Джаз направо от избата

РФИ - България с предаването си "Джаз +", Френският институт, Джаз-клуб "Ла Страда" и Националната сцена Макон започват в петък, 27 февруари, поредица концерти актуална музика. Авангардни френски групи ще гостуват у нас и ще свирят заедно с българските си колеги. От своя страна, български музиканти ще участват в традиционния на всеки 21 юни Празник на музиката във Франция и ще гостуват на Националната сцена Макон. Първата френска група, която ще слушаме, е Collectif Mu.
Историята на Collectif Mu започва в далечната 1994 година в Лион, Централна Франция, където 9 млади музиканти се срещат и решават да се съберат в група. Така се заражда "Колектив Мю".
Разочаровани от сивата джаз-среда в Лион, музикантите се пренасят да живеят и свирят в Макон, който е родният град на трима от тях - Франсоа Галикс, Лоран Сариен и Ерик Пост. Родителите на Франсоа Галикс притежават огромна изба, която е в ужасно състояние, но това не отчайва младите джаз-музиканти и те се нанасят, започвайки работа в примитивни условия.
Така момчетата започват луди репетиции и импровизирани концерти, които понякога продължават цели денонощия, като канят свои приятели - джаз-маниаци от областта - да свирят заедно с тях.
При едно ходене до Париж Франсоа Галикс се среща с перкусиониста Симон Губерт, който го съветва да открие клуб, вместо да записва албум. Озарен от идеята, Франсоа Галикс се връща в Макон. Групата запретва ръкави и само след четири месеца безспирна работа превръща митичната изба в истински джаз-клуб, който наричат "Кресчендо" (Crescent) на името на една от композициите на Джон Колтрейн.
Откриването му е на 17 февруари 1995 г. с концерта на пианиста Ален Жан Мари, пристигнал в тяхна чест.
Така "Колектив Мю" се снабдява със собствено място за концерти и пропаганда, започва наплив от музиканти и джаз-групи, които гостуват на Nonet Mu - както се наричат момчетата от формацията, съставена от двама гостуващи изпълнители (всеки път различни), двама перкусионисти - Филип Гарсия и Жоан Сера, пианиста Емануел Борги, китариста Лоик Решар, както и тримата саксофонисти - Давид Созе, Гаел Орелу и Ерик Прост. Нонетът позволява на момчетата да развият музикалната си фантазия и да създадат по-богати и сложни композиции в характерния им стил хард боп. Но както всяко начало е трудно, така и музикантите имат тежки моменти и на няколко пъти едва не се отказват от своето начинание.
На 13 юли 1995 г. "Нонет Мю" спечелват наградата на международния джаз-фестивал във Виен (Франция) и с премията от него, 30 000 франка, закупуват роял за клуба.
През август същата 1995 г. колективът организира първия си собствен фестивал - Le fesival du Crescent, където канят известни джаз-музиканти от цял свят. Фестивалът се превръща в събитие за Макон.
През юни 1996 г. "Колектив Мю" започва записите на първия си албум в самия клуб, който излиза през септември със заглавие "Live au Crescent".
През същия месец юни 1996 г. групата участва в националния джаз-конкурс в Дефанс - Париж, и спечелва първо място, с което става известна и на по-широката публика.
Срещите в маконския клуб "Кресчендо" стават все по-многолюдни, в клуба са свирили Рикардо Дел Фра, Ерик Льо Лан, Жорж Арванитас, Жан Пол Адам и много други, между които и един от най-известните ни джаз-пианисти, Марио Станчев, в момента преподавател във Франция.
През юни 1997 г. Les Mus записват втория си албум "Дон Кихот", издаден през октомври 1997.
В България формацията пристига в четиричленен състав: Франсоа Галикс - контрабас, основател и артистичен директор на "Колектив Мю", Емануел Борги - пиано, гост-музиканти - Жан-Себастиан Симоновиц - композитор, перкусионист (в последния му албум, записан на живо в Макон, свирят Галикс и Борги), Жан-Пол Адам - саксофон, гост на "Колектив Мю" през миналата година.
Людмил Фотев