната класическа звезда на Холивуд се пресели в по-добрата орбита. Скандална красавица с уникален виолетов поглед, Елизабет Роузмунд Тейлър бе продукт на индустрията за сънища, но, за разлика от многото в Алеята на славата – и с вулканичен талант. Той бе колкото актьорски, толкова и житейски - никой като Лиз Тейлър не е прегазвал обществените лимити и на кино, и на живо. И никой като нея не се е измъквал сух. Напротив – превръщаше негативите в слава, славата – в бизнес, бизнесът – в благотворителност... Всъщност сред петдесетината филми, в които е играла, има един с метафорично за нея самата заглавие: „Момичето, което имаше всичко” (1953).
Елизабет Тейлър се появява на екран още като дете и никой не подозира, че сладката ездачка от “Националната Велвет” (1944) ще се превърне в киноикона. Съблазнителна миньонка е в „Гигантът” с Джеймс Дийн (1956), в „Котка върху горещ ламаринен покрив” с Пол Нюман (1958), в „Клеопатра” с Ричард Бъртън (1963)... Този филм, за разлика от предишните два, е тривиална холувидска суперпродукция, но остава в историята на киното с два забележителни факта: космическият хонорар на Тейлър от 1 млн. щ. д. и срещата й с Ричард Бъртън. Заедно са на екран в поне осем филма, но най-страхотният сред тях е черно-белият „Кой се страхува от Вирджиния Улф” на Майк Никълс (1966), донесъл й вторият „Оскар” (първият е през 1960 за ролята на елитна проститутка в „BUtterfield 8” на Дениъл Ман). Нейната впиянчена Марта е занемарена и властна, ранима и вулгарна, а пиесата на Едуард Олби, по която е сниман филмът, сякаш е написана за адската връзка Тейлър-Бъртън. Следващата година излиза „Укротяване на опърничавата” на Франко Дзефирели, където са отново заедно. Важни в биографията на актрисата са „Тайната церемония” на Джоузеф Лоузи (1968) и „Синята птица” на Джордж Кюкър (1976), а за последно се появява на екран като майката на Уилма в „Семейство Флинстоун” (1994).
Отдавна името й е синоним на lifestyle, независимо дали е свързано с Майкъл Джeксън или СПИН, с бракове или хуманитарна дейност (специален „Оскар” през 1993), с търга на портрета й от Анди Уорхол или с постоянната й страст към бижутата. Но за любопитните, негледали невероятната актриса Елизабет Тейлър, Българската национална филмотека ще покаже в кино „Одеон” няколко от най-знаменитите й филми.
Красотата е смъртна, но не и Елизабет Тейлър.
Г. Д.