В Интернет
трябва да бъде и бързо,
и красиво

#1GM
създаде компютърна мрежа за професионална аудиовизия без сървър. Тук разговаряме с хората, които преди четири години основаха Рекламно-издателска агенция #1

Екип млади български специалисти от #1GM Multimedia Systems премахна сървъра от компютърната аудиовизия. За първи път това решение е осъществено в тяхната безлентова система за нелинейна обработка на видео. Компютърната мрежа без сървър е предизвикала огромен интерес при представянето й през април на NAB в Лас Вегас - най-голямото световно изложение за дигитални видео- и аудиосистеми.
Сбогуването със сървъра решава най-големия проблем при обработката на аудиовизуален материал - тромавият и бавен трансфер на данните. То е възможно при създаването на единно дисково пространство, което се управлява само от софтуер и е достъпно за множество работни станции (броят им е практически неограничен). Видеосървърът става излишен заради технологията Fibre Chanel - тя позволява разпределяне на директния достъп до дисковото пространство, като се използва цялата ширина на честотната лента. Затова преносът на данни в тази мрежа става със скорост 200 мегабайта в секунда. А в дигитален вид аудиовизуалният материал представлява огромни файлове - именно скоростта на достъпа до тях ограничава възможностите за обработването им (това е слабото място на традиционните системи с мощни и скъпи видеосървъри). Освен това файловете са достъпни за всяка от станциите, дори когато са отворени на някоя от тях.
В #1GM са разработили и програмите Job Net и Job Net Sinchronizer, с които в мрежова среда се използва пълният капацитет на софтуера за специални ефекти. Системата е изградена с компоненти на discreet logic, Truevision и Supermicro. Операционната система е Windows NT на Microsoft.
В края на миналата година тази разработка спечели международния конкурс на Българската национална телевизия за оборудване на новинарския й комплекс. След инсталирането на системата телевизионните журналисти ще имат възможността да събират и обработват 24-часов видеоматериал в общо дисково пространство. Работните им станции са обикновени персонални компютри и от тях материалът се монтира в режим на реално време. Към мрежата може да бъде свързана свръхбърза дигитална видеобиблиотека, която побира едноседмичната информация, записана на дисковия масив. Освен в новинарството БНТ може да използва безлентовата система за нелинейно видео при всички процеси в постпродукцията - от субтитрирането до триизмерните специални ефекти.

