Тук представяме фрагменти от писмени работи на студенти от Факултета по журналистика и масова комуникация на СУ "Свети Климент Охридски" по дисциплината "Теория на масовата култура". Задачата, която те решават, е свободна интерпретация на предварително определени феномени на масовата и на популярната култура. Курсът се води от доц. Георги Лозанов и гл. ас. Орлин Спасов.


Джинсите

"Това са мъжът и жената, които не искат да остаряват, които искат да останат винаги млади, да се радват на настоящето." (Е. М.) Чрез носенето на джинсите младостта се пренася и върху по-възрастните. Чрез простия акт на обличането им потребителят сякаш влиза в мита. Той става "млад, свободен и красив".
Другият вариантен образ на джинсите е този на практичната и трайна дреха, с която движенията са лесни (каубоите във филмите и кънтри-клиповете най-често носят джинси). Така джинсите обхващат и консуматорите, останали "атеисти" по отношение на "новата Света троица - любов, красота, младост" (Е. М.). Тук джинсите използват активите на произхода си - създадени като дрехи за работа, днес те стават дрехи за удобно ежедневие.
Джинсите са оцелели до днес, защото са базирани на модела на американската култура - толерантността и уважението към индивидуалността. Винаги различна и все пак една и съща дреха. Между русо момиче, обуло розови дънки, и фен на хеви-метъла, обул ластични дънки, няма много общо - като вкус, темперамент, поведение. И все пак имат допирна точка в представата им за модното - джинсите.

Мила Попова


ЦУМ

ЦУМ е от живота на абревиатурите. Няма значение дали го разшифровате като магазин или като музей. Обкръжена от абревиатури, абревиатурата ЦУМ надживя СИВ и ЦК на КПСС и посрещна НАТО и ЕС. Човек създава абревиатурата и тя започва да живее самостоятелно, придобива род (понякога различен от рода на съдържащата се дума), число и членуване. Откъсва се от началното значение и създава ново. Та ЦУМ не е просто съкращение. ЦУМ е ЦУМ - полисемантично, но и безсмислено звукосъчетание.

Вяра Ангелова


Комиксът

Въздействието на комикса се основава върху "стратегията" на Шехеразада - върху максималното отлагане на края, а оттам и максимално продълженото задържане на вниманието на възприемащия чрез разтегленото очакване на развръзката. Комиксът е история, която постоянно свършва и винаги остава незавършена. Привидният край на една серия затваря един сюжетен цикъл и същевременно предпоставя наличието на следващ цикъл, тавтологичен на предишния. Магическата дума "следва" в дъното на страницата, подобно на "сезам", отваря вратичка към продължението; сама по себе си тя е завръзка, изостряща любопитството.

Цветелина Йорданова


Дистанционното управление

Дистанционното устройство прави точно обратното на това, което Вебер нарича "размагьосване на света" - чрез него предметният свят придобива магични свойства. Дистанционното управление е безспорна част от предметността, технически апарат и въплъщение на рационализма, но едновременно с това е и носител на ирационалност - вълшебно пособие, предизвикващо чудеса чрез преодоляване на пространства и материализация на невидимото. То е идеалният инструмент за овсекидняване на вълшебствата.
Дистанционното управление е призвано да лекува травмата на човека, че живее в свят, в който техниката малко по малко го измества, носи заплаха да покори своя създател. Устройството се превръща в оръжие за отбрана, което елиминира физическото, пространствено разстояние, за да наложи и подчертае йерархическата дистанция - човекът подчинява техниката с едно мърдане на своя пръст, без никакво усилие; чувства отново, че държи всичко в ръцете си. В този смисъл дистанционното управление е да налага разстояния в един свят без разстояния.

