Датска камерна музика

В дните, в които на Държавната музикална академия - София, с разнообразна програма гостуваха студенти и преподаватели от австрийските висши музикални училища (от Виена, Инсбрук и Залцбург), се осъществи още едно чуждо представяне - на камерния състав от Дания, на цигуларя Йоханес Сьо Хансен и на пианиста и органист Франк Йарсфелт. В Дания те не са случайни музиканти, ако се съди по предложената в анотацията информация: ансамблово музицират отдавна, имат участия в редица международни музикални фестивали, записвали са за фирмите "EMI" и "Classico", свирят репертоар от Хайдн до композитори от края на нашия век, цигуларят е концертмайстор на Датския радиооркестър, а пианистът участва в различни камерни формации. И в двата концерта известно добро професионално равнище на музикантите не даваше основание тази информация да се пренебрегне. Но мисията на концерта, както се видя, беше друга. А именно - да се представи датската музика от края на миналия до първата половина на този век, която особено днес, както и голяма част от новата европейска музика, е трудно достъпна и безусловно се нуждае от такива концерти. А от нея, от датската музика единственият композитор в конкурентна позиция е Карл Нилсен. Втората му соната за цигулка и пиано има място сред интересните инструментални творби от първите десетилетия на века. Но останалите прозвучали произведения за цигулка и орган (чиито композитори изреждам за информация) от Йохан Адам Кригел, Нилс Ото Раастед, Йохан Петер Емилиус, Хартман и Лудвиг Шитте показаха една омайващо идилична музика. В съответствие с времето на създаване тя е в духа на руската романтика, но осъществена с далеч по-опростени хармонии, в наивно-спонтанна чувственост и сантименталност.
Като несъмнен жест на музикантите към българските домакини беше изпълнението на "Вардар" на Владигеров, но особено разтълкувано - като продължение на предходната патетика и без присъщия му темперамент. Без да се подценява концертът на датските музиканти, и това изпълнение допълни общото впечатление за тип музициране, което все пак не "нагазва" в дълбоките води на музикалното съдържание. Явно патосът на участието им беше главно в представянето на малко познатата у нас датска музика.
Милена Божикова