Докъде води лечението
в На кафе?

 

Ролята на външните продуценти и на посредниците между създателите на изкуство и медиите е регламентирана в българското законодателство. И тази роля – дори при най-големите провали в изпълнението й от 90-те години насам – винаги е подчертавана като съществена, особено за развитието на телевизионното съдържание. Дори най-големите противници на външните продукции ще се съгласят, че това е начин за повишаване на програмното им разнообразие. Иначе нищо чудно да им се наложи да се върнат към 12-часовата програма.
Външните продукции са и начинът телевизиите да насочват средства и творчески потенциал към собствени журналистически предавания, които да представят различни гледни точки. В същото време обаче, сякаш тях ги има главно в предаванията за ясновидци, гадателки и алтернативни дори на алтернативната медицина гурута, които буквално са всякакви, а телевизиите, по законите на плурализма, оставят зрителя сам да избира на кого да вярва. Преди години СЕМ обърна внимание върху това прехвърляне на отговорността и поиска тя да бъде поета от медийните оператори, още повече, че канали, като Канал 3, Канал 2001, „Диема“, включваха в подобни предавания т.нар. импулсни телефони на цена 2.40 лв. на минута.
„Господари на ефира“ още от 2004 г. непрекъснато се бори с явлението, което можем да наречем телевизионен лечизъм и гадизъм. Благодарение на него гадателки, врачки, лечителки и пр. са разобличавани и са осъждани. Остава въпросът: защо зрители, които вярват на „Господари на ефира“, въпреки всичко вярват и на гадателите и псевдолечителите?
Навярно защото зрителите у нас вече се делят на две основни таргет групи: здрави и болни. И „Господарите...” е за здравите, за онези, които си казват, че каквото и да им се случи, никога не биха тръгнали да търсят изцеление в Бразилия при някакъв шаман. Това не е хипербола, а разказ от новините: съпругът на болна от рак обясни по всички телевизионни канали, че тя е била подведена от жена на име Кармен, която щяла да й помогне да се излекува, ако замине за Бразилия. Историята за отчаянието, влошеното състояние на болната по време на полета и невъзможността да се намери авиокомпания, която да се съгласи да я върне до България, завладя ефира. И всички се питахме не е ли било възможно да се предотврати това предоверяване?
Междувременно СЕМ неколкократно предупреждава „Нова тв“ за комерсиализиране на съдържанието на предаването „На кафе“ с рубрики, в които няма споменаване на марки и търговци, но има търговско съдържание. От сайта „Наука и критично мислене“ са подали сигнал до регулатора и здравните институции заради съветите от типа да пием урина, непастьоризирано мляко или как да се лекуваме с ток от ел. мрежата. Един от “здравни съветници“ на „Нова тв“ е била именно организаторката на групи до лечителя в Бразилия, която видяхме по-отблизо едва тези дни. И едва сега от Министерството на здравеопазването видяха, че сайтът на фейк лечителката подвежда, че тя има разрешение да дава здравни съвети.
Но всъщност, кой произвежда предаването „На кафе“? То е вътрешна продукция на „Нова тв“. Защо телевизията не оставя развлекателните формати на външните продуценти и не използва средствата от тях, за да развива качествена журналистика, е основният въпрос?
Външната продукция „Господари на ефира“ рядко спестява иронията и критиките към журналистите в „Нова тв“. Но в „Господари на ефира“ няма кампания, която да посочва предаването „На кафе“ като проблемна платформа за всевъзможни видове лечения. И медия, и външна продукция не предупреждават зрителите за рисковете от лечението с урина и с ток от електрическата мрежа.
След случая с Кармен се появиха искания за часове в училище по „медийна грамотност“. А може би, вместо тази мода, е по-добре да разчитаме на часовете по физика и биология, за да научат децата какво правят токът и урината. Аналитичното мислене изчезва, добавят се само нови предмети. Отговорът за ролята на медиите и на външните продукции не е никак лесен. Медиите трябва да действат целебно за демокрацията, но когато телевизиите виждат в зрителите си не граждани, а потребители, трудно могат да изиграят ролята си на „куче пазач“.
През 2017 г. на президентските избори се кандидатира друга лечителска тв звезда. Законът повелява БНТ да й даде поисканото телевизионно време. Йорданка Колева (Йоана Рубин) представи платформата си в предаването „Още от деня“, водено тогава от Поли Златарева. Тв лечителка, самата тя произведение на медийния плурализъм, не позволи на водещата да й задава въпроси и изчете програмата си. Може ли законът да ни предпази от това? Може ли медийна инспекция, в каквато се превърна „Господари на ефира“, да ни предпази от такива парателевизионни явления като Кармен?
За съжаление не, защото шоуто трябва да продължи. Макар и без зрителите, заминали за Бразилия.