Колекционерските проекти
на Хенслер Класик

В България тази звукозаписна фирма никак не е популярна. Много е възможно обаче, като гледам издателската й политика, в най-скоро време дори търговците у нас за проумеят какво точно вършат хората на "Хенслер Класик" и каква стойност има то.
Лично аз "се запознах" с "Хенслер Класик" чрез една съвременна композиция - "Реквием на помирението". Беше създадена през 1995 г. по случай 50-годишнината от края на Втората световна война по идея на големия немски диригент и педагог в Щутгартската Бахова академия професор Хелмут Рилинг. Странен реквием - написан от 14 композитори, всеки поел по една част. Общо взето, тогава, преди три години, събитието бе оценено повече като политическо. Музикантската му стойност обаче също е налице - съществуват 14 нови творби - части от заупокойната меса от: Лучано Берио, Фридрих Церха, Паул-Хайнц Дитрих, Марек Копелент, Джон Харбисън, Арне Нордхайм, Бернард Рандс, Марк-Андре Далбави, Джудит Уиър, Кшищоф Пендерецки, Волфганг Рим, Алфред Шнитке (поради неговото тежко заболяване Генадий Рождественски довършва частта по скиците му), Йои Юаза и Дьорд Куртаг. Естествено е, че едно изпълнение на подобна творба изобщо не може да бъде информация за всеки в Европа и затова аз се заинтересувах дали е направен запис на Реквиема. Така разбрах, че документалният запис от изпълнението му ще се издава от една немска фирма. И попаднах на "Хенслер Класик" (Haenssler Classic) и нейните проекти. Оттогава съм в постоянна връзка с колегите от фирмата. Дейността им е толкова интересна, че реших, вместо да рецензирам един отделен компактдиск, да отделя малко повече място, за да представя най-важното и най-типичното за тази неизвестна у нас (засега) фирма.
Както повечето малки фирми, които се основаха в последните двайсетина години, за да създадат една по-удобна ниша на съвременната музика и на репертоара, който не се издава от гигантите, и в "Хенслер Класик" много ясно са очертали своите параметри... Двама братя са собственици на фирмата. Ръководят я с проекти, които не са евтини, но очевидно се изплащат. Проектите са няколко. Най-грандиозен е кантатно-ораториалният раздел, който се осъществява с непрестанното партньорство на професор Хелмут Рилинг заедно с Щутгартската Бахова академия. В момента "тече" пълното събрано издание на Баховите кантати и пасиони. Ще кажете: "Какво толкова, поредното издание!" Работата е там, че този интеграл включва издирените благодарение на изследователи варианти на различните творби, написани от Бах... Не само това. Братя Хенслер не се боят да включат в компактдиска и коментар на Хелмут Рилинг на отделните варианти. По този начин всъщност едва миналата година се реализира световната премиера на "Йоханес Пасион" например с частите на композицията във всичките пет версии, които навремето са били изпробвани от Бах и от които нито една не е обявена за окончателна, за разлика от "Матеус Пасион". В момента фирмата издава светските кантати на Бах. Солистите не са най-известни имена, но са очевидно специализирани в тази музика: Сибила Рубенс, Ингеборг Данц, Лотар Одиниус, Джеймс Тейлър, Матиас Гьорне, Дитрих Хеншел, Юлиане Банзе - все певци, чиито имена редовно се появяват в по-специализираните, по-музикантските събития в Германия.
Освен Баховите кантати "Хенслер Класик" има и една "ексклузивна серия" - за специфични проекти. Такъв беше именно "Реквием на помирението", както и проектът за довършване на религиозната драма в три действия "Лазар" от Франц Шуберт по случай 200-годишнината на композитора. Дописването на "Лазар" бе възложено на Едисон Денисов и по волята на съдбата се оказа последната му творческа работа. В буклета към изданието самият Денисов обяснява как е пристъпил към нея, следвайки принципите на тематичната работа на Шуберт, неговите композиционни бележки, но същевременно и със собствения си принос в цялото, без да нарушава музикалната логика във вече създаденото от Шуберт. Във всеки случай, макар и с известно колебание, не можем да не кажем, че по този начин "прозвуча" творба, до този момент съвсем малко позната. Издаването на "Лазар" на компактдиск заедно с всичките обяснения е факт, наистина рядък, както за специалистите, така и за любителя на "редки предмети".
Партньорството с Хелмут Рилинг е действително много важен момент от издателската политика на "Хенслер Класик": само за две години с хора и оркестъра, ръководени от Рилинг, бяха издадени двете меси на Лудвиг ван Бетовен, "Стабат матер" от Дворжак, "Меса № 2", "Псалм 150" и Те Деум от Брукнер... А също и "Най-хубавите хорали на Мартин Лутер", показани чрез преработките на Бах и на други композитори.
Интерпретаторските проекти на "Хенслер Класик" се продуцират с помощта на няколко много стабилни имена сред изпълнителите. На първо място - това е ансамбълът "Сейнт Мартин ин дъ Фийлдс" с диригенти сър Невил Маринър и Йона Браун, а чести солисти на фирмата са Дмитрий Ситковецки, Иван Моравец, Герик Олсън. Те са главните действащи лица на "Академичната серия" на "Хенслер". В продукцията, която се реализира, се налага една особена методичност и систематика, която респектира. Заедно с "Лазар" бяха издадени и серия камерни творби на Франц Шуберт, в основата на която пък е квартет "Верди". Без да знае историята на създаване на тези проекти, слушателят вижда, че те са разположени в период от няколко години и са съобразени с възможностите и изискванията и на избраните изпълнители.
И в същото време издателите не избягват и съвсем непознатите имена на най-млади изпълнители и състави. Стига това, което правят, да не е ординерно и да провокира вниманието. За първи път "Хенслер Класик" издаде компактдиск на младия дамски ансамбъл "Драйкланг" от Берлин, в който великолепно е подредена музика от Телеман и Вивалди, Сероцки, Хофман и Котън. Тези издания все повече привличат вниманието на специалистите с добрия вкус, със сериозността на подхода, с изпълнителското равнище и, далеч не на последно място, с прецизността в областта на познанието за музика, с която са направени буклетите на компактдисковете - обикновено на три езика. Остава единственото условие за българския любител: компактдисковете на "Хенслер Класик" да се намират по-редовно в музикалните магазини.

Екатерина Дочева