Арабеск на 30

"Златна лира" на Съюза на българските музикални и танцови дейци получи балет "Арабеск" по повод неговата трийсетгодишна дейност.
Да се върнем към историята му.
Родил се през 1967 г. като експериментално балетно студио и алтернативно място за изява на софийските солисти, "Арабеск" постепенно създава свои балетни изпълнители и свой репертоар - първоначално изграден от произведения на чужди хореографи, а след идването на Маргарита Арнаудова (1974) и с постановки на български балетмайстори. Дейността на Маргарита Арнаудова като хореограф и художествен ръководител на "Арабеск" определя творческия облик на трупата в течение на следващите двайсет години. В репертоара се включват произведения от световната музикална класика като "Пролетно тайнство", "Жар птица", "Игра на карти", "Болеро", "Кармен", "Ромео и Жулиета", "Кармина Бурана", "Франческа ди Римини". В трупата са реализирани и множество произведения на български композитори: "Нестинарка" и "Нощта срещу Еньовден" от Марин Големинов, "Бариерата" от Ангел Котев, "Симфония-реквием" от Красимир Кюркчийски, "Корен, дълбоко в небето" по произведения на Милко Коларов, Теодоси Спасов, Милчо Левиев и Йълдъз Ибрахимова. В "Арабеск" поставят поканените отвън хореографи Василе Марку, Иржи Немечек, Алберто Алонсо, Ралу Ману, Ален Бернар, Андре Льоклерк, Конрад Джевецки, Люк Буи, Бенджамин Феликсдал, Дмитрий Брянцев, Рикардо Нунес, Виктор Куеляр, Виторио Биаджи. Но и българските им колеги Маргарита Арнаудова, Асен Гаврилов, Петър Луканов, Мая Шопова, Анелия Янева, Мила Искренова, Боряна Сечанова.
Смъртта на Маргарита Арнаудова през 1994 г. подлага "Арабеск" на опасността трупата да бъде закрита (борбата за закриването и отстояването на дейността на трупата датира почти от самото й създаване). И благодарение на на новия й директор доц. Калина Богоева, "Арабеск" не само успява да съхрани своята автономност и индивидуалност, но добавя нови щрихи и нюанси. По идея на Калина Богоева се създават вечери на българската хореография, с възпоменателна награда на името на Маргарита Арнаудова, които се провеждат ежегодно и предоставят възможност на българските хореографи да реализират с изпълнителите от "Арабеск" и върху българската музика нови търсения и експерименти. Така за последните две години трупата се обогатява с осем нови български произведения, погледнали от различен ъгъл родния ни бит и фолклор, и в хореографиите на известните от преди Боряна Сечанова, Мила Искренова, Маргарита Градечлиева, но така също и на младите Антония Докева, Олеся Пантикина, Румяна Маркова, Росен Михайлов, Светлин Ивелинов. Освен в Европа, Азия и Африка, където е добре позната, през 1996 г. трупата за първи път гастролира и в Америка.
Проведената на 9 януари галавечер по повод 30 години балет "Арабеск" ни демонстрира още две премиерни пиеси - "Целувката на времето" и в хореографията на Румяна Маркова, и "Благовец" по музикален колаж от Добри Христов, автентичен фолклор, "Продиджи", "О.В.Е." и в хореографията на многообещаващата и силно експресивна Антония Докева - едно от най-сполучливите открития на "Арабеск". Показана беше и още една пиеса - "Ние, артистите, с любов" по музиката на Пол Макартни и в хореографията на самите артисти - още едно нововъведение на доц. Калина Богоева.
За цялостната й дългогодишна дейност като балерина, педагог и хореограф и по случай 60-годишнината й Калина Богоева също беше удостоена със "Златна лира" на СБМДТ, а честването на "Арабеск" беше почетено с изпълненията на Йосиф Радионов и Илия Лозанов, Йорданка Кузманова, "Мистерията на българските гласове" с диригент Дора Христова, "Софийски солисти" с диригент Пламен Джуров, Павел Герджиков и Вера Баева, и водещият Рашко Младенов. Едно достойно честване на достоен и героичен труд на няколко поколения артисти, композитори и хореографи.
Анелия Янева