MTV Unplugged - поредицата от акустични концерти, начената през 1992 г. от Ерик Клептън, доби неочаквана популярност в последвалите години. Тази рядка възможност за артисти от целия спектър на популярната музика да покажат докъде им стига моженето без помощта на звукозаписни технологии и магии, се очертава да остане като единственото стойностно хрумване на MTV през 90-те.
MTV "Unplugged" направи и 24-годишния цветнокож певец Максуел. До неотдавна напълно неизвестно, сега неговото име се споменава с безкрайна симпатия и нови очаквания навсякъде, където елегантна соул музика е на почит. Максуел се появи през 1996 г. с непретенциозната си и привидно старомодна музика сякаш отникъде - изведнъж. И понеже казват, че в неговия жанр случайни неща не се случват, тайната на този заслужен, но и неочакван успех е интригуваща.
Израснал в гангстерските покрайнини на Ню Йорк (Ийст Ню Йорк, Бруклин) и силно резервиран към всепомитащата сила на хип-хоп вълната в последните десет и повече години, ексцентричният музикант се връща в търсенията си към началото на 80-те, за да възроди и превърне "изгубената динамика" на тогавашната черна музика в нещо едновременно ретро, много актуално и типично за Максуел. С подобна музикална концепция и със стихове за класическата, моногамна, истинска любов, неговият първи и единствен досега студиен албум "Urban Hang Suite" (1996 г.) е като перла от все по-недостъпното царство на некомерсиалното изкуство. "Искам да се изгубя в твоя абанос" - възпява Максуел поетично чернокожата си "несравнима", докато порториканската му кръв ври и кипи - "Ти ми даде този ритъм; ти ми даде Рая", "Сега съм по-открит от океаните", "Обгърни ме с шоколадовите си крака". И накрая - "Знам, че статистиката вещае края на страстта, но: Ще се омъжиш ли за мен?"... И затова го обичат.
"VH1" - другата световна ТВ програма за музика (която, за разлика от "MTV", не е така вероломно предана на тинейджърския вкус) също отдаде заслуженото на Максуел, номинирайки го в категорията "Артист със стил" на своите "VH1: Награди за мода 1997". Ако все пак някому тежи сериозното намерение и дълбочината на "сюитата", той значи има нужда от доброто настроение на MTV "Unplugged", където с помощта на струнен ансамбъл и още 12 първокласни музиканти Максуел предлага свеж аранжимент на няколко от най-хубавите си песни плюс "Женската работа" на Кейт Буш и "По-близо" на... Трент Резнор ("Найн Инч Нейлс"). Специално последният факт е колкото признание за белия младеж Резнор, толкова и повод да се замислим къде точно е положена и съществува ли изобщо границата между "бяла" и "черна" музика.
Момчил Тицин