Хамлет -
съществително собствено, мъжки род

Режисьорският дебют на Лилия Абаджиева бе показан на сцената на Малък градски театър "зад канала" и представяше два откъса от "Мяра за мяра" и "Отело" от Шекспир, изиграни само от мъже. "Женитба" от Гогол тя постави на сцената на Учебния театър на НАТФИЗ. И двете представления бяха разположени в несравнимо по-малки сцени от голямата сцена на сливенския театър. Тъкмо на неговата голяма сцена тя поставя Шекспировия "Хамлет". Тук го видяхме на голямата сцена на Народния театър, по време на гастрола на сливенския театър. Както изборът на "Хамлет", така и този на сценичното пространство, са знак за смяна на мащаба, в който би трябвало да се прояви темата, занимаваща авторката на представлението.
Сценичните фигури изглеждат дребни, тънки - наброски на фигури, очертани от нетърпелива ръка. Цветни петна в кринолини или костюми, губещи се в огромно празно пространство. Особено дребен е кралят Клавдий (Моню Монев), подскачащ в червеното си елизабетинско костюмче по спуснатите му услужливо чиги като анимационно човече, появило се в игрален филм. Представлението на Хамлетовите актьори, показващи истината за убийството на Клавдий, е съкратено от сценичния сюжет. В този смисъл театърът вече не е изкуството, проявяващо истината, или нечия битка за истината. "Хамлет" на Лилия Абаджиева е ревю на театралните представи за Хамлет. На заден план седи огромният надпис "Хамлет" така, както над дефилиращите манекени седи името на автора-дизайнер. На финала заедно с действуващите лица в стройна композиция за поклон заедно с булчинската рокля се появи и режисьорката-автор. "Колекцията" "Хамлет" сезон "Зима - лято"'98 не изненадва с откривателство и фантазия в конструирането на театралната фигура, силует и стил.
"Хамлет" е показан като поредица от известни крилати фрази, монолози и реплики. Като скучен час по литература, посветен на Хамлет. Като история, в която всички умират. Историята, която Хамлет завещава на своя приятел Хорацио да разкаже на потомците, е случка, която той разказва като сюжет от екшън, докато бърше чинии, повтаряйки: "... и той умира, и тя умира...". Спектакълът демонстрира убеждението, че Шекспировият класически текст вече не може да бъде представен, защото той се е разпаднал в поредица от представи, станали част от ежедневието. Тези представи са силно пародирани - чрез мелодраматичния жест на женските персонажи (много добре изпълнявани от мъжете Васил Д. Василев и Силвестър Силвестров); чрез театралния жест на сантиментализма, на типа театралност от края на ХIХ век, приета като знак за театралност изобщо; чрез жеста на кухата педагогика. Тази пародийност, разбира се, изкривява крайно карикатурно сценичната фигура и поради това поражда комизъм. Пародията е и единственият източник на комизъм в това представление, което не разчита на спонтанно чувство за хумор. Крайната пародия издава силно агресивното режисьорско отношение към сценичната фигура. Така сюжетът, от една страна, е разказан като комикс, а от друга, този комикс е пародиран. Подобен тип пластично-експресивно разказване обаче изисква изискана форма, чист и твърд силует на сценичната фигура, прецизно оформено пространство и добра хореография. Засега само "нахвърлени" в спектакъла.
Нека кажем отново - актьорите са само мъже. "Хамлет" е спектакъл, който не само представя класическата трагедия като набор от клиширани представи, за да каже, че драмата "Хамлет" вече не може да се състои. Той я представя като драма, случила се в един мъжки свят, неспособен на чувства. "Хамлет" е вече само съществително собствено, мъжки род. Хамлет е множество мъже в костюми, борещи се с вятъра; гола група тела, прикрити с разноцветни ветрилца, гърчещи се в нещо като танц; балеринки, опитващи грациозни движения; тв-поп-звезди, пелтечещи откъси от Хамлетови реплики пред микрофон, и фенове и пр. Не без феминистичен плам в този спектакъл "Хамлет" е агресивно разобличен като драма, която разни мъже са носели като престижен костюм през времето. Роля - мечта за всеки мъж, за всеки актьор.
Този път "Хамлет" го отнесе (за пръв път у нас) от жена.
Виолета Дечева