Ирина Атанасова


Лепа Брена

Във времената, в които Лепа Брена навлезе в масовото съзнание, беше налице съвсем различна културна ситуация. Липсваше всякакъв намек за разголена плът и открито женско тяло. Жените бяха преоблечени като мъже, а мъжете като чучела. Еротически провокативно действаше дори контрастът между дочената пола, подаващия се бял прасец и гумените ботуши.
Г-жа Брена нахлу като опозиция на тази официална култура, един вид дисидентство. Песните й се разпространяваха неформално, а плакатите й красяха и шофьорски кабини, и задимени кръчми, и заводски цехове. Тя утоли сексуалния глад на най-активната част от обществото - работниците и прогресивните селяни. Това бе антитеза на естрадните песни с безчувствен текст и осакатени мелодии, изпълнявани от безполови същества. Лепа Брена съживяваше кастрираните застинали форми на дисциплинираните от тоталитаризма тела.
Има някои културтрегери, които и до ден днешен отричат нейното влияние в духовното развитие на нацията. Според тях била пошла, елементарна и не знам си още каква. Това е културен фашизъм на дребни и завистливи натури. Завиждат й, защото през 1991 г. събра 78 хиляди души на концерта си на националния стадион "Васил Левски".

Руслан Йорданов


Алф

Алф е програмиран като посланик на толерантността, взаимността и съжителското сътрудничество на различните култури, принудени заедно да решават общите си проблеми в света на различията. От една страна, героят въплъщава модернизираната през 80-те години мистична среща от трети вид като една от основните фобии и загадки за постмодерното общество. От друга, Алф е авантюристичният, отворен за живота изследовател на човешкия характер, който се опитва да вникне в условните норми на поведение. Рационализирането на свръхестествен образ на извънземен в подобен на човека мислещ индивид действа умиротворяващо и предлага оптимистична перспектива за приемане на различната идентичност.

Стефан Тонев


Туин Пийкс

Какво е "Туин Пийкс"? (посочете верния отговор)
- провинциално градче в Щатите;
- зловеща горска местност;
- фикция на хора с болен мозък.

Владимир Баталов


Зоопаркът

Чувството на излизане от софийската зоологическа градина е като усещането да живееш в България - хем си патриот, хем гърлото те стяга, душата ти се къса и ти се реве.
Отношението към животните е като към просяците по улиците - даваш им по мъничко от най-евтиното свое. И защо не - те са зад решетките, а човекът на свобода.
Да докажеш себе си за сметка на слабия - така е в зоопарка. Правиш всичко онова, което не можеш да си позволиш в автобуса, в службата или пред телевизора.

Веселина Петракиева


Мадам Тюсо

В древността функцията на восъчните отливки била религиозно-обредна. Днес тя е друга - отливки се правят и на живи личности. Функцията е да бъде пределно онагледена историята. Зрителят я наблюдава, попадайки в състоянието на наслаждение-в-историята.
В едно и също пространство съжителстват, ръкуват се, гледат се един-друг хора, които често съвсем не са се познавали, а рождените им дати са разделени от векове... Восъкът е съхранил израженията на лицата им, облеклото, накитите, детайлите. Отливката не нарушава стереотипа за личността, а се придържа строго към него. Чарли Чаплин е в образа на типичния скитник. Мерилин Монро е в образа си на секс-символ. Уинстън Чърчил държи пура...
Постмодерният човек е твърде ленив, за да чете историята. Той иска да я види, да я консумира бързо. Музеят на Мадам Тюсо му предлага пределно овеществената история.

Димитър Лъжов


Жълтата преса

Реалността на жълтата преса е реалност-сън; галерия от супергерои - хора, които имат всичко, за което масовият човек мечтае. Вестникът е увеличителната тръба, през която простосмъртният се взира в богове на деня. Читателят е и пасивен наблюдаващ, и активно идентифициращ се. Подсъзнателно той избира своя герой и го оставя да изживее вместо него опасностите и тръпките на живота.
Таблоидът предлага за продан интимното. Звездите са едновременно герои и жертви. Цената, която плащат за запазената жълта територия, е пълното разголване. Читателят, консумирайки, се отдава изцяло и очаква да получи в отговор същото.

Десислава Стоянова