Краков 2000. Така се нарича полският фестивал за култура, много от важните прояви на който ще се състоят още през 1998 г. За месец март например е планирана ретроспективна изложба на Анди Уорхол в Националния музей във Варшава. Ще бъдат представени повече от 200 негови творби, сред които най-ранните му скици, проектите му за мода, прочутите портрети на филмови звезди и плакатите за супа "Кембъл". От 8 до 13 април във Филхармонията и в други краковски зали ще се състои фестивалът "Лудвиг ван Бетовен", организиран от композитора Кшищов Пендерецки. А от 18 септември, пак в Краков започва фестивалът "Кшищов Пендерецки". Той ще продължи до 10 октомври. Що се отнася до изложбите, освен споменатата вече на Анди Уорхол, най-интересните са: "Китай - съвременна живопис", организирана със съдействието на "Кунстмузеум", Бон. Експонатите ще бъдат показани в държавната галерия "Захента" - галерия с вече стогодишна традиция, и, според критиците, с нито един слаб сезон от няколко години насам. "Академизъм в европейското изкуство" в Националния музей във Варшава през април е изложбата, която вероятно би заинтересувала най-силно специалистите по история на изкуството или хората, на които им е омръзнало да следят най-новите хрумвания на неконвенционалните форми и биха открили разнообразие дори
в академизма на XIX век. Балансът между академизма и модерността донякъде се възстановява обаче от изложбата на Алина Шапочников (1926-1973). Тя е сред най-популарните скултори в следвоенна Европа. Използва изкуствени материали и си извоюва славата на новатор с композициите си от многократно повтаряни отпечатъци на части от лицето и тялото. През юни нататък всички летни месеци са посветени на плаката. Изложби ще има в различни градове в Полша. Най-престижната, разбира се, е "Международното биенале на плаката" в Музея на плаката във Виланов. През септември в Кралския замък във Варшава изложбата под наслов "Дарове за руските царе от полски посланици" ще покаже не само едни от най-стойностните произведения на златарското изкуство, съхранявани днес в сбирките на Кремълския музей, но ще даде и съвсем материална представа за сложните отношения между Полша и Русия през XVI и XVII век. През октомври Националният музей в Краков ще изложи творбите на много нашумелия в своето време портретист, майстора на пастела Теодор Аксентович (1859-1938). Рисувал от натура или по памет портрети на дами от висшето общество, той жъне изключителен успех в Париж и Краков. Прочува се с портрета на Сара Бернар. През ноември в Националния музей във Варшава ще бъде показана изложбата "Импресионизъм във френската живопис от края на ХХ век". Съвсем друга по характер, но не по-малко интересна, е изложбата "Градини" в Кралския замък във Варшава. Идеите и произведенията на европейските градинари от древността до наши дни ще бъде илюстрирана с около 300 творби на изкуството - живопис, графика, текстил, керамика, а също и с макети на градини и букети от изкуствени растения. Също през ноември в Шльонския музей в Катовице ще се състои монографична изложба на Теофил Очепка (1891-1978), чието име, заедно с това на Никифор, е едно от значителните имена сред художниците примитивисти. По същото време и в същия музей се планира и представянето на Витолд Войткевич (1879-1909), талантлив представител на младополското изкуство, починал твърде рано. За декември отново галерия "Захента" е запланувала ретроспективна изложба на Кажимеж Малевич (1878-1935). Но изложбата на създателя на супрематизма, автора на "Черен квадрат на бял фон" може и да не се състои, ако събраните средства от спонсорите не са достатъчни.

К