Романтика и бруталност
из мръсните улици

Затегнете коланите! Робърт де Ниро, Дъстин Хофман, Виторио Гасман, Кевин Бейкън, Брад Пит, Джейсън Патрик, Мини Драйвър...
Сега изпуснете въздуха. Това не е разходка по Алеята на славата. Това са някои от актьорите, които играят в "Слийпърс". Такъв отбор от стари величия и свежи звезди лепи интереса като магнит топлийка. Но той е и страшно опасен. Защото в един момент на асовете може да им стане тясно в тълпата от себеподобни и да взривят филма отвътре. В "Слийпърс" обаче не е така. Всеки си е на мястото. Тримата богатири Де Ниро (свещеник-бащица), Хофман (адвокат-пиянде) и Гасман (бандитски бос в сянка) великодушно са оставили по-зелените си колеги да се борят с централните образи. Те са си взели по една поддържаща роля, която шлифоват диамантно. Правят го с удоволствие - то е изписано на лицата им. А кефът за зрителя от играта им е в сферата на висшия оргазъм. Макар че тук оргазми липсват, преобладават гадни изнасилвания на момчета от извратени типове. С тях основно се е захванал психопатът на Кевин Бейкън. Сър Бейкън, този аристократ по душа, съвестно си върши неблагодарната работа. Просто е изключено да не намразиш героя му и да не изревеш възторжено, щом го застигне възмездието. Тараните на вендетата са бандата млади актьори, предвождани от Джейсън Патрик и Брад Пит. Нямат празно! И докато при Брад Пит авторитетната изява е вече нещо нормално, то Джейсън Патрик хвърля истинска бомба. Той доскоро се спрягаше като изпълнител на повърхностни роли и заслужено минаваше за средна категория екшън герой. Сега разкрива неподозирани дарби и се катапултира в друга орбита. Да му е честито.
С този филм Бари Левинсън, един от най-продуктивните автори в Холивуд, се връща към най-доброто, което е създал като режисьор - "Рейнман" и "Бъгси". И на него да му е честито, защото бе хлътнал в дълбока творческа яма с глупости от типа на "Играчки" и "Разкритие".
Какво е "Слийпърс"? Ако се хванем за думата - това на български е нещо като сънльовци. В Америка така викат на момчетиите, минали през тамошните ТВУ-та. "Сънят" им е кошмарен. Те влизат в изправителния дом читави и излизат психически осакатени. А някои и физически. Ако въобще излязат. Така поне е във филма. Той се занимава с тежък обществен проблем и предизвика полемики в Щатите. Което всъщност не му е главното качество. Къде-къде по-интересно и дълбоко е друго, извисено над злободневните вълнения занимание: как една невинно-глупава стъпка (като на невръстните "слийпъри" в тая история) може да те подхлъзне фатално и да ти прекърши съдбата. Завинаги. Или как понятията правосъдие и справедливост понякога нямат нищо общо помежду си.
Какво друго е "Слийпърс"? Това е океан от насилие и поточе от нежност. Това е още оня романтично-брутален образ на махалата с духа на семейственост в нея, в чието изобразяване американското кино няма равно. Ще ти се да си част от тая обвеяна с носталгия махала. Нищо, че смъртта броди из мръсните улици и във всеки миг може да ти прати куршум за поздрав. Нищо, че глобата за престъпването на гангстерските закони се заплаща с живота. Струва си да си й дишал въздуха на махалата дори само заради туй, че там живеят лица като свещеника на Де Ниро. Велик пич! Има ли въобще такива хора?
"Слийпърс" е сантиментален филм. Красиво сантиментален и жестоко сантиментален. Той напомня едновременно на ранния Мартин Скорсезе и на Серджо Леоне от "Имало едно време в Америка". Не те оставя чувството, че вече си го гледал. В случая това чувство не е лошо. "Слийпърс" не се издига до онова гениално кино, с което се родее, но се държи достойно. Слабостта му е в преекспонираното ТВУ-насилие - то идва в повече и действа епидермално отблъскващо. Неща, дето се подразбират, първо се показват, а после и дообясняват. Дядо Серджо, който е на небето, никога не би го допуснал. Виж, късният Скорсезе го допусна тук-там. Но да не се отклоняваме от темата. Както не се отклонява композиторът на "Слийпърс" Джон Уилямс - музиката му се забива право в сърцето, потича във вените и заразява кръвта. Никаква ваксина не помага срещу нея. Не е и нужно. Кой идиот би искал да се лиши от хубавата емоция. Може би само лошият във филма. Но, спокойно. Него го убиват.
Борислав Колев