Калина Кръстева направи своя дебют като солистка на Софийската филхармония. Слушайки младата виолончелистка, като солистка на 5 октомври под диригентството на Клаус Петер Хаан, си мислех за онова, което нашите млади талантливи инструменталисти придобиват, изграждайки се в световните музикални центрове. И за пореден път констатирах, че това е преди всичко свободата, с която те общуват с музиката поднасяйки я на слушателя с освободена от предразсъдъци артистичност.
Калина, която вече три години и половина е в Лондон, където приключи двугодишната си специализация в Кралската академия, бе избрала за своята среща със столичните филхармоници и столичната публика вариации "Рококо" от Чайковски. Виртуозният блясък беше само пикантно допълнение в интерпретацията на младата инструменталистка, която поднесе с елегантност и фино нюансиране на отделните вариации тази толкова популярна виолончелова творба. Калина музицира естествено, водена от музикалната идея, вслушана в самата музика и това прави нейната интерпретация увличаща и жива. Несъмнено в този неин начин на правене на музика се усеща духът, придобит от общуването с това изкуство в една от световните музикални столици, какъвто е Лондон, където според статистиките на ден се падат най-голям брой концерти.
От няколко месеца Калина Кръстева е солистка на Ирландския камерен оркестър, с който й предстоят турнета в САЩ и Франция, а с друг камерен ансамбъл през април 1999 българската виолончелистка ще участва в турне в Австралия. Трудно ли е за един млад музикант от България да прави кариера в Лондон? "Лесно няма - казва Калина. - Особено в Лондон, където конкуренцията е голяма. Но, допълва тя, аз мисля, че всеки може да си намери мястото, ако е упорит и най-важното - издръжлив. Всичко е въпрос на много труд и вътрешна сила, устойчивост на характера." Дали това, че е българка, внася допълнителни трудности в утвърждаването й в Англия? Калина твърди, че сред музикантското съсловие дискриминация не съществува. А и според нея Англия е страна далеч по-толерантна към българските музиканти от една Франция, например. Но очевидно и за нея е било валидно това, което голямата певица Ана Томова-Синтова бе формулирала в едно интервю така: "За да се докажеш навън, когато идваш от една България, ти трябва да си много по-добър от колегите си от развитите страни."
Калина Кръстева вече е намерила своето място в най-музикалния от музикалните центрове: концерти, рецитали, гастроли, турнета... "Заета съм, много съм ангажирана, а щом е така, аз казвам - значи съм добре."

Румяна Апостолова