Реанимация в оперетата

Премиера на оперетата "Великата неизвестна" от Франц фон Супе на сцената на ДМТ "Стефан Македонски". Режисьор Павел Герджиков, диригент Юли Дамянов, художник на декора Радостин Чомаков, художник на костюмите Евгения Раева, хореография Наташа Пенкова, хормайстор Людмил Горчев.
Трябваше да видим "Великата неизвестна" от Супе, поставена на сцената на ДМТ "Стефан Македонски" от Павел Герджиков, за да се уверим, че класическата оперета не е мъртва за съвременността, а когато изглежда такава, причините са в онези, които не са в състояние да й вдъхнат сценичен живот. Герджиков сам е избрал и предложил на театъра това рядко изпълнявано произведение на Супе, откривайки в него класическите достойнства на жанра: "Убеден съм - казва той в публикувано в програмата към спектакъла интервю, - че красивото пеене, мелодичната музика, нормалните театрални ситуации на сцената, шеговитите намеци, пикантните акценти (които са колкото френски, толкова и нашенски - свързани с днешния ни ден) ще достигнат като светли гегове до публиката и тя ще оцени музикалните и театрални достойнства на творбата." Премиерата на "Великата неизвестна" бе истински фурор: публиката получи от спектакъла това, което най-често търси и най-трудно открива - смях. И наред с него - красотата и романтиката, присъщи на класическата оперета.
Направил своя прощъпулник като режисьор с постановка на класическа комична опера ("Севилският бръснар" от Росини), певецът Павел Герджиков през годините показа своя афинитет към комедийния жанр, където неговото театрално въображение сякаш не знае граници. Първата му среща с оперетата във "Великата неизвестна" на Супе е подготвена от множество комедийно-характерни роли, изиграни от певеца-актьор, както и от немалко постановки на комични опери. Но има и още един съществен момент: успехът на "Великата неизвестна" е резултат и от преподавателската му практика като професор по актьорско майсторство във вокалния факултет на Музикалната академия, където той успя да създаде няколко випуска великолепни певци-артисти. Много от тези талантливи млади хора, възползвайки се от политиката на директора на театъра проф. Светозар Донев за подмладяване на състава, се насочиха към оперетата. Във "Великата неизвестна", където броят на младите солисти преобладава, Герджиков на практика извършва това, което наричаме "смяна на поколенията".
Творбата на Супе е благодатна за постановчика: тя е изградена върху пикантна любовна интрига с героико-романтичен оттенък, чието място на действие е Париж: жената на генерал Рап Лучия се влюбва в барон Де Бришанто, политически съперник на съпруга. В този любовен триъгълник блесва дарованието на младата Добрина Икономова, която притежава всичко необходимо за една романтична оперетна примадона - представителна външност, красив, с благороден тембър глас, музикалност, танцувалност и женски чар. В комедийната, субретна линия героите и ситуациите са много повече: централно място заема хлебарят - общински съветник Теофил Марбьоф, издигнал се до кмет на Париж (съдба, която не е необходимо да се актуализира, за да се направят аналогии с днешната нашенска действителност). Блестящо изпълнение на Николай Петров - безспорно един от най-силните, вече доказани актьори на театъра, актьор с много широко амплоа и богат арсенал от изразни средства, с великолепен баритонов глас. Неговият герой е обграден от две жени: едната тича след него, а след другата тича той. Фризьорката Полина - здравомислеща и наблюдателна, остроумна и снизходителна, съчетала добродетелите на представителките на третото съсловие, е пресъздадена с много чар от младата Катерина Тупарова-Радева. А ухажваната и недостижима актриса от Комеди франсез Мари Мадлен ла Капел е пресъздадена великолепно от Маряна Арсенова, която след успеха й в ролята на Елена от "Хубавата Елена" на Жак Офенбах разкрива своя щедър комедиен талант и убедително защитава мястото си на новоизгряла звезда в оперетния театър. Впрочем, младите в тази постановка поемат така решително кормилото, че няма съмнение - те вече са определили новата посока на театъра. А те са не само млади, но и талантливи, красиви, танцувални и музикални, отлично подготвени както във вокално, така и в актьорско отношение. Към тези артисти-певци можем да прибавим още имена, изявили се така успешно във "Великата неизвестна": Александър Мутафчийски и Иван Панев (общински съветници), Добромир Монеков, Христо Божанов, Никола Кабрузов (трима офицери - сладкари), Румен Григоров (дамският фризьор Викториен), Георги Динев - слуга в общината. Дори в най-малката роля открихме сериозни актьорски изяви, великолепно разгърнати етюди, блестящи театрални импровизации, майсторски отработени гегове.
Публиката оценява и това, че хуморът блика дори от реквизита на сцената, от костюмите (Марбьоф, например, е облечен в цветовете на френското знаме, за да засвидетелства почитта си към Наполеон), от прическите и грима. Танците на солистите са изработени перфектно, носят много настроение, създават динамика и са в духа на музиката и театралната ситуация (това е дебют на хореографката Наташа Пенкова).
И накрая - добре би било, ако и оркестърът (особено по отношение на увертюрата) бе постигнал нивото на артистите на сцената. Но въпреки тази забележка по отношение на постановката, "Великата неизвестна" доставя огромно удоволствие. Романтика и остроумни диалози, заплетени комедийни ситуации, красота и младост - всичко, което прави света на оперетата красив и привлекателен го има в нея.

Румяна Апостолова