Разговор с Веселин Михайлов и Петър Цанков

- Досега вашата агенция беше известна само в областта на рекламата. Оказва се, че сте създали екип, който може да прави и световни новини в областта на компютърната технологията.
Веселин Михайлов: Когато започнахме да работим по проекта за конкурса на телевизията, предпочетохме да изпратим наши хора да се обучават и да работят в Америка, вместо да плащаме на консултанти, които да идват тук. Благодарение на това в момента у нас няма по-подготвени в тази област специалисти. И ще мине доста време, докато светът ни настигне в тази технология. Интересното е, че дигиталната система за нелинейно видео беше създадена предимно от специалисти с хуманитарно образование.
- Изненадан съм, че работите изключително с млади хора.
Веселин Михайлов: Да, средната възраст на екипа е около 30 години. Защото искаме да създаваме продукт, ориентиран към нова икономическа и политическа ситуация, към нова естетика и нова чувствителност. Не може да се прави реклама от хора, обучени във времето на пропагандата и агитацията. Успяхме да намерим младежи, учили в чужбина - чувствителността им е оформена в друга атмосфера.
Петър Цанков: Затова и тяхната естетика е доста провокативна за нашите представи. Ние искаме те да получават не само признание за познанията и уменията си, но и широко поле за действие. При нас няма работно време. Може да прилича на хаос, но всеки сам преценява как да организира работата си - важното е тя да се свърши. А пък младите хора не се щадят. Случвало се е направо да ги гоним да си ходят вкъщи.
- Занимавате се с реклама, а името на агенцията ви не се рекламира никъде.
Петър Цанков: Все още преодоляваме огромен проблем - липсата на чист рекламен пазар у нас. Пък и съществува голям дисбаланс между чужди рекламодатели и български производители.
Веселин Михайлов: Затова се ориентираме основно към български фирми - например обликът на "Мис Каприз" или на серията "Колагена" е създаден от нас.
Петър Цанков: Ние искаме да работим с постоянни клиенти. А това е дълъг процес на опознаване, на изравняване на естетика... Големият ни успех е, че си създадохме клиенти и изградихме цялостен облик на български продукти. Защото има случаи, когато при нас идват със списание под мишница и ни показват - да бъде като това. Казваме им - ето ви адреса, знаем кой го е направил. Нашата работа е да създаваме понятия и уникални образи. Това е по-трудната стратегия.
Веселин Михайлов: А пък и искаме да си плащаме за всичко, с което работим, както е в целия свят. Разбира се, на площад "Славейков" може да се купи пиратски софтуер, или да се открадне. Но това е нелепо - не върви да създаваш интелектуален продукт и да крадеш интелектуална собственост. Във всички направления на нашата дейност цикълът е напълно затворен. Правим си всичко сами, защото е много трудно да намериш подизпълнител или партньор с философия като твоята. Например, първоначалната ни идея беше да разчитаме много повече на книгоиздаването. Но обърканият български книжен пазар ни принуди да ограничим работата си в тази област. Щяхме да влезем в мелница, която да ни налага компромиси с качеството. Затова издадохме малко книги, но пък със стойност, като тази на доктор Желю Желев. Направихме и няколко книги за Франция, защото там хората много по-лесно възприемат идеите, които предлагаме, не ни казват: "Пусни малко вестникарска хартия, за да поевтинее".
- Видеоклипът "Гот е" на братя Аргирови, за който мнозина не повярваха, че е български, е създаден при вас. Качеството на огромната част от клипове, които се правят у нас, е потресаващо ниско. Защо е така, след като всеки може да изброи десетки талантливи режисьори, оператори и монтажисти?
Веселин Михайлов: За албума на братя Аргирови направихме цялостна презентация - от клипа до оформлението на диска. А клипът на режисьора Георги Марков стана добър, защото сценарият беше разкадрован - не знам друг клип у нас да е правен с режисьорска книга.
Петър Цанков: Страшно много инженери се снабдиха с PC-та, на които сложиха някакви платки и започнаха да произвеждат всичко, което им поискате. Без да имат необходимата музикална и визуална култура. От друга страна художниците от граничното поколение никога не са имали достъп до такава техника. Резултатът от всичко това е само некоректна конкуренция. Правят се клипове за по 50 или по 20 долара. Защото на мнозина нищо им коства да вземат няколко снимки, да ги направят мътни, да ги завъртят...
Веселин Михайлов: Така ще бъде, докато съществува възможността да измъкнеш от държавна организация камера, да се вмъкнеш там нощем и да монтираш.
Петър Цанков: А нашият продукт обективно става по-скъп: вложихме значителни средства в техниката и в софтуера, защото ни интересува качеството.
- Как излязохте на световния мултимедиен пазар?
Веселин Михайлов: Дадохме си сметка, че ще е много трудно да поддържаме високо ниво и да задържим тези талантливи млади хора, ако разчитаме само на български клиенти. Една фирма от областта на уеб-дизайна ни попита дали можем да направим структура, която да изработва Clipart. Става дума за наглед елементарни картинки, които можете да използвате в текстовете си, като символи и илюстрации. Пуснахме обява - трябват ни хора компютърно грамотни, англоговорящи, с любопитство в областта на дизайна. 300 души минаха, нито един не ставаше. Тогава решихме, че най-важното е да намерим талантливи дизайнери. Събрахме 12 души във фирмата #1GM Multimedia Systems. Изработения при нас Clipart изпращаме в Newvision Technology, поделение на Microssoft. В световен мащаб това е огромна търговия. Но не и в България, защото тук всеки си презаписва подобни неща от друг. В Америка хората си ги купуват, защото са много евтини. Така си купуват и правото да използват този продукт в своя. Освен това Петър Цанков направи цяла енциклопедия на звуци. Тя включва всички съществуващи ударни инструменти в България. Всичко това е във вид на малки звукови файлове със съответните картинки. През 1996 г. започнахме да се занимаваме и с уеб-дизайн, но преди това изпратихме наш специалист да учи три месеца в Австрия. В областта на мултимедиата работата ни се разрасна много бързо. Станахме представители на няколко от най-големите американски фирми. Внасяме дънните платки Supermicro, на които дори и Intel тества новите си процесори. Ние сме изключителни представители на Truevision. А има фирми, които от години се борят да вземат представителството. Не им го дават, защото нито пазарът ни е толкова голям, нито реномето ни е толкова добро. Станахме и представители на Mercury и Impression, а на discreet logic - за цяла Европа.
Петър Цанков: Интернет е нещо, което трябва да бъде и бързо, и красиво. Когато направиш тежка уеб-страница, тя започва да се отваря бавно и на части... Освен това сайтът трябва да се тества на различни браузъри, да не говорим за страхотните проблеми с кирилизацията. А наглед нещата са много лесни - пълно е с пъргави момчета, които лесно навлизат в света на Мрежата и ти правят страница за по 7 долара...

Разговаря Борислав Борисов