Тангото като сюжет

Ако в математиката две плюс две прави четири, то в балета две жени плюс двама мъже правят два любовни триъгълника. Това доказва и последната премиера на ДМТ - балетът, наречен "Танго". Музиката на Астор Пиацола отдавна вълнува хореографа Светлин Ивелинов. Първоначално той поставя "Три танга", после "Пет танга", а сега - двуактен сюжетен спектакъл по произведения на Пиацола. Сюжетът е така завоалиран, че всеки да разбере само това, което сам си домисли. Действащите лица носят условни имена.
Две двойки - Тар (Асен Наков - гост от балет "Арабеск") и Ленор (Силвия Томова, гост от Софийската опера); и Черната роза (Антоанета Алексиева) и Ангелът (Мартин Василев) преплитат съдбите си. Тар се лута между Ленор и Черната роза; Ангелът по различен начин помага на всяка от тях, той напуска Ленор и подкрепя Черната роза. Мъжете висят във въздуха и падат на земята едва след убийството на Ангела - нещо като съвременно грехопадение; а когато Ленор за пореден път убива своя защитник - Ангела, на земята пада мъртъв нейният любим - Тар. И едва в смъртта си Тар намира сили да избере своята любима - Черната роза. Така кръстословицата е завършена.
"Танго" е най-цялостното и най-ясно изразено произведение на Светлин Ивелинов. И хореографията "на места артистите танцуват съвсем истинско танго, но като цяло си танцуват балет" е най-яркото творение на Светлин Ивелинов. Явно динамичната и темпераментна музика провокира у него нови мащаби. Участието на артисти от другите балетни трупи спомага за по-цялостното разгръщане на спектакъла. Но не можем да не отбележим и израстването и подмладяването на артистите от ДМТ. Солисти като Антоанета Алексиева, Ивайла Хаджиколева, Мартин Василев, Катя Илиева Богданова красят трупата и провокират нови търсения. Не на последно място за успеха на постановката допринасят сценографията и костюмите на Борис Стойнов - абстрактна и максимално изчистена балетна кройка, функционални промени в декора и осветлението, носещи аромата на аржентинско танго, но преосмислено през отиващите си десетилетия.

Анелия Янева