Дон Кихот се появи на варненска сцена. Като че ли свикнахме да отделяме повече внимание на съвременните изразни средства и предварително обрекохме класическия танц на забвение. Така се лишихме от бляскавото многообразие на вариациите и се насочихме към сложното разгадаване на съвременни танцови кръстословици. Затова и премиерата на балета "Дон Кихот" във Варна се превърна в отдавна чакан подарък за любителите на класическия танц.
Всъщност историята за странстващия рицар Дон Кихот и неговия верен оръженосец Санчо Панса е само рамка за истинския сюжет на балета - любовта между младите Китри и Базил, които с помощта на Дон Кихот се противопоставят на богатия и нелюбим жених Гамаш. Балетът е замислен като демонстрация на испански и цигански характерни и демихарактерни танци, отделени от самостоятелно балетно действие - "Сънят на Дон Кихот", където изцяло властва класическият танц. В новата постановка са сменени местата на отделните действия. Започва се със "Сънят на Дон Кихот" - героят насън вижда своята любима Дулцинея и тръгва чрез приключения да я търси. Следва "Площадът" (II действие), материализация на Дулцинея е образът на Китри; и "Кръчмата" (III действие) - където Дон Кихот помага на младите да отвоюват любовта си. Естествено балетът завършва с пищно танцово тържество и прочутото сватбено Pas de deux на Китри и Базил.
Разбира се, веднага се разгоряха спорове как трябва и необходимо ли е да се възстановяват класическите балетни спектакли. Макар че в годините, когато един театър трудно може да си позволи дори една балетна премиера, във Варненската опера с много любов и желание за съхранение балетното изкуство се прави пищна многоактна и при това класическа постановка.
Хореографията на Мариус Петипа и Александър Горски е обогатена и режисьорски преосмислена от Калина Богоева, подпомогната от сценографията на Борис Стойнов, благодарение на когото неголямата варненска сцена се превръща в приказен палат, и от искрящите костюми на Цветанка Петкова-Стойнова. Участват представители от няколко артистични и танцувални поколения. Китри и Базил се изпълняват от солистката на "Руския балет" в Санкт Петербург Елена Глурджидзе и от солиста на Новосибирския театър за опера и балет Денис Владимиров; Дон Кихот е Бойко Неделчев - премиер-солист на Софийската опера, тореадорите са гости от балет "Арабеск", приятелите на Базил и амурчетата са ученици от балетната паралелка към Музикалното училище във Варна, а всички останали - Повелителницата на дриадите (Елиана Атанасова), Мерседес (Валентина Желязкова), Еспада (Денко Стоянов), уличната танцьорка (Галина Костова), Гамаш (Емил Николов), Майката на Китри (Керанка Щерева), Санчо Панса (Людмил Рафаилов) и водещият Дон Кихот Амур (Светла Рафаилова) са артисти от Варненския балет. Едно трудно координирано многообразие от изпълнителски индивидуалности (репетитор Румяна Малчева), довело до окуражаваща обмяна на опит и възможността многоактен класически балет да краси афиша на Варненската опера.
Всъщност така и не разбрахме защо Софийската опера свали този искрящ балет от афиш и побърза за продаде костюмите и декора си на Русенската опера? Така че ако сега столичаните искат да видят "Дон Кихот", ще трябва да отидат в Русе или във Варна. Там танцуват и софийските солисти.

Анелия Д. Янева