В края на 90-те думата "диско" навява ухания на стари хитове и отдавна се е превърнала в жаргон за демодирана модерност. В епохата на цитатите и кавърверсиите обаче демодето отново е на мода. Доказаха го и "Диско'95" с техните реплики на класически сюжети, заемайки нишата в полето на родното ни изкуство и сърцата на публиката, оставена от крайния и ангажиращ авангард. Сигурно помните вица за авангардиста, който видял от прозореца си идиличен пейзаж и възкликнал "ега ти кича!!". След като съвременното изкуство ни засипа със социални, политически, феминистки и други проблеми, петимата от "Диско'95" реабилитираха "милите картинки" и сега можем да им се наслаждаваме спокойно, без да минаваме за ретроградни. Кольо Карамфилов, Румен Жеков, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Димитър Митовски успяха да съчетаят в едно две почти изключващи се понятия - "диското" и авангарда.
Преди година първата част от инсталацията с куратор доц. Ружа Маринска беше върната на митницата и не успя да достигне първото издание на биеналето "Балкан Арт" в Нови Сад. Изложбата по спешност бе приютена в галерия "Ата-рай". Днес тя, заедно с други две инсталации - "Чист романс" и "Нарцис", под гордото заглавие "ДискоЛувър" намериха място в НХГ.
"Чист романс" показва картини върху корабни платна (пиратски), огромен комиксов постер (вж. каталога), за да стигне до извода (изписан с дребни букви), че "Пиратството е чуждо на душевността на българина". Последната част на експозицията е инсталацията "Нарцис". Множество огледални глави върху огледален под се взират в отраженията си по тавана. От абсолютния кич до абсолютния нарцисизъм - цял ред класически сюжети, зад които стои безспорен професионализъм, талант и свежа творческа инвенция. Резултатът е много "диско" и е изцяло за удоволствие на публиката.
Въпреки класическата разказвателност на сюжетите и нарочната бъбривост на първата част, изложбата извежда проблемите в най-чист вид, без излишни детайли. Тайната е в доброто хрумване всички подробности да са в каталога - той не просто съпътства, а е самостоятелна част от изложбата.

Десислава Димова