Изложбата "Съвременна корейска керамика", представена в НДК от 10 до 28 декември 1997, е първата, която дава у нас по-пълна представа за това изкуството. Тя включва 62 творби както от утвърдени майстори, така и от млади художници. Подбрани са произведения от различни стилове - от селадон до глинени съдове за ежедневна употреба и абстрактна керамика. Корейската керамика се ползва със световна слава. Тя е от най-древните занаяти на полуострова, където са намерeни пръстени съдове отпреди 3000 години пр. Хр. През VII век корейските грънчари са започнали да покриват съдовете си с глазура - обикновено жълта или зелена. Предметите били чаши, бокали, урни, делви, гърнета, които понякога били украсявани с щамповани изображения или мастилени рисунки, а понякога дори с керемиди, покрити с балерефи. През този период започва и развитието на селадоновата глазура, с която корейската керамика е толкова известна. Селадон е названието за чиста, фина, обикновено синьозелена глазура. Усъвършенствана е по време на династията Корьо (XII в.), когато достига и връхното си развитие. Чинии, чаши, вази, бокали, кани и капкомери (използвани да се прибавя вода към мастилото за писане) са били най-разпространените керамични форми, притежаващи ненадмината финост и топлота на линията. Тогава е започнало развитието и на техники за декорация под глазурата, включително и на инкрустирането, което започва също през XII в. Други техники са резбата в глина, "обратната" инкрустация, (при която целият предмет се изрисува с различно оцветена глина, обикновено бяла, която после се изчегъртва по формата на глината отдолу), а също и използването на железни подглазури, които се появяват при изпичането на съда, или на медни, които се оцветяват в червено, кафяво или зелено. После селадонът постепенно отстъпва на пунчонг и на белия порцелан от времето на династията Чосон. За разлика от нежно и елегантно укресените съдове със селадон, керамиката в стил пунчонг, по която свободно е минала четката с течна бяла глина, очарова с излъчването си за спонтанност и неангажираност. Украсявали са я с щамповани или резбовани изображения под бялото или са рисували горната част на съдовете с метална глазура. Японците толкова са харесали стила пунчонг, че през XVI в. са отвличали корейски грънчари, за да правят такива съдове в Япония. След това корейците започнали да украсяват белия порцелан с желязна или медна глазура. Рисунките от кобалтово синьо, въведени през XV в., са имали огромен успех. Най-скъпо оценената на Запад творба на корейската керамика е един поднос в синьо и бяло, продаден от Кристис за 3,08 милиона долара.
К