Японците ни поднесоха единствен, но ярък концерт в рамките на Дните на японската култура. В залата на ДМА "Панчо Владигеров" седем японски пианисти ни поднесоха - с много искрено артистично преживяване и перфектен инструментализъм - интересна програма от 14 пиеси само на японски и български композитори. Стилово сходният "японски" прочит и интерпретация на програмата от своя страна наложи усещането за известно сходство на композициите; в една пиеса на Хидео Мизоуе даже чухме характерния български неравноделен метрум 9/8. Освен соловата "Сонатина кончертанте" на Панчо Владигеров останалите пиеси предлагаха целия асортимент от "многоръка" клавирна музика - за 4 и 6 ръце на едно пиано, за 4 и 8 ръце на две пиана (две клавирни дуа).
Централна роля играеше добре познатата ни Сачико Кодама. Дуо Кодама и нашето дуо Ганеви навремето бяха инициатори и реализатори на два уникални фестивала на българската клавирно-дуетна музика в Токио. На Сачико Кодама във всички ансамбли партнираха три нейни ученички и младият Ацуши Очикай, както и зрелите майстори Киосуке Кобаяши (президент на Международната асоциация на клавирни дуа) и Юкитоши Огава.
Японските творби, макар и различни по авторов стил, създадоха у мен впечатлението за подчертана принадлежност към една самобитна национална композиторска школа, оплодяваща европейските традиции с нова чувствителност. Сред тях впечатляваха трите творби на Йошиндо Наката. Също с три произведения бе представен и Александър Йосифов. Едната от тях - "Щастливо ехо", той е посветил на Сачико Кодама и заглавието й представлява превода на нейното име. От наш автор - Стефан Икономов, бе и последната пиеса в програмата "Соната за дружбата" за 8 ръце, което отбеляза връхната точка на този паметен концерт.

Евгени Павлов