Дълга целувка за лека нощ

Хубаво си беше в първите три месеца на тази година. Като се заредиха едни добри филми - да гледаш и да пееш. А ако не можеш да пееш, да пишеш.
Обаче сега, след "Оскар"-ите, освен триумфалният ход на "Титаник" по екраните, другото е затишие. Явно всички разпространители чакат "кораба" да намали хода, за да си пуснат на чист терен силните неща.
А дотогава - "Дълга целувка за лека нощ". Така се казва филмът, който заедно с още няколко по-непретенциозни заглавия, плава в киномрежата зад кърмата на "Титаник" и сравнен с него, прилича на моторница с гръмнал двигател. Режисьор на "Дълга целувка..." е Рени Харлин - известно лице в Холивуд, автор на "Кошмар на Елм стрийт 4", "Умирай трудно 2", "Катерачът"... По какво си приличат тези филми? Много екшън, малко мозък, малко сърце. В тях неизменно са залегнали някакви морални послания и наченки на чувства, но Харлин само ги маркира, за да даде газ по посока на повърхностното действие. Особено разочарова той с "Умирай трудно 2", защото първият филм бе завладяващ, а вторият - досаден. Но такъв си е Харлин - бичи на едро, нюансите не го занимават. Иначе си е създал име на сносен занаятчия, за когото не е проблем да хване една високобюджетна продукция и да й избие парите. Дето се вика - бизнес.
"Дълга целувка..." страда от всички минуси в стила на режисьора. Каквото казах по-горе, все едно, че съм го казал за тоя филм. Скорост, скорост, скорост, която утрепва емоционалните залежи. При това бързо движение все пак стават ясни две неща: Харлин обича финландската водка (нормално, нали е финландец) и си пада по-хубавите мацки (пак нормално, нали беше женен за Джина Дейвис, която тук е в главната роля). Тези негови достойни за уважение пристрастия обаче са предадени рекламно (водката) и стерилно (мацката). Защото в "Дълга целувка..." липсва тръпката както от допира с горещи устни, така и от парещата алкохолна глътка. Във филма няма истинска страст, а само нейна имитация.
Джина Дейвис е дамски вариант на девалвиралите екшън герои от мъжки пол. Но освен че пикае клекнала, аз не виждам с какво друго се различава от братята си по оръжие. Вярно, че е майка, но това не е нищо повече от биологичен факт. Също така страда от амнезия, което пък не надхвърля нивото на медицинския проблем. На тези уж психологически номера няма как да им хванеш вяра, те си остават пълна евтиния. Както и актьорските образи. Хайде за Джина - иди-дойди. Какво да прави жената, вързала се на акъла на съпруга си. Но чий го крепи тук сериозен и необременен по роднинска линия актьор като Самюел Л. Джаксън е загадка.
Така че зрителят няма нужда от "Дълга целувка за лека нощ". И без това ще го избие на дрямка, смущавана само от тежките откоси на автоматични оръжия.

Борислав Колев